Rolul microbiomului intestinal în sănătatea mamei și a fătului

Rolul microbiomului intestinal în sănătatea mamei și a fătului
Într-un articol publicat în revista Current Opinion in Microbiology, cercetătorii au discutat despre factorii care afectează microbiomul intestinal matern în timpul sarcinii și impactul acestor schimbări asupra sănătății mamei și a sugarului.
Sarcina induce o varietate de modificări, inclusiv cele din microbiomul intestinal, care au fost legate de modificări ale proceselor metabolice, imunologice și neurologice. S-a descoperit că modificările microbiotei intestinale afectează sensibilitatea la insulină, fiind asociate cu diabetul gestațional și preeclampsia.

Modificările hormonale, cum ar fi nivelurile crescute de progesteron în timpul sarcinii, s-au dovedit a fi responsabile pentru modificările microbiotei intestinale. Aceste modificări afectează abundența bacteriilor benefice, cum ar fi Bifidobacterium, care sunt esențiale pentru dezvoltarea microbiotei intestinale la sugari și pentru funcționarea sistemului imunitar. Microbiota intestinală maternă poate fi influențată și de factori precum indicele de masă corporală, medicamente, boli, mediu și stilul de viață.

Impactul microbiotei intestinale alterate în timpul sarcinii asupra sănătății mamei include un risc crescut de diabet gestațional și preeclampsie. La pacienții cu diabet gestațional, un dezechilibru în compoziția microbiotei intestinale, în special o reducere a bacteriilor benefice și o creștere a bacteriilor patogene, este responsabilă de debutul bolii. În mod similar, preeclampsia este asociată cu disbioza microbiotei intestinale, ceea ce duce la dezechilibru imunitar, întreruperea barierei intestinale și inflamația placentară.

Modificările microbiotei intestinale materne în timpul sarcinii pot avea, de asemenea, un impact asupra sănătății sugarilor. S-a descoperit că modificările microbiotei intestinale afectează neurodezvoltarea fătului prin semnalizarea metaboliților modulați microbian către neuronii din creierul în curs de dezvoltare. Aceste schimbări pot avea efecte pe termen lung asupra comportamentului unui sugar. În plus, metaboliții derivați din microbiota intestinală maternă, cum ar fi acizii grași cu lanț scurt, pot modela sistemul metabolic al sugarilor și pot influența susceptibilitatea acestora la boli alergice.

În general, înțelegerea factorilor care influențează microbiota intestinală maternă în timpul sarcinii și impactul lor asupra sănătății mamei și a sugarului este crucială pentru dezvoltarea intervențiilor și terapiilor pentru a promova sarcini sănătoase și pentru a îmbunătăți rezultatele sănătății mamei și a sugarului.

foto: Design_Cells / Shutterstock