Memoria la vârsta a treia

Memoria la vârsta a treia

©

Autor:

Memoria la vârsta a treia

Una dintre ideile cele mai cunoscute despre bătrâneÈ›e este că odată cu înaintarea în vârstă memoria noastră are de suferit: nu mai reuÈ™im să ne amintim la fel de uÈ™or unele lucruri, avem tendinÈ›a să uităm mai repede sau să pierdem unele obiecte. Am putea spune că acestea sunt efectele nefaste ale îmbătrânirii asupra memoriei, însă cum rămâne cu diferenÈ›ele foarte mari dintre persoane? La aceeaÈ™i vârstă unii îÈ™i păstrează luciditatea, în timp ce alÈ›ii se confruntă cu dificultățile bolii Alzheimer. Care sunt factorii care protejează memoria È™i care, dimpotrivă, o afectează? Putem face ceva pentru a ne păstra memoria sau suntem condamnaÈ›i să uităm?


Modificările memoriei odată cu vârsta

Una dintre cele mai importante descoperiri din domeniul neuroÈ™tiinÈ›elor se referă la capacitatea creierului de a se dezvolta continuu pe durata vieÈ›ii. DeÈ™i iniÈ›ial se considera că neuronii afectaÈ›i sau distruÈ™i nu se mai refac È™i nu mai sunt înlocuiÈ›i de alÈ›ii noi, se pare că de fapt alÈ›i neuroni È™i căi neuronale sunt dezvoltate de-a lungul vieÈ›ii, cu o atenÈ›ionare însă: creierul îÈ™i atinge potenÈ›ialul maxim la 20 È™i ceva de ani, după care începe declinul. Vestea bună este că totuÈ™i creierul are abilitatea de a creÈ™te, de a se dezvolta È™i de a învăța lucruri noi, cu condiÈ›ia să fie stimulat în acest sens. (1)


Ce înseamnă însă declinul creierului la nivel fiziologic? Creierul începe să nu mai fie la fel de bine irigat cu sânge. Sinapsele care se formează în timpul procesului de învățare încep să slăbească, ca urmare a pierderilor celulelor nervoase din mai multe zone ale creierului. Odată cu aceste pierderi scade È™i producÈ›ia unui neurotransmițător esenÈ›ial pentru memorie È™i procesul de învățare È™i anume acetilcolina. Pierderile de celule nervoase afectează È™i zona hipocampusului, unde are loc stocarea È™i analiza informaÈ›iilor. Nu în ultimul rând, creierul în sine se micÈ™orează, ceea ce, cumulat cu efectele menÈ›ionate mai sus, duce la o performanță mai slabă a activităților cognitive È™i implicit a memoriei. (2)


În ceea ce priveÈ™te memoria, mulÈ›i vârstnici se confruntă cu dificultăți la nivelul reÈ›inerii, stocării È™i amintirii informaÈ›iilor concretizate într-un timp mai mare necesar acestor procese sau necesitatea repetării informaÈ›iilor noi pentru a putea fi reÈ›inute. Învățarea de lucruri noi este de asemenea îngreunată odată cu vârsta, apar probleme de procesare a informaÈ›iei È™i o scădere a capacității de a putea realiza mai multe activități simultane sau de a schimba atenÈ›ia È™i concentrarea cu uÈ™urință de la una la alta. Uitarea frecventă, imposibilitatea amintirii informaÈ›iilor ca în tinereÈ›e sunt de asemenea trăsături specifice vârstei a treia (căutarea ochelarilor de către o bunică ce nu-È™i mai aminteÈ™te că îi are pe nas este deja un cliÈ™eu). (3)

 

Majoritatea modificărilor la nivelul memoriei sunt normale odată cu înaintarea în vârstă. E normal să nu ne amintim pe moment numele unei persoane sau să nu ne amintim dacă am încuiat uÈ™a sau unde ne-am pus cheile. Dacă însă uităm la ce folosesc cheile sau dacă simÈ›im că pierderile de memorie ne afectează viaÈ›a de zi cu zi, atunci trebuie să apelăm la un specialist, pentru că în aceste cazuri nu mai vorbim despre modificări normale cauzate de vârstă.

 

Nici Alzheimer nu este o parte normală a îmbătrânirii, ci este o boală care necesită un consult de specialitate. (1)


Tipurile de memorie È™i evoluÈ›ia lor la vârsta a treia

Memoria este un proces extrem de complex, a cărui funcÈ›ionare presupune interacÈ›iunea cu celelalte funcÈ›ii È™i procese cognitive (gândirea, limbajul, imaginaÈ›ia etc). SpecialiÈ™tii au identificat mai multe tipuri de memorie utilizate de fiinÈ›a umană: de exemplu, folosim un anume tip atunci când reÈ›inem numele unui coleg de serviciu È™i un alt tip de memorie atunci când învățăm să folosim filtrul de cafea. În urma cercetării în acest domeniu s-a observat că nu toate tipurile de memorie sunt afectate în aceeaÈ™i măsură odată cu îmbătrânirea.


Dacă unele forme ale memoriei slăbesc, iar altele rămân aproximativ aceleaÈ™i, unele chiar se îmbunătățesc pe măsură ce îmbătrânim. Vocabularul, de exemplu, devine mult mai bogat ca urmare a experienÈ›elor de viață acumulate de-a lungul anilor. (3)

Tipuri de memorie care nu sunt afectate de îmbătrânire

  • memoria semantică - presupune reÈ›inerea È™i amintirea acelor informaÈ›ii care definesc concepte, idei, sensuri È™i care nu au legătură cu experienÈ›ele noastre specifice È™i personale. În memoria semantică stocăm informaÈ›ii despre ce este un obiect/fenomen, la ce foloseÈ™te È™i care este scopul său. Dacă de exemplu cineva ne spune că È™i-a cumpărat un telefon nou, memoria semantică intervine amintindu-ne despre sensul noÈ›iunii de telefon (un obiect pe care îl folosim pentru a vorbi cu cineva aflat la distanță). Memoria semantică se bazează foarte mult pe limbaj È™i pe cunoÈ™tinÈ›ele de vocabular ale unei persoane È™i este considerată cea mai stabilă formă de memorie de-a lungul vieÈ›ii. (4)
  • memoria procedurală - stochează informaÈ›ii despre cum să folosim concret un anumit obiect. Dacă păstrăm exemplul anterior cu telefonul, memoria procedurală se referă la a È™ti cum să manevrezi telefonul astfel încât să intri în contact cu persoana cu care doreÈ™ti să vorbeÈ™ti. În ceea ce priveÈ™te acest tip de memorie studiile sunt deocamdată insuficiente pentru a se putea trage o concluzie fermă în privinÈ›a stabilității acesteia pe măsură ce îmbătrânim, însă există un consens între specialiÈ™ti privind conservarea abilităților mnezice procedurale chiar È™i la vârste înaintate. (1), (4), (5)

Tipuri de memorie afectate de îmbătrânire

  • memoria episodică - se referă la experienÈ›ele personale specifice pe care le trăim È™i care au relevanță È™i sens pentru noi. De exemplu, o listă de cumpărături, numele unui prieten, un eveniment la care am participat sunt informaÈ›ii stocate de memoria episodică pentru că au o importanță personală pentru noi. Acest tip de memorie este cel mai important pentru identitate, pentru că în funcÈ›ie de aceste amintiri ne dezvoltăm È™i ne È™lefuim personalitatea È™i felul în care devenim. Pierderile la acest nivel au efecte negative, ducând la confuzie È™i tensiune È™i la pierderea contextului. Memoria semantică È™i memoria episodică sunt interdependente, dar spre deosebire de stabilitatea memoriei semantice, memoria episodică înregistrează un declin odată cu îmbătrânirea. De exemplu, pentru un vârstnic este mult mai greu să-È™i amintească ce a mâncat la micul dejun sau cu s-a îmbrăcat ieri decât pentru un tânăr. (1), (4), (5)
  • memoria de lucru - face parte din memoria de scurtă durată. DeÈ™i nu există încă dovezi È™tiinÈ›ifice ale faptului că memoria de scurtă durată în sine este afectată de înaintarea de vârstă, studiile susÈ›in o scădere a abilităților memoriei de lucru pe măsură ce îmbătrânim. Abilitățile slabe ale memoriei de lucru afectează la rândul lor celelalte procese cognitive (concentrarea atenÈ›iei, gândirea). (4)


Cum ne menÈ›inem memoria în formă?

Memoria poate fi protejată de efectele nefaste ale trecerii timpului È™i stimulată pentru a continua să avem o performanță mnezică bună chiar È™i la vârsta a treia. OpÈ›iunile variază de la simpla folosire a bileÈ›elelor pe care să ne notăm ce avem de făcut, până la practicarea de sport È™i implicarea în jocuri È™i activități dedicate memoriei.


Concret iată ce putem face pentru a avea grijă de memoria È™i implicit de creierul nostru (cu cât sunt aplicate mai din timp, cu atât ne vom bucura de efecte mai eficiente):

Utilizarea ajutoarelor de memorie

Listele cu ce ne propunem să facem, asocierile dintre informaÈ›iile pe care vrem să le reÈ›inem È™i cele pe care le cunoaÈ™tem deja, agendele sau calendarele în care să ne notăm aniversări, evenimente etc. sau tehnicile de memorare se pot dovedi de un real folos împotriva uitării. De exemplu asocierea iniÈ›ialelor culorilor curcubeului în sintagma ROGVAIV ne ajută de multe ori să le reÈ›inem în această ordine. Tehnica poate fi extinsă È™i folosită ori de câte ori avem nevoie de un ajutor care să susÈ›ină memorarea. (1)

Eliminarea factorilor distractori

De multe ori atunci când suntem antrenaÈ›i într-o activitate pot interveni stimuli care să ne distragă atenÈ›ia de la ce facem, să avem dificultăți de concentrare È™i să fim nevoiÈ›i să o luăm din nou de la capăt. Aceste distrageri ne împiedică să reÈ›inem anumite informaÈ›ii, iar reluarea lor ne face să pierdem timp È™i energie. Important este să conÈ™tientizăm aceÈ™ti distractori È™i să-i eliminăm, mai ales că uneori propriile noastre gânduri È™i stări ne împiedică să fim atenÈ›i la ceea ce facem.

MenÈ›inerea lucrurilor într-o anumită ordine

Dacă după ce facem ordine în casă avem dificultăți în a ne aminti unde am pus unele lucruri, ne-ar ajuta dacă ne-am crea o rutină È™i am aÈ™eza mereu lucrurile la locul lor. În acest fel atunci când vom avea nevoie de ceva vom È™ti să îl căutăm unde trebuie. (1)

Evaluarea periodică a stării de sănătate

Anumite condiÈ›ii È™i afecÈ›iuni sau consumul de substanÈ›e pot avea efecte secundare asupra memoriei, de aceea este benefic, mai ales pe măsură ce îmbătrânim, să ne facem analizele medicale È™i să acordăm atenÈ›ie problemelor noastre de sănătate È™i a efectelor secundare pe care unele medicamente le pot avea asupra memoriei. Problemele mnezice pot fi cauzate de depresie, anxietate, stresul psihic, calitatea slabă a alimentaÈ›iei, deficienÈ›a de vitamina B12, consumul de alcool È™i droguri, infecÈ›iile, tumorile cerebrale sau tulburările la nivelul tioridei. (1), (3)

Sportul și activitățile fizice

Activitatea fizică este benefică pentru corp È™i pentru creier, pentru că stimulează oxigenarea È™i eliberarea de endorfine, care ne ajută să ne simÈ›im mai bine È™i să funcÈ›ionăm optim. Implicit È™i memoria are de câÈ™tigat. În plus, există corelaÈ›ii între lipsa de activitate fizică È™i riscul mai mare de a dezvolta afecÈ›iuni precum demenÈ›a sau boala Alzheimer. (1), (6)

Activitățile care stimulează creierul

Din ce în ce mai multe studii susÈ›in rolul important al activităților stimulante din punct de vedere cognitiv asupra împiedicării instalării declinului adus de îmbătrânire. Rezultatele arată că cu cât suntem antrenaÈ›i de timpuriu în tot felul de acÈ›iuni care presupun cititul, scrisul, gândirea, creativitatea etc, avem È™anse de până la 32% de a reduce riscurile instalării demenÈ›ei È™i totodată de a ne păstra sănătatea mentală chiar È™i la vârste înaintate. Pe baza studiilor imagistice È™i a întregii cercetări din domeniu specialiÈ™tii compară creierul cu un muÈ™chi care, dacă este antrenat corespunzător, poate face față mai bine efectelor îmbătrânirii È™i poate rezista împotriva pierderilor de memorie produse de Alzheimer. Ce putem face în acest sens: să nu ne oprim din a învăța lucruri noi (o limbă străină, cum să cântăm la un instrument), să jucăm jocuri de strategie sau care presupun interacÈ›iunea cu ceilalÈ›i, să facem puzzle, să socializăm È™i să interacÈ›ionăm cât mai mult cu ceilalÈ›i. (6), (7), (8)


Noutăți în cercetarea privind memoria la vârsta a treia

Noile studii din domeniu vin să schimbe percepțiile pe care le aveam despre memorie.


De exemplu, s-ar părea că efectele neplăcute ale îmbătrânirii asupra psihicului È™i al memoriei apar doar în cazul celor care se aÈ™teaptă la aceste modificări. În acest sens s-a realizat un studiu comparativ între vârstnici americani È™i vârstnici chinezi È™i s-au observat diferenÈ›e semnificative între modul acestora de a se raporta la bătrâneÈ›e, oglindit în performanÈ›a obÈ›inută la sarcinile realizate. ParticipanÈ›ilor li s-au dat teste de memorie, la care bătrânii chinezi s-au descurcat semnificativ mai bine decât cei americani. ExplicaÈ›ia găsită de cercetători se referă la un fenomen identificat iniÈ›ial de psihologi în mediul È™colar, dar care are aplicaÈ›ii generale: auto-împlinirea profeÈ›iilor sau efectul Pygmalion. Pe scurt, atunci când credem în ceva È™i avem anumite aÈ™teptări în acest sens vom depune eforturi È™i ne comporta astfel încât să îndeplinim profeÈ›ia. În studiul de față s-a observat că americanii consideră bătrâneÈ›ea o vârstă a declinului creierului È™i memoriei, spre deosebire de chinezi, care nu văd legătura între vârsta a treia È™i impactul său asupra memoriei. Aceste concepÈ›ii s-au reflectat practic în performanÈ›a testelor de memorie. Cu alte cuvinte, cu cât avem sentimente È™i idei negative despre ce se va întâmpla cu memoria noastră la vârsta a treia, cu atât vom avea È™anse mai mari să ne confruntăm real cu astfel de dificultăți. Dacă însă avem încredere că vârsta nu ne va afecta creierul, avem È™anse să fie aÈ™a. (2)

Un studiu recent a obÈ›inut rezultate contradictorii față de ce se cunoÈ™tea până acum: o echipă de specialiÈ™ti din Germania a ajuns la concluzia că amintirea informaÈ›iilor stocate în memoria de lungă durată a vârstnicilor durează mai mult È™i este îngreunată nu de vârsta înaintată, ci de cantitatea mare de informaÈ›ii stocate în memoria lor, mult mai multe decât are un tânăr. În cadrul studiului au fost comparate performanÈ›a obÈ›inută de un computer (programat să înveÈ›e lucruri noi) cu a unui tânăr È™i apoi cu a unui vârstnic. În ambele situaÈ›ii computerul învățase È™i reÈ›inuse cantitatea de informaÈ›ii specifice pentru un tânăr, respectiv pentru un bătrân È™i de fiecare dată computerul a avut performanÈ›e similare cu oamenii cu care a fost comparat la testele de memorie. Interesant a fost că atunci când computerul cu memoria unui bătrân a trebuit să-È™i amintească informaÈ›ii, procesul a durat mai mult decât atunci când avea memoria unui tânăr, ceea ce a dus la concluzia că memoria celor în vârstă nu slăbeÈ™te sau intră în declin, ci mai degrabă timpul de amintire creÈ™te deoarece creierul trebuie să caute într-un volum mai mare de informaÈ›ii. (9)


Dacă iniÈ›ial se considera că declinul creierului È™i al sănătății mentale începe după vârsta de 60 de ani, studiile arată că procese precum memoria, raÈ›ionamentul È™i înÈ›elegerea încep să fie afectate începând cu 45 de ani. O echipă de cercetători din Paris a realizat un studiu longitudinal vast, început în 1985 È™i publicat în 2012, în care aproximativ 7400 de participanÈ›i cu vârsta între 45 È™i 70 de ani au fost evaluaÈ›i în mai multe etape din punct de vedere al funcÈ›iilor cognitive (memoria, vocabularul, raÈ›ionamentul, auzul È™i văzul). Cercetătorii au observat un declin al acestor funcÈ›ii pe măsură ce participanÈ›ii îmbătrâneau, procesul fiind mult mai accelerat la persoanele mai vârstnice. De asemenea, studiul de față atrage atenÈ›ia asupra impactului stilului de viață nu doar asupra sănătății inimii, dar È™i asupra sănătății mentale. Factorii care predispun la bolile cardiovasculare precum obezitatea, colesterolul ridicat sau presiunea arterială crescută sunt nocivi È™i pentru creier È™i funcÈ›ionarea sa optimă. (10)


Alte studii realizate pe oameni È™i în laborator pe È™oareci au identificat o anumită proteină în hipocamp despre care se consideră că ar fi responsabilă pentru episoadele de uitare cu care se confruntă vârstnicii. Este vorba despre proteina RbAp48, care odată cu îmbătrânirea, scade în cantitate. În studiile de laborator reducerea cantității de RbAp48 la È™oareci a dus la pierderi de memorie specifice bătrâneÈ›ii, iar revenirea la cantitatea iniÈ›ială de RbAp48 a coincis cu revenirea memoriei. Administrând această proteină la È™oarecii bătrâni, aceÈ™tia nu doar că au obÈ›inut performanÈ›e mai bune, dar memoria lor a putut fi comparată cu cea a È™oarecilor tineri. Descoperirea acestei proteine, pe lângă noile direcÈ›ii de cercetare pe care le deschide, spun specialiÈ™tii, ar trebui să liniÈ™tească temerile generale conform cărora episoadele de uitare sunt precursoare instalării demenÈ›ei sau bolii Alzheimer. Uitarea normală, specifică bătrâneÈ›ii, nu funcÈ›ionează după aceleaÈ™i mecanisme ca aceste afecÈ›iuni. (11)


Memoria rămâne un proces complex ce oferă numeroase provocări specialiÈ™tilor în domeniu, de aceea cercetările sunt în continuă desfășurare. Cert este că înaintarea în vârstă are efecte È™i asupra funcÈ›iilor cognitive, dar depinde de fiecare dintre noi în ce măsură permitem bătrâneÈ›ii să ne afecteze memoria.


Data actualizare: 11-05-2015 | creare: 20-03-2014 | Vizite: 25015
Bibliografie
(1)What Brain Changes Are Normal for Older Adults?, link: https://www.apa.org/pi/aging/memory-and-aging.pdf
(2)What happens to our memory as we age?, link: https://curiosity.discovery.com/question/happens-our-memory-age
(3)Forgetfulness: Knowing When To Ask For Help, link: https://www.nia.nih.gov/health/publication/forgetfulness
(4)Aging and Memory in Humans, link: https://www.cumc.columbia.edu/dept/sergievsky/pdfs/agingandmemoryinhumans.pdf
(5)What is Semantic Memory?, link: https://www.wisegeek.org/what-is-semantic-memory.htm
(6)Healthy Aging - Emotional and Mental Vitality, link: https://www.everydayhealth.com/health-center/healthy-aging-emotional-and-mental-vitality.aspx
(7)Life-span cognitive activity, neuropathologic burden, and cognitive aging, link: https://www.neurology.org/content/81/4/314
(8)Insurance for Your Brain: Read, Write, and Play Games, link: https://www.everydayhealth.com/senior-health/insurance-for-your-brain-read-write-and-play-games.aspx
(9)Brains of elderly slow because they know so much, link: https://www.telegraph.co.uk/science/science-news/10584927/Brains-of-elderly-slow-because-they-know-so-much.html
(10)Mental Decline Can Start at 45, link: https://www.everydayhealth.com/alzheimers/0106/mental-decline-can-start-at-45.aspx
(11)A Single Protein May Help Explain Memory Loss In Old Age, link:
https://www.npr.org/blogs/health/2013/08/29/216105879/a-single-protein-may-help-explain-memory-loss-in-old-age
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Grupa de sânge ar putea influenÈ›a pierderea memoriei
  • Curiozitatea influenÈ›ează creierul să înveÈ›e È™i să memoreze mai bine
  • Optogenetica arată că memoria poate fi manipulată prin impulsuri luminoase (studiu pe È™oareci de laborator)
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum