Anumite modificări genetice pot favoriza celulele cu mutații asociate cu cancerul

Editarea genelor, în special a genelor knockout (KO) cu CRISPR-Cas9, poate conferi un avantaj selectiv celulelor care adăpostesc mutații ale genelor asociate cu cancerul. Descoperirile evidențiază necesitatea monitorizării pacienților care urmează terapie genetică bazată pe CRISPR-Cas9 pentru mutațiile legate de cancer.
„Am arătat că, atunci când CRISPR-Cas9 este folosit pentru a edita genomul, celulele cu mutații asociate cancerului sunt susceptibile de a fi selectate pentru a supraviețui”, spune co-autorul senior Ani Deshpande, profesor asistent la Centrul de Cancer din cadrul Institutului Sanford Burnham Prebys. CRISPR-Cas9 funcționează prin crearea de rupturi de ADN dublu catenar în anumite puncte dintr-o secvență de ADN, permițând oamenilor de știință să țintească și să editeze anumite gene.

Cu toate acestea, gena p53, o genă anti-cancer critică, răspunde la pauzele dublu catenare prin oprirea creșterii celulare, ceea ce înseamnă că celulele modificate genetic vor crește și se vor împărți mai puțin eficient. Gena p53 oprește diviziunea celulară dacă apare o eroare genomică și încearcă să corecteze problema. Dacă eroarea nu poate fi remediată, p53 va iniția moartea celulară programată înainte ca celulele să devină canceroase. Acest lucru face ca p53 să fie o genă anti-cancer critică, iar pierderea funcției sale poate face oamenii mai susceptibili la tumori.

O echipă de biologi computaționali au analizat răspunsurile p53 la rupturi dublu catenare în aproape 1.000 de linii celulare umane. În aproape fiecare tip de celule, ei au descoperit că după editarea genomului cu CRISPR-Cas9 a genelor KO, celulele cu gene p53 normale au prezentat o creștere mai lentă. Ei au descoperit, de asemenea, că CRISPR poate conferi un avantaj celulelor cu alte mutații asociate cancerului, cum ar fi cele ale oncogenei KRAS.

Descoperirile indică o nevoie de prudență în utilizarea terapiilor genetice bazate pe CRISPR, în special atunci când se tratează indivizi cu mutații subiacente în genele p53 sau KRAS. În ciuda riscurilor potențiale, autorii consideră că CRISPR rămâne o abordare interesantă și revoluționară și că barierele de acest fel nu sunt de netrecut.

foto: Sanford Burnham Prebys News