De ce este importantă ora de culcare pentru copii

©

Autor:

De ce este importantă ora de culcare pentru copii

Primii ani din viața unei persoane sunt foarte importanți, întrucât pot influența viitorul. Multe studii au arătat că acei copii care au o calitate scăzută a vieții în primii ani vor întâmpina mai multe dificultăți ca adulți, având o sănătate mai precară și o capacitate mai scăzută de a se bucura de viața de familie și carieră.

Pentru garantarea unor primi ani de viață cât mai de calitate, una dintre cele mai bune metode este asigurarea unui somn suficient. Fundația Națională de Somn recomandă ca bebelușii să doarmă zilnic între 11 și 14 ore. Pentru copiii între 3 și 5 ani se recomandă între 10 și 13 ore de somn, iar pentru cei care intră în clasele primare, între 9 și 11 ore.

Totuși, ultimele studii ale cercetătorilor de la UCL’s International Centre for Lifecourse Studies, arată că nu contează doar numărul ore de somn ale copilului. Revizuind date ale studiului de cohortă Millennium (MCS), care a inclus 20.000 de copii, ei au descoperit că și existența unor ore fixe de culcare poate influența performanța școlară sau acasă, în primul deceniu de viață.

Cercetătorii au studiat legătura dintre orele de culcare fixe și neregulate și performanța copiilor printr-o serie de teste cognitive. Părinții din studiul Millennium au fost întrebați dacă copiii lor aveau ore fixe de culcare în timpul săptămânii. Cei care au răspuns cu „intotdeauna” sau „de obicei” au fost adăugați în grupul celor cu ore fixe de culcare, în timp ce aceia care au răspuns cu „uneori” sau „niciodată” au fost incluși în grupul celor cu ore de somn neregulate.

S-a observat că acei copii cu ore de somn neregulate au avut rezultate mai scăzute la testele de matematică, citire și orientare spațială. De asemenea, ora la care s-au dus la culcare copiii a avut un efect minor sau inexistent asupra abilităților de a lucra cu numerele sau cu formele. Totuși, neregularitatea orelor de somn a fost asociată cu rezultate mai slabe, în special la copiii de 3 ani.

Fenomenul se datorează ritmului circadian sau ceasului nostru biologic, care ne spune când este timpul să mergem la culcare sau să ne trezim. O călătorie de la Londra la New York poate indispune o persoană, deoarece diferența de fus orar afectează abilitățile cognitive, apetitul și emoțiile. Dacă această persoană va călători alături de un copil, punându-l apoi să rezolve un test de matematică, el va avea o performanță mai slabă decât persoana respectivă, toate acestea pentru că un copil este mult mai vulnerabil la dereglările ritmului circadian. Exact același lucru se întâmplă atunci când copiii merg la culcare la ora 8 într-o noapte, apoi la 10 în următoarea iar apoi la ora 7. Fără a fi supuse unei diferențe de fus orar, sistemele interne ale organismului unui copil sunt dereglate iar ritmul circadian și sistemele hormonale au de suferit.

Pe lângă faptul că susțin dezvoltarea intelectuală a copiilor, s-a descoperit că orele fixe de culcare pot, de asemenea, îmbunătăți comportamentul. Potrivit părinților și profesorilor, copiii în vârstă de 7 ani incluși în MCS, care aveau ore neregulate de somn, erau mult mai predispuși la a avea probleme de comportament, în comparație cu colegii lor cu ore fixe de culcare. Cu cât un copil se duce la culcare la ore cât mai diferite, cu atât sunt mai serioase problemele de comportament, efectele părând să se acumuleze de-a lungul copilăriei.

Partea bună este că efectele negative ale orelor de culcare neregulate asupra comportamentului sunt reversibile. Astfel, copiii care au început să aibă ore fixe de culcare și-au îmbunătățit comportamentul, rezultând că niciodată nu este prea târziu să o iei pe calea cea bună. La polul opus, comportamentul copiilor cu ore fixe de somn care au început să se culce la ore neregulate s-a înrăutățit.

Un studiu de supraveghere, care a urmărit efectele activităților de rutină, inclusiv orele de culcare, asupra obezității, a descoperit că acei copii cu ore neregulate de somn sunt mai predispuși la a fi supraponderali, având un nivel mai scăzut de stimă de sine și mulțumire față de propriul corp. Dintre toate activitățile de rutină, orele neregulate de somn au fost cel mai puternic asociate cu riscul de obezitate. Aceste rezultate vin în completarea unor cercetări recente ce sugerează că acei copii tineri care sar peste micul dejun și se culcă la ore neregulate sunt mai predispuși la obezitate la vârsta de 11 ani. Chiar și copiii care „de obicei” au ore fixe de culcare sunt mai predispuși la obezitate decât cei care se culcă „intotdeauna” la ore bine stabilite.

Rezultatele acestui studiu arată că orele fixe de somn ale copiilor influențează dezvoltarea și sănătatea acestora în primul deceniu de viață.

Sursa: The Conversation


Data actualizare: 22-12-2019 | creare: 22-02-2018 | Vizite: 717
Bibliografie
Giving children regular bedtimes stops them getting ‘jet lag’, link: https://theconversation.com/giving-children-regular-bedtimes-stops-them-getting-jet-lag-88178
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.