Balonarea în sarcină

Balonarea în sarcină

De cele mai multe ori, balonarea în sarcină nu reprezintă un motiv de îngrijorare, este trecătoare și nu afectează dezvoltarea firească a fătului.

Care sunt cauzele balonării în sarcină?

Corpul trece prin multe schimbări fizice și hormonale de-a lungul sarcinii. Balonarea poate varia de la un ușor disconfort la durere abdominală și de spate. (1)

Balonarea în prima parte a sarcinii

În general, în primul trimestru crește producția de estrogen și progesteron, fapt care pregătește uterul pentru a asigura creșterea fătului. Acești hormoni sunt foarte importanți și în organism, excesul putând duce la balonare. Astfel, progesteronul relaxează mușchii din organism (inclusiv cei intestinali) și contribuie la încetinirea procesului digestiv, iar un nivel crescut al estrogenului duce la eliberarea de gaze intestinale și retenția de apă. (1)

Balonarea în partea a doua a sarcinii

De-a lungul trimestrului al doilea și al treilea, uterul se extinde și pune presiune asupra organelor din jur, contribuind astfel la balonare, exces de gaze intestinale și constipație. (1)

Cum poți reduce balonarea din timpul sarcinii?

Nu există o metodă sigură pentru a îndepărta balonarea din timpul sarcinii ci este nevoie de un ansamblu de schimbări (alimentare, a stilului de viață) pentru a evita această neplăcere. Mai jos sunt câteva sfaturi care te vor ajuta să ții sub frâu balonarea:

  • Bea cel puțin 2 litri de apă pe zi (unele instituții chiar recomandă 2,3 l) – consumul regulat de apă susține digestia, fapt care scade mult balonarea iar hidratarea poate chiar contribui la reducerea constipației (un alt factor care contribuie la apariția balonării) (2)
  • Evită anumite băuturi care conțin dioxid de carbon (prezent în sucuri carbogazoase, apă mineral și băuturi alcoolice acidulate), fructoză (balonarea apare mai ales în cazul persoanelor care au dificultăți în digerarea acesteia), sorbitol (un substituent pentru zahăr dar care nu este digerat de organism; efectele sunt balonarea, durerile abdominale și gazele intestinale) (3)
  • Păstrează un jurnal alimentar – notează ce alimente ai consumat înainte de a te balona. În general, alimentele sănătoase recomandate gravidelor conțin și fibre, care pot crește riscul de balonare. În special, alimentele bogate în oligozaharide provoacă balonare. Aici intră fasolea, cerealele integrale, varza, conopida și sparanghelul. Pentru a evita apariția balonării atunci când consumi alimente bogate în fibre, este bine să mesteci bine și să consumi porții mici. (1, 3, 4)
  • Ia suplimente alimentare cu fibre (vorbește înainte cu doctorul) – potrivit studiilor, gravidele care au luat suplimente pe bază de fibre aveau o digestie mult mai bună și un risc diminuat de balonare. (5)
  • mișcare cu moderație – cercetătorii au demonstrat că exercițiile fizice moderate îmbunătățesc tranzitul intestinal la femei. Este suficient să faci mici plimbări a câte 30 minute pe zi pentru a te bucura de acest efect. (6, 7)
  • Poartă haine comode – hainele strâmte care pune presiune asupra abdomenului cresc riscul de balonare. Alegerea, în schimb, a unor haine comode din materiale naturale contribuie la reducerea aceste neplăceri (8)
  • Limitează stresul – unele persoane tind să se baloneze atunci când sunt stresate (merită știut că balonarea pe fond de stres este un simptom al sindromul de intestin iritabil) (9, 10)


Când ar trebui să mergi la doctor?

Chiar dacă balonarea poate fi neplăcută în sine nu reprezintă un pericol pentru tine sau pentru copil. Atunci când apar și alte simptome, totuși, este bine să mergi la doctor. Este bine să mergi urgent la doctor dacă balonarea este însoțită de simptome precum: (11, 12)

  • durere sau senzație de usturime la urinare
  • sângerări vaginale
  • febră
  • vărsături
  • constipație mai mult de șapte zile


Schimbările hormonale își spun cuvântul chiar și atunci când vine vorba de balonare. De cele mai multe ori, adoptarea unui stil de viață sănătos bazat pe o dietă echilibrată, hidratare propice și mișcare moderată va reduce mult din balonare. Dacă apar și alte simptome, este recomandat să mergi la doctor.


Data actualizare: 23-05-2019 | creare: 23-05-2019 | Vizite: 149
Bibliografie
1. Gas pain during pregnancy. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324332.php
2. Dietary reference of water. https://www.nap.edu/read/10925/chapter/6#152
3. Eighteen ways to reduce bloating. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322525.php
4. Keep a Food Diary to Identify Food Triggers. https://www.verywellhealth.com/how-to-keep-a-food-diary-1945006
5. Interventions for treating constipation in pregnancy. https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD011448.pub2/abstract
6. How much physical activity do you need? . https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/index.htm?CDC_AA_refVal=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fphysicalactivity%2Fbasics%2Fpregnancy%2Findex.htm
7. Colon Transit Time According to Physical Activity Level in Adults. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3271256/
8. Pregnancy and Body Image: Analysis of Clothing Functions of Maternity Wear. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0887302X14557809
9. Impact of psychological stress on irritable bowel syndrome. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4202343/
10. Effect of Yoga in the Therapy of Irritable Bowel Syndrome: A Systematic Review. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S154235651630088X
11. Gas During Pregnancy. https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/gas-during-pregnancy/
12. Management Strategies for Abdominal Bloating and Distension. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991532/
Alte articole din aceeași secțiune:

Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.