Dieta low-carb: avantaje şi dezavantaje

©

Autor:

Dieta low-carb: avantaje şi dezavantaje

Dieta low-carb constă în reducerea cantității de carbohidrați consumată zilnic. Carbohidrații - cunoscuți și sub denumirea de zaharide sau glucide - reprezintă macronutrienți necesari organismului pentru o bună funcționare. Carbohidrații se clasifică, în funcție de structura lor chimică, în carbohidrați simpli (monozaharide și dizaharide) și carbohidrați complecși (polizaharide).

Alimentele care au în componență amidon, precum fasolea, lintea, cartofii, mazărea, pâinea integrală sau cerealele fac parte din categoria carbohidraților complecși, în timp ce zaharurile unice sau zaharurile formate prin legarea a două molecule de monozaharide se încadrează în categoria carbohidraților simpli. Aceștia din urmă sunt incriminați pentru creșterea în greutate, deoarece pot duce la creșteri bruște ale nivelului de zahăr din sânge. (1) (2) (7)

Unul dintre rolurile esențiale ale carbohidraților este acela de a asigura energia necesară organismului pe termen lung, celulele corpului folosind glicogenul (polizaharid compus din mai multe molecule de glucoză, rezultat în principal din digestia carbohidraților) pentru îndeplinirea acestei nevoi. Glicogenul nefolosit de către organism va fi stocat la nivelul ficatului și al mușchilor, în vederea utilizări ulterioare. Capacitatea de stocare a glicogenului la nivelul musculaturii este de aproximativ 500 grame, iar la nivelul ficatului de 100 grame. Atunci când cantitatea de zaharuri consumată este mult prea mare și conținutul de glicogen depășește capacitatea de stocare a organismului, carbohidrații se pot transforma în molecule de trigliceride, urmând a se depune sub formă de grăsimi. (1) (2)

Consumul pe termen lung de carbohidrați în cantități mari are ca rezultat creșterea în greutate. Deși carbohidrații sunt considerați principalii vinovați pentru obezitate, eliminarea acestora în totalitate din alimentația zilnică este contraindicată, deoarece ar putea atrage după sine și carența unor nutrienți esențiali. Există o întreagă discuție referitoare la avantajele și dezavantajele unei alimentații sărace în carbohidrați, în jurul dietei low-carb planând multe controverse. (1) (2)

Care sunt beneficiile dietei low-carb?

În majoritatea situațiilor, dieta low-carb este utilizată cu scopul scăderii în greutate. Conform studiilor, dieta low-carb este superioară altor regimuri alimentare, în special datorită faptului că pierderea în greutate se înregistrează rapid, în primele 6-12 luni. Sunt înregistrate, de asemenea, pierderi în greutate și în primele 2-3 săptămâni, în urma eliminării excesului de apă din organism. Datorită limitării consumului de glucide, pofta de mâncare tinde să fie redusă, astfel fiind scăzute riscurile de a mai consuma alimente în momente neoportune. Majoritatea oamenilor pot pierde aproximativ 1-5 kilograme pe săptămână, atunci când limitează consumul de carbohidrați și numărul de calorii consumate zilnic scade cu 500-750 de calorii. (4) (5)

Controlul pe termen lung al cantității de zahăr din sânge reduce șansele de apariție a sindromului metabolic și este, de asemenea, recomandat pacienților diagnosticați cu diabet zaharat. Deoarece sindromul metabolic este asociat cu un risc crescut de dezvoltare a unei afecțiuni cardiovasculare, alimentația săracă în glucide contribuie inclusiv la prevenirea acestor boli. Concentrația de zahăr din sânge poate fi scăzută prin reducerea cantității de carbohidrați consumată sau prin consumul carbohidraților complecși naturali. Alimentele naturale și care conțin minerale, fibre, fitonutrienți sau vitamine esențiale, sunt recomandate, deși pot conține carbohidrați. (2) (5)

Controlul asupra glucidelor reprezintă piatra de temelie a controlului glicemic în diabetul insulino-dependent și în diabetul non-insulinodependent. Prin reducerea cantității de zaharuri consumată este îmbunătățit indicele glicemic, studiile recente demonstrând faptul că dieta low carb oferă îmbunătățiri inclusiv în ceea ce privește markerii factorilor de risc cardiometabolici. Specialiști de la Duke University Medical Center au constat, în urma unui studiu, că sunt necesare doar șase luni în care să fie restricționat consumul de glucide, pentru a se reduce tratamentul pentru diabet. Tratamentul diabetului a fost redus sau eliminat de către 95,2% dintre participanții care au luat parte la studiu menționat. (1) (4) (5) (8)

Dietele cu conținut scăzut de glucide stimulează creșterea cantității lipoproteinelor cu densitate mare din sânge (HDL, denumit și colesterolul bun), în timp ce cantitatea de lipoproteine de densitate mică (LDL, considerat colesterolul rău) scade. Acest lucru duce la o scădere a riscului de apariție a bolilor cardiovasculare, fiind astfel confirmată pentru a doua oară importanța dietelor sărace în carbohidrați împotriva acestor boli. (3) (4)

Dieta ketogenică, bazată pe consumul unor cantități mari de grăsimi și pe reducerea drastică a consumului de carbohidrați, s-a dovedit a fi benefică împotriva epilepsiei la copii, specialiștii din domeniu studiind inclusiv efectele asupra altor condiții ale creierului, precum boala Alzhaimer sau Parkinson. Aceste diete au fost folosite încă din anul 1920, înainte de apariția primelor medicamente împotriva epilepsiei, în aproximativ jumătate dintre cazuri fiind reduse numărul de crize convulsive. (3) (4) (9)

Care sunt dezavantajele dietei sărace în carbohidrați?

Un studiu amplu, efectuat între anii 1999 și 2010, oferă o concluzie mai puțin fericită: aportul scăzut de carbohidrați pe termen lung ar putea crește riscul de mortalitate prematură, cauza fiind adesea o boală cronică. Acest lucru este cauzat însă de gestionarea nefastă a dietei și de abordarea incorectă a conceptului. Astfel, riscurile de deces prematur cresc exclusiv la persoanele care pun un accent deosebit pe consumul de proteine animale, alimente ce nu conțin carbohidrați, dar care pot contribui la creșterea colesterolului rău, eliminând aproape complet din alimentație fructele și fibrele, alimente care conțin carbohidrați, dar care oferă totodată minerale și vitamine extrem de necesare supraviețuirii organismului. Nutriționiștii recomandă consumul în mod echilibrat al tuturor alimentelor sărace în calorii, astfel încât să fie obținuți nutrienți necesari din fiecare categorie de alimente. Pot fi consumate ouă, carne, pește, lactate sau legume, în cantități adecvate, punând accent pe diversitate. (10)

Renunțarea bruscă la dietă ar putea determina îngrășarea. La fel ca în cazul multor altor regimuri alimentare, în cazul abandonării planului de alimentație stabilit este posibil ca toate kilogramele pierdute să fie puse la loc. Atunci când se dorește renunțarea la dietă, acest lucru trebuie să se realizeze treptat, în etape, pentru ca șansele de menținere la greutatea obținută să fie mai mari, dar și pentru a se putea ține sub observație greutatea corporală. (11)

Trebuie luat în considerare inclusiv efectul secundar temporar, care apare în primele săptămâni de la începerea dietei. În încercarea sa de a modifica sursa principală de energie, în timpul tranziției, organismul se poate resimți. Este posibil ca în primele zile să apară dureri de cap, constipație, diaree, oboseală sau o senzație de letargie. Cele mai comune cauze ale acestor simptome sunt deshidratarea sau deficiența de sare, cauzată de creșterea cantității de urină produsă. Simptomele pot fi minimalizate prin reducerea etapizată a cantității de carbohidrați consumați și prin consumul de apă. (11)


Data actualizare: 24-05-2019 | creare: 24-05-2019 | Vizite: 469
Bibliografie
(1) What Are the Key Functions of Carbohydrates? link: https://www.healthline.com/nutrition/carbohydrate-functions
(2) What you need to know about carbs, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/161547.php
(3) 10 Health Benefits of Low-Carb and Ketogenic Diets, link: https://www.healthline.com/nutrition/10-benefits-of-low-carb-ketogenic-diets
(4) Low Carbohydrate Diet, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537084
(5) Low-carb diet: Can it help you lose weight? link: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/low-carb-diet/art-20045831
(6) How low carb is keto? link: https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/how-low-carb-is-keto
(7) What Are Carbohydrates? link: https://www.livescience.com/51976-carbohydrates.html
(8) The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2633336
(9) An Overview of the Ketogenic Diet for Pediatric Epilepsy, link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1177/0884533608326138
(10) Low-carb diets 'are unsafe and should be avoided', link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322881.php
(11) Disadvantages of a Low-Carbohydrate Diet, link: https://www.livestrong.com/article/418699-disadvantages-to-a-low-carbohydrate-diet
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Dieta low-carb: care sunt alimentele sărace în carbohidrați?
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.