Fructele consumate dupa masa imediat sau dupa 1-2 ore?

30-06-2016
TEST
Administrator Forum ROmedic
 TEST
Buna ziua,

Parerile celor care recomanda consumul de fructe, daca tot e sezonul, sunt impartie privind momentul potrivit al consumului: inainte de masa, dupa masa ( imediat -c a desert, sau dupa ce trec 1-2 ore, ca gustare) sau ca masa de sine statatoare ( gustare). As vrea sa stiu care este modalitatea adecvata ca sa nu ingreunam digestia, favorizam balonarea si care ar fi cantitatea recomandata pe zi si la o gustare.
De asemenea sunt oameni din domeniu care recomanda spre exemplu sa mananci ananas dupa masa, pentru ca bromelina continuta ar ajuta digestia sau grepfuit. Sunt mituri sau chiar ajuta digestia dupa o masa mai copioasa sau cu alimente mai grele ( sa zicem iarna, cand avem tendinta sa mancam mai multe grasimi, proteine). Multumesc.
4 comentarii
0
30-06-2016, ora 14:17
Dietetician Acasandrei Mihaela
Nutritie si dietetica, Iași
Dietetician Acasandrei Mihaela
Buna ziua!

Consumul individual al fructelor exclusiv inainte de masa sau dupa 1-2 ore de la masa, ca recomandare dietetica de sine statatoare este un mit, care nu prezinta un fundament biologic, stiintific.

In functie de toleranta individuala, unele persoane pot consuma fara probleme fructele in toate situatiile enumerate de dvs. mai sus. Sunt insa unele cazuri in care consumul de fructe a fost asociat in mod subiectiv cu disconfortul abdominal (balonare, flatulenta, etc.).

Aparitia acestor simptome este influentata de numerosi factori care tin de buna functionare a organismului, compozitia florei intestinale, cantitatea de fructe consumata sau chiar cantitatea de alimente totala de la o masa. Este nedrept sa blamam fructele, din moment ce nu cunoastem o cauza sigura.

Persoanele care prezinta astfel de acuze ar trebui sa evite asemenea asocieri intre fructe si alte alimente, insa in lipsa acestora, se pot consuma in siguranta in combinatiile preferate, in momentele zilei sau ale mesei preferate.

Consumul lor sub forma de gustari este promovat datorita densitatii calorice reduse si a energiei resimtite ulterior datorat aportului semnificativ de zaharuri prezente in mod natural in fructe. Si in acest caz, pot fi asociate si alte alimente cu un rol la fel de precis: ciocolata (20 g), alune (30 g), iaurt grecesc, etc. Aportul de grasimi și proteine suplimentar poate prelungi senzatia de satietate.. In functie de nevoile individuale.

Recomandarea generala pentru consumul de fructe spune sa ne rezumama la 2-3 portii de fructe pe zi, circa 200 g zi de fructe proaspete, consumate intregi, nu sub forma de sucuri.

Citiți mai multe informații referitor la mitul consumului de fructe în urmatorul articol: http://www.romedic.ro/mit-fructele-trebuie-consumate-pe-stomacul-gol-0P33987

Sper sa va fie util raspunsul. Multa sanatate!
0
30-06-2016, ora 14:19
Dietetician Acasandrei Mihaela
Nutritie si dietetica, Iași
Dietetician Acasandrei Mihaela
Referitor la cea de a doua intrebare, intr-adevar, frunzele, sucul si pulpa de ananas necopt (bromelaina), frunzele si fructele verzi de papaya (papaina), contin enzime proteolitice cu structura si actiune asemanatoare pepsinei, enzima secretata la nivelul stomacului care initiaza procesul de digestie al proteinelor. Mai sunt alimente care contin asemenea enzime, insa cantitatile sunt neglijabile.

Asocierea lor insa nu poate compensa excesul alimentar/ proteic. Daca se respecta atat portia de carne, dar si asocierea in cantitati eficiente ale acestor alimente in cadrul aceleiasi mese, combinatia ar putea avea un rol adjuvant pentru digestie, dar nu suficient incat sa devina o recomandare dietetica!!

Utilizarea extractelor comerciale ale acestor enzime ar putea fi utilizatre in industria prelucrarii carnii insa este putin probabil ca, in concentratiile naturale din fructe, luand in calcul si raportul cantitate-efect sa se manifeste o influenta considerabila asupra procesului de digestie. Mai mult decat atat, pH-ul organismului, interactiunile cu substantele bioactive din alimente, chiar si cele secretate pe traiectul tubului digestiv pot afecta actiunea enzimatica a bromelainei si papainei, reducandu-le din eficienta sau inactivandu-le. Iar cantitatile cele mai mari se gasesc in fructele necoapte.. acest lucru ar putea de asemenea sa influenteze concentratiile enzimatice gasite in fructele destinate consumului.

Prin urmare, consumul rational de carne, unele ghiduri recomanda portia de carne de porc/vita de 65 g gatita (100 g cruda), carne de pasare gatita 80g (100 g cruda), pește gatit 100 g (115 g crud), este mult mai eficient atat pentru imbunatatirea digestiei, dar si pentru mentinerea sanatatii integrale a organismului.
0
30-06-2016, ora 19:25
stevens
Nu este medic/terapeut
stevens
Preferabil pe stomacul gol sau dupa micul dejun ! Fructele tranziteaza rapid stomacul motiv pentru care e bine sa nu gaseasca alte alimente mai greu digerabile deoarece vor stagna prea mult si pot provoca fermentatii la persoanele cu digestie mai dificila !
0
01-07-2016, ora 11:18
Dietetician Acasandrei Mihaela
Nutritie si dietetica, Iași
Dietetician Acasandrei Mihaela
Consumate individual fructele sunt mult mai repede procesate la nivelul stomacului si ulterior in intestin. Acest lucru nu inseamna ca stagnarea lor alaturi de alte alimente in stomac promoveaza procesele de fermentatie. Acestea nu pot avea loc in absenta florei de fermentatie, care nu poate supravietui mediului acid din stomac.

Flora intestinala responsabila de fermentatia fibrelor din alimente (nu doar din fructe, ci si din legume, cereale; daca ar fi sa respectam principiul, atunci si legumele ar trebui consumate pe stomacul gol, si cerealele, etc.) se gaseste exclusiv la nivelul colonului. Atat existenta florei, dar si realizarea procesului de fermentatie are un rol bine stabilit pentru mentinerea sanatatii sistemului digestiv. Fibrele consumate in exces conduc la aparitia disconfortului abdominal, dar nu consumul de fructe este cauza in mod obligatoriu. Acestea pot proveni din multe alte alimente si pot genera reactii intarziate, corelate ulterior cu o masa care a inclus si fructe. De aici pot sa apara confuziile.

Fructele consumate in exces, sau dupa o masa copioasa pot sa apara reactii adverse. Insa depinde de cumpatarea si rationalizarea corecta a alimentelor realizata individual.

Acest mit a fost introdus odata cu trendul dietelor disociate care promoveaza consumul individual de principii nutritive si clase alimentare. Acestea insa nu presupun si un fundament stiintific pe langa observatiile subiective, colective ale unor persoane care pot prezenta tulburari de digestie.

Acestea sunt insa exceptiile de la regula si nu trebuie formulate recomandari dietetice generale pornind de la o minoritate de simptome. De aceea dieta trebuie individualizata in functie de tolerantele, preferintele personale, programul profesional si personal, etc.
Acest topic a fost închis. Nu mai pot fi adăugate noi comentarii.

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.