De ce unele persoane se îmbolnăvesc grav sau mor de la o infecție bacteriană relativ comună

Un studiu publicat recent în jurnalul științific The Lancet Microbe reprezintă un pas important înainte pentru a descoperi de ce unele persoane se îmbolnăvesc grav sau mor de la o infecție bacteriană relativ comună.
Cercetătorii au găsit o legătură între mutațiile ARN din bacteria Neisseria meningitidis și meningita. Acesta moment este important deoarece este pentru prima oară când s-a stabilit o legătură între ARN-ul unei bacterii și progresul bolii.

În același studiu oamenii de știință au proiectat un test PCR care să detecteze aceste mutații ale ARN-ului.

Rezultatele au arătat că mutațiile ARN-ului din bacterian N. meningitidis duc la un risc de două ori mai mare de apariție a complicațiilor asociate meningitei, o afecțiune comună dar cu potențial letal.

N. meningitidis este o bacterie prezentă în nasul a 10-15% dintre oameni. În general, bacteria nu provoacă îmbolnăvirea însă atunci când se întâmplă acest lucru, oamenii se îmbolnăvesc repede iar în lipsa tratamentului decesul survine în doar câteva ore.

Studiul a debutat în 2017 când o tulpină a bacteriei a fost izolată de la un tânăr suedez care a avut meningită. Comparând-o cu o altă tulpină a aceleiași bacterii de la un pacient fără simptome, cercetătorii au descoperit mutații în cazul ARN-ului molecular de la tulpina preluată de la adolescentul decedat.

Rezultatul a fost suficient de neașteptat pentru a-i determina pe oamenii de știință să caute alte configurații ale ARN-ului extras din bacteria N. meningitidis. În total au colectat peste 7. 000 de probe iar analiza lor a dus la descoperirea a cinci variante de ARN mutant care poate cauza boala. Spre deosebire de ARN-ul sănătos cel mutant avea un lucru în comun: aveau capsule insulare de mari dimensiuni astfel putând scăpa nedetectate de sistemul imunitar.

Mai mult, testul PCR la care au lucrat cercetătorii va permite pe viitor testarea pentru a vedea dacă ARN-ul mutant este prezent în nas.

foto: Hannes Eichner, Francesco Righetti and Edmund Loh.

Data actualizare: 10-12-2020 | creare: 10-12-2020 | Vizite: 481