O mutație genetică poate afecta bariera intestinală

O mutație genetică poate afecta bariera intestinală
Un studiu efectuat pe șoareci și țesuturi umane arată, pentru prima oară, cum o mutație întâlnită la mulți pacienți cu boala inflamatorie intestinală slăbește proprietățile de barieră ale celulelor epiteliale care acoperă intestinul.
În cadrul studiului, cercetătorii au arătat că la pacienții cu boli inflamatorii intestinale care suferă o mutație pe gena PTPN2, expresia claudinei-2, o proteină care provoacă pierderi de apă și sodiu în intestin și care favorizează diareea, este crescută. Folosind modele de șoarece și țesuturi umane, cercetătorii au identificat un mecanism dual care explică modul în care crește expresia claudinei-2 și contribuie la pierderea de lichide.

„PTPN2 acționează de obicei ca o frână la expresia claudinei-2. Mutația elimină această frână și permite pierderi crescute de lichid. În plus, PTPN2 promovează, de asemenea, un factor endogen, numit matriptaza, care îndepărtează claudina-2 din zona membranei celulare în care își mediază efectele, pentru a permite pierderea de lichide să apară”, a spus autorul studiului, Declan F. McCole, profesor de științe biomedicale la Facultatea de Medicină a Universității din California - Riverside.

Efectul cumulativ al activității PTPN2 reduse asupra ambelor mecanisme a fost pierderea crescută de lichid. Cercetătorii au demonstrat că acest defect ar putea fi inversat prin tratarea celulelor lipsite de PTPN2 cu matriptază recombinantă sau sintetică. De asemenea, studiul a arătat că o nouă mutație recent identificată și rară în PTPN2, care provoacă leziuni epiteliale intestinale la copii, crește și scurgerea epitelială a intestinului, dar fără a provoca moartea celulelor epiteliale, ceea ce sugerează că pacienții care dezvoltă această afecțiune pot prezenta hiperpermeabilitate intestinală înainte de apariția bolii complete.

Epiteliul intestinal, un singur strat de celule, joacă un rol critic în sănătatea umană, oferind o barieră intestinală, permițând în același timp absorbția nutrienților și a apei. Celulele epiteliale intestinale sunt necesare pentru reglarea funcției imune, comunicarea cu microbiota intestinală și protejarea intestinului de infecția cu agenți patogeni. Îndeplinirea funcțiilor depinde însă în mod critic de o barieră epitelială intactă.

Data actualizare: 07-09-2021 | creare: 07-09-2021 | Vizite: 475