Fructanul și intoleranța la fructan

©

Autor:

Fructanul și intoleranța la fructan

Fructanul este un compus chimic prezent într-o gamă largă de alimente de la cele provenite din surse naturale la cele procesate. Acesta se găsește în cereale, fructe, legume și unele băuturi.

Deși majoritatea oamenilor tolerează relativ ușor aceste surse de inulină, un tip de fibre, există unele persoane care se confruntă mai ales cu simptome digestive dacă mănâncă alimente cu fructan. (1, 2)

Există studii care spun că mulți dintre cei care cred că au o sensibilitate la gluten au, de fapt o intoleranță la fructan. (3, 4)

Ce este fructanul

Fructanul este un polimer care conține molecule de fructoză. Fructanul cu un lanț scurt este cunoscut și sub numele de fructooligozaharide. Această substanță este prezentă în 12% dintre mono și dicotiledonate, de la agave la praz, ceapă, usturoi, banane coapte, orz sau grâu. (5)

Unii producători adaugă fructan în anumite produse din fructe pentru a crește conținutul de fibre, similar sării care conține iod.

Deoarece organismul uman nu are enzime pentru a procesa fructanul, această substanță nu este digerată eficient în intestinul subțire, ci fermentează sub acțiunea bacteriilor din flora intestinală.

Există o serie de beneficii asociate surselor solubile de fibre precum fructanul. Un conținut mai mare de fibre ne protejează de boala coronariană, hipertensiune arterială, diabet și obezitate. (6)

De asemenea, consumul de fibre ajută la reglarea digestiei, previne constipația și oferă sațietate, fiind un aliat în slăbire. (7, 8)

În ciuda acestor beneficii, unele forme de fructan pot avea efecte adverse asupra sănătății. Aceste efecte adverse cumulate înseamnă, de fapt, intoleranță la fructan.

Care sunt simptomele intoleranței la fructan

Intoleranța la fructan se manifestă prin următoarele simptome: (9)


Ce alimente ar trebui evitate dacă ai intoleranță la fructan

Schimbarea dietei este primul pas în eliminarea simptomelor asociate intoleranței la fructan. Mai jos sunt alimentele care conțin cele mai mari cantități de fructan: (10)

  • Orz
  • Secară
  • Grâu
  • Sparanghel
  • Varză de Bruxelles
  • Varză
  • Fenicul
  • Usturoi
  • Praz
  • Ceapă
  • Mazăre
  • Grepfrut
  • Nectarine
  • Banane coapte
  • Piersici albe
  • Prune
  • Curmale
  • Pepene verde
  • Migdale
  • Caju
  • Fistic
  • Năut uscat
  • Linte uscată
  • Fasole uscată
  • Soia
  • Cafea instant
  • Pudră de cicoare
  • Ceai de mușețel
  • Produse îmbogățite cu fibre sau alimente cu inulină.


Ce alimente pot fi consumate

Deși lista de alimente care conțin fructan este destul de mare, ai numeroase opțiuni pentru a te putea bucura de o dietă echilibrată și variată. Mai jos sunt câteva alimente care pot fi consumate: (10)

  • Carne de vită
  • Ton la conservă
  • Pui
  • Pește proaspăt
  • Miel
  • Curcan
  • Hrișcă
  • Mei
  • Ovăz
  • Quinoa
  • Orez
  • Avocado
  • Ardei gras
  • Conopidă
  • Morcov
  • Castravete
  • Vânătă
  • Salată verde
  • Ciuperci
  • Măsline
  • Cartofi
  • Dovleac
  • Spanac
  • Cartofi dulci
  • Afine
  • Pepene galben
  • Clementine
  • Struguri
  • Kiwi
  • Lămâie
  • lime
  • Mandarine
  • Portocale
  • Zmeură
  • Căpșune
  • Nuci
  • Semințe de dovleac
  • Arahide
  • Năut la conservă
  • Fasole la conservă
  • Linte la conservă
  • Cafea
  • Ceai.


Cum este diagnosticată intoleranța la fructan

Intoleranța la fructan este diagnosticată destul de simplu. Doctorul recomandă consumul unei băuturi care conține fructan. Ulterior, la fiecare 30 de minute timp de trei ore se verifică respirația. (11)

Testul măsoară nivelul hidrogenului, al metanului sau al ambelor; un nivel ridicat poate indica o problemă legată de absorbția fructanului în corp.

În cazul unui rezultat negativ, tot există riscul de intoleranță la fructan. Pentru a fi sigur, medicul va realiza analize de sânge sau o endoscopie a intestinului subțire.

Cum se tratează intoleranța la fructan

Din nefericire nu există un tratament pentru intoleranța la fructan. Tot ce poți face este să limitezi sau eviți cu totul alimentele care conțin fructan. (12)

Fructanul nu este o substanță periculoasă. Cu toate acestea, pentru unele persoane poate cauza complicații digestive precum disconfort stomacal, crampe abdominale, diaree/constipație. Dacă observi astfel de simptome, poți limita consumul de alimente cu fructan timp de 1-2 săptămâni. Dacă simptomele se ameliorează poți consulta medicul pentru a-ți face testul pentru intoleranță la fructan.


Data actualizare: 14-10-2021 | creare: 14-10-2021 | Vizite: 32
Bibliografie
1. A carb called fructan may be the real culprit behind gluten sensitivity, link: https://www.vox.com/2017/11/21/16643816/gluten-bloated-carb-wheat-fructan-problem-fodmaps
2. Suspected Nonceliac Gluten Sensitivity Confirmed in Few Patients After Gluten Challenge in Double-Blind, Placebo-Controlled Trials, link: https://www.cghjournal.org/article/S1542-3565(16)30547-X/fulltext
3. Fructan, Rather Than Gluten, Induces Symptoms in Patients With Self-Reported Non-Celiac Gluten Sensitivity, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29102613/
4. Dietary fructose intolerance, fructan intolerance and FODMAPs, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3934501/
5. Fructan and free fructose content of common Australian vegetables and fruit, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17625872/
6. Health benefits of dietary fiber, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19335713/
7. Effect of dietary fiber on constipation: A meta analysis, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3544045/
8. Satiation, satiety and the action of fibre on food intake, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3032831/
9. The Difference Between Gluten and Fructan Sensitivity, link: https://www.cohenmedical.com/the-difference-gluten-fructan-sensitivity/
10. Fructan intolerance and food list, link: https://www.schaer.com/en-int/a/what-are-fructans-foods-diet
11. Fructan Intolerance, link: https://www.tuftsmedicalcenter.org/-/media/Brochures/TuftsMC/Patient%20Care%20Services/Departments%20and%20Services/Allergy/Chinese/Fructan%20Intolerance.ashx
12. What Are Fructans? Signs of Fructan Intolerance & How to Overcome It, link: https://draxe.com/nutrition/fructans-fructan-intolerance/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.