Educația sexuală și impactul său asupra relațiilor adulte

©

Autor:

Educația sexuală și impactul său asupra relațiilor adulte

Un amplu studiu realizat în cadrul proiectului Singles in America (SIA), derulat de Indiana University în colaborare cu Match, a analizat modul în care educația sexuală primită în tinerețe influențează viața romantică și sexuală a adulților singuri din Statele Unite. Studiul, publicat în septembrie 2025, aduce o perspectivă unică: pentru prima dată, adulții, și nu adolescenții, reflectă retrospectiv asupra efectelor lipsei de educație sexuală comprehensive (CSE) asupra vieții lor intime.

Context

De-a lungul ultimelor decenii, cercetările în domeniul educației sexuale s-au concentrat aproape exclusiv asupra tinerilor și adolescenților. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă o abordare cuprinzătoare a educației sexuale, care să includă nu doar informații despre contracepție, sarcină și infecții cu transmitere sexuală, ci și teme legate de relații sănătoase, respect, consimțământ, autonomie corporală și plăcere sexuală.

Numeroase analize sistematice (Goldfarb & Lieberman, 2021; WHO, 2023) au demonstrat că educația sexuală comprehensivă (CSE) este asociată cu debut sexual mai târziu, o utilizare mai mare a metodelor de protecție și o comunicare mai bună în relațiile intime. Cu toate acestea, mai puțin de jumătate dintre statele americane cer, prin lege, predarea educației sexuale în școli, iar 14 state impun exclusiv programe de abstinență.

Abordarea abstinenței ca unică soluție s-a dovedit ineficientă în reducerea sarcinilor nedorite și a infecțiilor cu transmitere sexuală (Fox et al., 2019). În ciuda acestor dovezi, astfel de programe continuă să primească finanțări federale substanțiale, limitând accesul elevilor la informații reale despre sexualitate.

Mai mult, dimensiuni esențiale ale experienței sexuale – cum ar fi consimțământul, comunicarea, satisfacția sexuală și plăcerea – sunt rareori discutate în școală. În lipsa acestor informații, tinerii se orientează spre surse alternative precum rețelele sociale sau pornografia online, care pot oferi reprezentări distorsionate ale intimității și sexualității (Fraumeni-McBride & Willoughby, 2024; Fowler et al., 2022).

Despre studiul actual

Designul studiului și populația analizată

Studiul Singles in America 2023 (SIA) a fost un sondaj online, trans-sectional, desfășurat la nivel național în Statele Unite. A fost derulat în limba engleză, prin intermediul platformei de cercetare Dynata®, și a inclus 5.305 participanți inițiali, dintre care 3.895 au completat în întregime secțiunile referitoare la comportamente și cunoștințe sexuale.

Criteriile de includere au fost:

  • vârsta de minimum 18 ani;

  • statutul de persoană singură (necăsătorită și fără o relație de cuplu stabilă);

  • fluență în limba engleză.

Participanții au fost recompensați financiar (~5 USD) pentru completarea chestionarului.

Structura chestionarului

Participanții au furnizat date demografice (vârstă, gen, orientare sexuală, venit, statut parental, identitate de gen, rasă/etnie) și au răspuns la întrebări privind:

  • activitatea sexuală (frecvența raporturilor sexuale în ultimele 12 luni);

  • sursele de educație sexuală (școală, familie, prieteni, alte surse sau lipsa completă de informații);

  • tematicile abordate în educația primită – 16 domenii esențiale inspirate din ghidurile Advocates for Youth (2020) și SIECUS (2021), precum:

    • abstinența și așteptarea până la căsătorie;

    • contracepția, testarea sarcinii;

    • identitatea de gen;

    • modul de a decide dacă dorești să ai relații sexuale;

    • consimțământul;

    • relațiile sănătoase;

    • plăcerea sexuală;

    • comunicarea despre dorințe și preferințe sexuale;

    • prevenirea infecțiilor cu transmitere sexuală;

    • orientarea sexuală;

    • schimbările pubertare și reproducerea.

Dacă participanții declarau că nu au învățat un anumit subiect, li se solicita să evalueze în ce mod o educație suplimentară ar fi putut influența viața lor actuală (de exemplu, creșterea încrederii sexuale, o înțelegere mai bună a corpului, relații mai sănătoase, calitate mai bună a vieții etc.).

Rezultate

1. Ce au învățat adulții despre sex în școală

Rezultatele arată un deficit semnificativ în acoperirea temelor de educație sexuală.
Doar 54,6% dintre participanți au declarat că au învățat în școală cum apare o sarcină, iar aproximativ 40% au primit informații despre pubertate, contracepție și prevenirea infecțiilor cu transmitere sexuală.

Educația despre abstinență a fost menționată de 23,8% dintre respondenți, în timp ce 11 din 16 teme nu au fost abordate deloc în programele școlare pentru majoritatea participanților.

2. Ce nu au învățat participanții în tinerețe

Lacunele majore au vizat aspecte emoționale, interpersonale și de comunicare ale sexualității.

  • 39,0% nu au învățat cum să își exprime dorințele sexuale;

  • 35,1% nu au fost învățați cum să vorbească despre sex cu partenerii;

  • 37,3% nu au primit educație despre identitatea de gen;

  • 34,1% nu au învățat cum să decidă dacă vor să întrețină relații sexuale sau cum să aibă o relație romantică sănătoasă;

  • 31,2% nu au aflat informații despre plăcerea sexuală personală, iar 31,1% nu au învățat cum să ofere plăcere unui partener;

  • 30,4% nu au primit informații despre consimțământ sexual;

  • 22% nu au învățat nimic despre relații romantice pozitive, iar 14% nu au avut nicio sursă de informație despre orientarea sexuală.

Aceste date confirmă că educația sexuală formală în școlile americane a omis subiecte esențiale pentru o viață intimă sănătoasă.

3. Cum ar fi influențat o educație sexuală mai completă viața adulților

Participanții au recunoscut importanța unei educații sexuale mai cuprinzătoare:

  • 44,3% consideră că ar fi avut relații romantice mai sănătoase;

  • 40,3% ar fi avut mai multă încredere sexuală;

  • 40,0% cred că ar fi înțeles mai bine cum să fie un partener bun;

  • 34,9% ar fi avut o calitate mai bună a vieții;

  • 29,4% ar fi avut o înțelegere mai bună a propriului corp, iar 28,5% a sănătății sexuale;

  • 29,2% ar fi avut resurse mai bune pentru a lua decizii informate.

Doar 8,9% dintre participanți au declarat că educația sexuală suplimentară nu le-ar fi adus beneficii semnificative.

Discuție și implicații

Rezultatele evidențiază o discrepanță profundă între nevoile reale de educație sexuală ale populației și conținutul actual al programelor școlare.

Deși cercetările demonstrează clar eficacitatea CSE în promovarea sănătății sexuale, multe state americane continuă să limiteze accesul la astfel de programe. În lipsa educației formale, adulții caută informații în medii informale – social media, pornografia online sau discuții între prieteni – unde calitatea și acuratețea informației variază considerabil.

Autorii studiului subliniază necesitatea de a redefini educația sexuală ca proces continuu pe parcursul vieții, nu doar ca disciplină școlară. Platforme digitale precum YouTube sau TikTok pot deveni instrumente utile pentru diseminarea informațiilor bazate pe dovezi, dacă sunt gestionate de educatori calificați și instituții de încredere.

În același timp, climatul politic actual, marcat de controverse privind drepturile reproductive, identitatea de gen și programele CSE, riscă să împiedice implementarea acestor reforme. De aceea, alternative educaționale extra-curriculare – webinarii, campanii online, programe pentru adulți – pot deveni vitale pentru corectarea acestor deficiențe.

Concluzie

Studiul „Singles in America 2023” demonstrează că lipsa educației sexuale comprehensive în tinerețe are efecte negative persistente asupra relațiilor și bunăstării adulților. O educație care abordează consimțământul, comunicarea, orientarea sexuală, plăcerea și sănătatea emoțională ar putea îmbunătăți semnificativ calitatea relațiilor intime și a vieții sexuale la vârsta adultă.

Într-un context social în care informația este fragmentară, iar educația formală adesea restricționată, extinderea educației sexuale către populația adultă – prin resurse accesibile, științifice și incluzive – reprezintă o direcție esențială pentru sănătatea publică și bunăstarea emoțională a societății.


Data actualizare: 13-10-2025 | creare: 13-10-2025 | Vizite: 90
Bibliografie
Hille, J. J., et al. (2025). If I Only Knew Then: Single Adults’ Perceptions of the Impact of Sex Education on Their Romantic and Sexual Lives. International Journal of Sexual Health. https://doi.org/10.1080/19317611.2025.2566816

Sursă imagine: https://www.freepik.com/free-vector/sexual-education-concept-sexual-health-lesson-young-people-contraception-reproduction-system-puberty-development-isolated-vector-illustration_27953220.htm
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Educația sexuală în școală
  • Când și cum le vorbim copiilor despre sex
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum