Reguli de igienă în sarcină

Reguli de igienă în sarcină
Odată cu apariţia sarcinii, organismul viitoarei mămici intră într-un proces de transformare ce implică atât metabolismul, cât şi sistemul imunitar. Scopul principal va fi de a proteja copilul, lăsând-o pe mama ceva mai vulnerabilă. Tocmai de aceea, în timpul sarcinii, se impun câteva reguli de igienă pentru a preîntâmpina anumite probleme.

Aceste recomandări fac referire la un set mai larg de activităţi, de la igiena corporală, a părului, a unghilor, a sânilor, până la precauţii cu privire la mâncărurile consumate sau starea emoţională a femeii.

Aşadar, iată mai jos ce ar trebui să ştii despre toate formele de igienă ce se impun într-o perioadă atât de frumoasă, dar şi delicată din viaţa unei femei.

Îngrijeşte-ţi corect pielea

În perioada sarcinii, ai tendinţa de a transpira mai mult, aşadar băile şi duşurile frecvente sunt recomandate. Evită de fiecare dată apa fierbinte. Băile şi duşurile te vor relaxa şi vor atenua simptomele insomniei. În ceea ce priveşte duşurile vaginale, acestea sunt contraindicate, excepţie făcând acele cazuri în care doctorul ginecolog ţi le recomandă. În acele situaţii, însă, cere recomandări specifice.

Pentru zona intimă, nu folosi deodorante, sprayuri sau geluri pentru că acestea pot cauza iritaţii şi cresc riscul de cistită sau infecţii urinare. Spală-te cu apă şi săpun, evitând însă săpunurile acide care contribuie la răspândirea infecţiilor. (1)

Tunde-te mai des, îngrijeşte-ţi părul şi consultă-ţi doctorul cu privire la vopsirea podoabei capilare

Şi părul va avea tendinţa de a se îngrăşa mai repede, ba chiar să şi crească mult mai rapid. Tocmai de aceea, ar fi recomandat să îl speli şi te tunzi mai des în această perioadă.

O altă problematică o constituie vopsirea părului în timpul sarcinii. Studiile efectuate până acum sunt destul de puţine şi nu foarte concludente. Cu toate astea, ele indică faptul că substanţele chimice din vopselele permanente sau semi-permanente nu sunt toxice pentru făt. Dacă îţi este totuşi teamă să apelezi la acest tip de îngrijire capilară în timpul sarcinii, consultă-te cu doctorul tău. Unii medici îţi pot recomanda să aştepţi până în semestrul 2 sau 3 de sarcină. De asemenea, şuviţele sunt o alternativă mai sigură la vopsirea permanentă, asta în cazul în care îţi doreşti totuşi o altă nuanţă a părului. (2)

Pregăteşte-ţi sânii pentru alăptare încă din perioada prenatală

Pregătirea sânilor pentru alăptare se face încă din perioada prenatală. Poartă întotdeauna un sutien corespunzător măsurii tale şi schimbă-l pe măsură ce sarcina avansează. Nu opta pentru sutiene cu schelet metalic, ci foloseşte-le mai degrabă pe cele folosite în sport. Curgerea sânilor înainte de naştere este un fenomen destul de frecvent. De aceea, igiena corectă a sânilor este şi ea importantă: spală-i zilnic cu apă şi săpun pentru a preveni iritaţia şi poartă suporturi speciale. (1)

Evită lucrările dentare majore

În perioada sarcinii, lucrările dentare minore sunt permise, dar anesteziile şi intervenţiile mai complicate ar trebui evitate. Se pare că anestezia ar putea afecta dezvoltarea fătului. (1)

Evită constipaţia

Dacă ai predispoziţie către constipaţie, este foarte posibil ca în sarcină această problemă să se accentueze. Schimbările hormonale, lipsa activităţii fizice, presiunea exercitată de uter asupra colonului, suplimentele cu fier – toate pot înrăutăţi constipaţia.

Ca remedii, se recomandă o dietă bogată în fibre, consumul unei cantităţi suficiente de lichid, activitate fizică uşoară, iar în cazuri extreme chiar laxative naturale, uşoare, dar administrate sub îndrumarea atentă a medicului tău. (1)

Ajustează-ţi vestimentaţia

Indiferent de stilul vestimentar de dinainte de sarcină, în aceste 9 luni optează pentru haine uşoare, mai largi, care să te nu strângă sau să îţi restricţioneze mişcările în vreun fel. De asemenea, înţelept ar fi să alegi acele articole vestimentare ce se pot ajusta, întrucât vei avea nevoie de astfel de transformări. Încălţămintea trebuie să fie şi ea confortabilă, de preferat cu talpă, nu cu Toc. (1)

Fă exerciţii fizice uşoare, dar evită sporturile mai agresive

Specialiştii recomandă mişcare fizică uşoară în timpul sarcinii, ceea ce înseamnă că poţi opta pentru mersul pe jos, gimnastică sau înot. La polul opus, însă, se află joggingul, tenisul, echitaţia, scuba diving sau sporturile de contact. (3)

Ai grijă la intoxicaţia alimentară

În afară de igienă personală, trebuie să ai grijă la toţi acei factori exteriori care ar putea să îţi dăuneze. Intoxicaţia alimentară, de exemplu, este unul dintre aceste pericole. Cele mai frecvente simptome sunt vărsăturile, diareea, febra, frisoanele etc. În cazul în care te confrunţi cu acestea, contactează-ţi imediat doctorul ginecolog.

Poţi, însă, să reduci la minimum acest risc informându-te. Cele mai frecvente mâncăruri care pot cauza intoxicaţie alimentară sunt carnea de pasăre, carnea roşie şi fructele de mare. Ele pot transmite bacterii şi virusuri periculoase, cum ar fi Camplyobacter, salmonella, E. coli sau norovirus. Aceste bacterii şi virusuri se pot transmite şi în urma unei igiene precare.
  • Spală-ţi mâinile foarte bine înainte, în timpul şi după ce ai preparat mâncărurile pentru a preveni răspândirea bacteriilor. Nu uita să te speli pe mâini după ce ai manevrat carne crudă sau peşte.
  • Carnea de pasăre, în special cea de pui, nu se spală înainte de gătire, susţin reprezentanţii The Food Standards Agency din Statele Unite ale Americii. Aceasta ar putea să transmită bacterii pe mâini, haine, suprafeţele de lucru sau instrumentele de gătit.
  • Usucă-ţi bine mâinile după ce le speli. Toate bacteriile se răspândesc mai uşor într-un mediu umed. Pentru ştergere, foloseşte un prosop de bucătărie curat.
  • Nu găti o perioadă dacă te confrunţi cu unele probleme de sănătate, cum ar fi indigestie, vărsături, diaree etc. Aceeaşi regulă se aplică şi altor membri ai familiei.
  • Depozitează mâncarea la cel puţin 5 grade Celsius, în frigider, şi minus 18 grade Celsius, în congelator. Nu lăsa mâncarea să stea prea mult la temperatura camerei, mai ales preparatele care conţin frişcă, smântână, carne, ouă crude etc. De asemenea, după ce le scoţi din frigider, consumă-le cât mai repede.
  • În frigider, acoperă preparatele cu capac sau folie şi aşază mâncărurile crude la baza frigiderului, iar mâncarea gătită mai sus. Bineînţeles, carnea crudă sau peştele se depozitează departe de restul mâncărurilor.
  • Evită să iei resturile preparatelor de la restaurant şi ai grijă unde mănânci în oraş. Fii atentă la toate posibilele semnale de alarmă, de la mese murdare până la personal neglijent. (4)

Alege prudent mijloacele de transport

Se pare că cel mai sigur mijloc de transpor pentru femeile însărcinate, pe distanţe lungi, este trenul. Cu toate astea, nici avionul nu este contraindicat, asta dacă zborul respectiv este mai scurt de 2 ore. În cazul în care femeia însărcinată merge cu maşina, ar fi bine să se opteze pentru opriri la cel puţin 2 ore. (3)

Nu apela la stimulente

Alcoolul şi tutunul sunt contraindicate în sarcină, în vreme ce alte stimulente, cum ar fi ceaiul, cafeaua sau piperul ar trebui evitate, întrucât accentuează unele probleme de stomac. (3)

Nu uita de igiena mentală

O noţiune nouă, igiena mentală se referă de fapt la toate acele gânduri negative sau pur şi simplu griji care copleşesc gravida la un moment dat. Izolarea, diferite teorii legate de bebeluş, transformările hormonale, implicarea exagerată a membrilor familiei, temeri legate atât de ea, cât şi de copil, toate pot copleşi o viitoare mămică. Tocmai de aceea, susţinerea şi înţelegerea celor din jur sunt primordiale. În unele cazuri, consilierea psihologică este un ajutor eficient, cu ajutorul căreia gravida poate trece peste aceste momente. (5)

Data actualizare: 10-11-2014 | creare: 10-01-2007 | Vizite: 14446
Bibliografie
(1) Lecția 7 – Igiena personala si îngrijirea in timpul sarcinii, link: http://www.brooksidepress.org/Products/Obstetric_and_Newborn_Care_1/lesson_7_Section_1.htm
(2) Tratamentele capilare in timpul sarcinii, link: http://americanpregnancy.org/is-it-safe/hair-treatments-during-pregnancy/
(3) Sanatate si igiena in sarcina, link: http://www.popline.org/node/182628
(4) Prevenirea intoxicatiei alimentare in sarcina, link: http://www.babycentre.co.uk/a554832/preventing-food-poisoning-in-pregnancy
(5) Igiena mentala in sarcina, link: http://www.jstor.org/discover/10.2307/3469156?uid=3738920&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21104493274021
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Spălatul pe mâini - o altă perspectivă
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.