Pacienții cu COVID-19 sever suferă o serie de modificări moleculare asociate cu Alzheimer

Pacienții decedați în urma infecției cu noul virus SARS-CoV-2 prezintă modificări moleculare în țesuturile neurologice similare cu cele observate la pacienții cu boala Alzheimer, arată un nou studiu cu un eșantion redus, care a inclus zece subiecți.
Descoperirile ar putea ajuta la explicarea problemelor de memorie raportate de persoanele care suferă de „long COVID-19”, o condiție în care simptomele bolii se manifestă pe o perioadă lungă de timp. Autorii avertizează faptul că studiul este unul mic și trebuie să fie replicat de către alții cercetători.

Rapoartele timpurii despre „ceață cerebrală” și simptome cardiace persistente la supraviețuitorii COVID-19 i-au determinat pe cercetătorii de la Centrul Medical Irving al Universității Columbia să investigheze modul în care anumite molecule, numite receptori de rianodină, au fost afectate la pacienții cu boala. Receptorii de rianodină cu defecte au fost implicați în diverse afecțiuni, de la bolile cardiace și pulmonare până la boala Alzheimer.

În interiorul neuronilor, receptorii de rianodină defecți au fost anterior legați de o creștere a proteinei tau fosforilat, un semn distinctiv binecunoscut al bolii Alzheimer. În noul studiu, cercetătorii de la Columbia au descoperit niveluri ridicate de tau fosforilat în creierul pacienților cu COVID-19, în plus față de receptorii de rianodină defecți. Tau fosforilat a fost găsit în zonele în care tau este de obicei localizat la pacienții cu Alzheimer, precum și în zonele în care nu este de obicei localizat la pacienții cu Alzheimer, lucru care sugerează că tau fosforilat la pacienții cu COVID-19 ar putea fi un semn al bolii Alzheimer în stadiu incipient și, de asemenea, poate contribui la alte simptome neurologice observate la pacienții cu COVID-19.

Pe baza constatărilor, împreună cu modificări suplimentare găsite în creier, anchetatorii teoretizează că răspunsul imun caracteristic COVID-19 sever provoacă inflamația în creier, care, la rândul său, duce la pierderea funcției receptorilor de rianodină.

foto: www.cuimc.columbia.edu/news