Profilarea moleculară ar putea prezice răspunsul la tratamentul artritei reumatoide

Testarea genetică a țesutului articular bolnav al pacienților cu artrită reumatoidă poate avea un impact semnificativ asupra tratamentelor împotriva afecțiunii, indică un nou studiu. Cercetătorii au identificat o serie de gene specifice asociate cu rezistența la majoritatea terapiilor medicamentoase disponibile în prezent.
Studiul actual, condus de cercetătorii de la Universitatea Queen Mary din Londra și publicat în jurnalul Nature Medicine, a implicat peste 160 de pacienți cu artrită, care au fost supuși unor investigații medicale în cadrul cărora le-a fost prelevat țesut muscular pentru o biopsie. Cercetătorii au testat răspunsurile moleculare la două medicamente utilizate în mod frecvent pentru a trata artrită, rituximab și tocilizumab.

Studiul original, publicat în urmă cu un an, a arătat că pacienți cu o semnătură moleculară redusă a celulelor sinoviale B au avut o probabilitate redusă de a răspunde la tratamentul cu rituximab, un medicament care vizează celulele B. Procentual, doar 12% dintre pacienți au avut rezultate favorabile în urma tratamentului cu rituximab. În cazul medicamentului tocilizumab, numărul pacienților cu răspunsuri favorabile la tratament a fost de patru ori mai mare.

Pe baza descoperirilor anterioare, cercetătorii au dezvoltat algoritmi care ar putea prezice răspunsul la medicamente în mod individual pentru fiecare pacient. Algoritmii, care au inclus și profilarea genelor din biopsii, au avut rezultate mai bune la prezicerea tratamentului cu cele mai bune rezultate, comparativ cu un model care a folosit doar factori clinici sau patologia tisulară.

foto: Queen Mary University of London News