Greața în sarcină

Autor:

Greața în sarcină
Senzația de greață, însoțită sau nu de vărsături, este unul dintre simptomele cele mai cunoscute ale sarcinii, care își face apariția încă din primele săptămâni.

Deși cunoscute sub denumirea de „grețuri matinale” sau „răul de dimineață”, aceste manifestări pot avea loc în orice moment al zilei. Greața în sarcină este un fenomen normal cu care aproximativ 70% dintre femeile însărcinate se confruntă cel puțin o dată în prima parte a sarcinii. (1), (2)

De ce apare greața în sarcină?

Nu se știe cu certitudine ce provoacă stările de greață specifice sarcinii. Se consideră că un rol important l-ar avea modificările hormonale din organismul viitoarei mame, mai exact creșterea nivelului de HCG (gonadotropina corionică umană) - hormonul sarcinii. Deși mecanismul prin care acest hormon ar cauza greața nu este deocamdată cunoscut, creșterea nivelului de HCG simultan cu apariția grețurilor a dus la interpretarea unei legături între cele două fenomene.

De asemenea, se pare că și alți posibili factori ar fi implicați:
  • creșterea nivelului de estrogen
  • nivelul scăzut de zahăr din sânge
  • lipsa vitaminei B6 din alimentație
  • stresul
  • oboseala
  • disfuncții la nivelul tractului gastrointestinal
  • consumul anumitor alimente (greoaie, dificil de digerat)
  • bacteria Helicobacter pylori. (1), (2)

Unii specialiști consideră că greața în sarcină ar avea și un rol pozitiv, pentru că:
  • împiedică expunerea mamei la substanțe dăunătoare din alimente
  • o încurajează să consume nutrienți importanți (carbohidrații, de exemplu, sunt în general bine tolerați pe durata grețurilor)
  • determină adaptarea activității fizice la starea de graviditate. (3)

Cum evoluează greața în timpul sarcinii?

În general femeile însărcinate încep să aibă senzații de greață și vomă aproximativ din săptămâna a 6-a. Punctul de maximă intensitate este în jurul săptămânii a 9-a, apoi devin mai slabe pe măsură ce sarcina avansează, dispărând în săptămânile 12-14. Mai rar, dar nu anormal, perioada se poate prelungi până la a 20-a săptămână și în unele cazuri, chiar până la naștere. În general, la 9 din 10 femei, grețurile dispar la finalul primului trimestru. O femeie din 10 poate însă experimenta aceste stări și după săptămâna 20 de sarcină. (4), (5)

Ce este normal și ce este patologic?

Deși neplăcută, mai ales dacă este însoțită și de vărsături, greața în timpul sarcinii nu este în general un motiv de îngrijorare, pentru că nu dăunează mamei sau copilului și de cele mai multe ori trece de la sine. Nici absența grețurilor nu trebuie să te pună pe gânduri, pentru că nu toate femeile experimentează aceleași simptome, cu aceeași intensitate. Fiecare sarcină e unică, chiar la aceeași femeie.

Când însă senzația de greață și vomitarea devin severe și nu permit mamei să se alimenteze corespunzător, ele pot conduce la dezhidratare sau scăderea în greutate. Forma cea mai severă de greață în sarcină este cunoscută sub denumirea de hiperemezis gravidarium și necesită adresarea către medic și tratament specializat. Mai multe despre această afecțiune citiți aici.

Când să te îngrijorezi?

Consultă medicul în oricare din următoarele situații:
  • vomiți de cel puțin 3 ori pe zi și nu reții nimic din ceea ce consumi
  • urina este foarte închisă la culoare sau nu ai mai urinat deloc în ultimele 8 ore
  • te simți foarte slăbită, amețești atunci când te ridici în picioare sau leșini
  • ai slăbit mult într-un timp scurt
  • vomiți sânge. (5)

În unele cazuri, greața poate fi un simptom al unei patologii. De exemplu, infecțiile urinare se pot manifesta prin senzații de greață și vomă. Dacă simți durere atunci când urinezi sau observi sânge în urină, adresează-te imediat medicului. (5)

Tratamente și sfaturi

Nu există un tratament standard împotriva senzațiilor de greață care să funcționeze la toate femeile însărcinate. Cu toate acestea, greața poate fi prevenită sau diminuată prin modificarea obiceiurilor alimentare și a stilului de viață sau prin administrarea unor medicamente (doar la recomandarea medicului).

În ceea ce privește alimentația:
  • evită mâncărurile al căror miros îți face rău
  • înlocuiește cele 3 mese ale zilei cu 5-6 mese mai mici, astfel încât stomacul să nu se umple complet
  • nu sări peste mese
  • bea apă ca să te menții hidratată, însă nu o cantitate mare odată, ci înghițituri mai mici și mai dese, preferabil între mese
  • uneori alte lichide decât apa sunt mai bine tolerate de stomac: limonada, sucul diluat din fructe, supă de legume etc.
  • lămâiele și ghimbirul înlătură senzația de greață, așa că poți consuma cu încredere limonadă (în care să pui puțin ghimbir) și ceai de ghimbir; uneori doar mirosirea lămâii sau a ghimbirului poate funcționa
  • evită alimentele grase, foarte condimentate sau cu multă cremă și orientează-te mai degrabă spre cele mai ușor de digerat și uscate
  • dimineața gustările sărate pot fi mai bine tolerate
  • orientează-te spre alimente reci, pentru că acestea nu miros la fel de puternic precum cele gătite și calde, care ți-ar putea declanșa reacția de greață

Stilul de viață:
  • dacă dimineața la trezire te simți rău, oferă-ți puțin timp înainte de a coborî din pat și ia o mică gustare (un biscuite sau un covrigel)
  • aerisește încăperea în care stai și ia pauze de aer curat afară
  • odihnește-te suficient, pentru că senzațiile de greață devin mai intense dacă ești obosită
  • dacă ai posibilitatea, lasă pe altcineva (din familie) să gătească, pentru a evita mirosurile de mâncare
  • evită căldura și spații foarte încălzite pentru a nu intensifica senzația de greață
  • nu te întinde în pat imediat după ce ai luat masa
  • dacă vitaminele pe care le iei îți accentuează senzația de greață, încearcă să le administrezi odată cu mâncare sau înainte de culcare. (1), (4), (5)

Tratamentul medicamentos al stărilor de greață și vomă se face în funcție de severitatea simptomelor. Dacă te adresezi medicului, acesta îți poate prescrie următoarele medicamente pentru greață (sigure pentru administrarea la femeile însărcinate):
  • piridoxina (vitamina B6) – folosită ca atare sau în combinație cu doxilamina
  • antiemetice – proclorperazin, fenotiazina, clorpromazina
  • anumite antihistamine și anticolinergice – meclizina și dimenhidrinatul. (5), (6), (7)

Ghimbirul, consumat ca atare sau sub formă de suplimente și prafuri s-a dovedit a fi un remediu naturist eficient împotriva stărilor de greață.

Auto-medicația nu este indicată, cel mai bine este să consulți medicul înainte de a lua medicamente pentru reducerea simptomelor de greață.

Data actualizare: 22-05-2019 | creare: 08-01-2015 | Vizite: 4046
Bibliografie
(1)Morning sickness, link: http://www.marchofdimes.org/pregnancy/morning-sickness.aspx
(2)Nausea During Pregnancy , link: http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/nausea-during-pregnancy/
(3)Is nausea during pregnancy a good sign?, link: http://www.mayoclinic.org/healthy-living/pregnancy-week-by-week/expert-answers/nausea-during-pregnancy/faq-20057917
(4)Nausea and Vomiting During Pregnancy, link: http://sogc.org/publications/nausea-and-vomiting-during-pregnancy/
(5)Nausea and morning sickness, link: http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/morning-sickness-nausea.aspx#close
(6)Nausea and Vomiting of Pregnancy, link: http://www.aafp.org/afp/2003/0701/p121.html
(7)Interventions for nausea and vomiting in early pregnancy, link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14583914
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Senzația de greață după masă - afecțiuni posibile
  • Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.