Iaurturile din comerț conțin suficiente „bacterii benefice” pentru a avea efecte asupra sănătății?

Numeroși producători utilizează culturi bacteriene selecționate cunoscute sub denumirea de probiotice, care au fost asociate cu multiple beneficii asupra sănătății în funcție de specie/tulpină. Cele comune includ reglarea tranzitului intestinal, normalizarea compoziției microbiotei, menținerea integrității mucoasei intestinale, excluderea competitivă a patogenilor și producerea acizilor grași cu lanț scurt de atomi de carbon.
Cu toate acestea, probioticele prezente în iaurturi sunt insuficient dozate pentru a induce efectele pozitive observate în cadrul studiilor clinice realizate, potrivit unei publicații apărute în jurnalul științific Nutrients.

Iaurturile îmbogățite cu probiotice au devenit extrem de populare datorită conținutului acestora în „bacterii benefice” care ar putea să ofere suport digestiei, unele dintre ele fiind asociate cu reducerea simptomelor precum flatulența, disconfortul gastric, diareea consecutivă administrării antibioticelor, inclusiv protejează împotriva bacteriilor implicate în procesul carios.

Anumite probiotice selecționate se pare că au rol în sinteza unor vitamine, susținerea funcției de barieră imună a mucoasei intestinale, în metabolismul sărurilor biliare, în activitatea enzimatică și neutralizarea carcinogenilor.
Alte tulpini specifice au fost corelate în cadrul studiilor clinice cu efecte neurologice, imunologice, endocrine pozitive, respectiv cu producerea de substanțe biologic active benefice pentru organism.

Realitatea în ceea ce privește produsele regăsite pe rafturile magazinelor se pare că indică în unele cazuri subdozarea probioticelor cu până la 25 de ori comparativ cu cantitățile utilizate în studiile clinice care au stabilit efectele benefice asupra sănătății.

Ceea ce am observat este că produsele alimentare care conțin microorganisme probiotice oferă o serie de beneficii generale pentru sănătate. În schimb, apare o discordanță între dozajul utilizat în cadrul trial-urilor clinice care au condus la evidențierea efectelor benefice ale probioticelor și cantitățile regăsite în produsele disponibile consumatorilor,” afirmă Mary J. Scourboutakos, autorul principal al studiului.

Se ia drept exemplu produsul lactat ce conține Bifidobacterium lactis DN-173 010, tulpină care în cadrul studiilor din laborator și-a demonstrat beneficiile în ceea ce privește reducerea durerilor gastrice și a balonării în rândul persoanelor care prezintă sindromul intestinului iritabil. Cercetătorii au remarcat însă că ar fi necesare 2 până la 25 de porții zilnice din acest iaurt pentru a obține efectele susținute de studiile clinice.

Un alt produs tip iaurt conține tulpina Lactobacillus casei DN 114-001, cu rol în reducerea frecvenței și a duratei răcelilor comune. Pentru a obține efectul terapeutic și a atinge doza utilizată în laborator este necesar consumul a circa 2 porții pe zi de iaurt.

În cazul unui alt produs conținând o tulpină similară de probiotice, cu beneficii asupra ameliorării simptomelor răcelii, este nevoie de aportul zilnic a 20 de porții de iaurt pentru a se obiectiva efectele pozitive asupra sănătății observate în cadrul studiilor.

De asemenea, beneficiile reprezentate de reducerea florei cariogene, îmbunătățirea controlului glicemic și a profilului plasmatic în rândul persoanelor cu diabet au fost observate în cazul consumului a 1 1/2 -2 porții zilnice de iaurt care conține o combinație de tulpini, Bifidobacterium lactis BB12 și Lactobacillus acidophilus LA-5.

Echipa de cercetători au analizat și compoziția produselor tip chefir, care se pare că ar conține cele mai mari cantități de microorganisme probiotice și cea mai diversă floră, în unele cazurii fiind prezente chiar și 10 tipuri diferite de tulpini bacterine. Nu au fost însă studiate beneficiile pentru sănătate ale chefirului și nu s-a putut crea un corespondend în literatura științifică.

Scopul acestui studiu nu este cel de a diminua sau de a nega efectele pozitive ale consumului de iaurt sau chefir, alimente extrem de nutritive de altfel. Beneficiile rezultă datorită aportului fie de probiotice, fie prin macronutrienții, vitaminele, mineralele și acizii grași esențiali conținuți.

De aceea alternarea firmelor producătoare de iaurturi și implicit produsele lactate fermentate între ele (iaurt, lapte bătut, sana, chefir etc.) poate fi o strategie ideală prin care să se varieze tulpinile de bacterii probiotice benefice pentru organism. Autorii studiului recomandă citirea cu atenție a etichetelor și identificarea produselor ce conțin 10 miliarde de bacterii probiotice per porție.

Cercetătorii au utilizat în cadrul studiului cele mai comune brand-uri de produse lactate prezente în supermarket în Canada. De asemenea, studiul a fost finanțat de o companie producătoare de probiotice, însă aceasta nu a influențat nicicum desfășurarea acestuia.

Sursa: CTV News