Topul alimentelor care provoacă balonare

Topul alimentelor care provoacă balonare

Balonarea reprezintă o tulburare gastrointestinală ce apare în urma acumulării de gaze în exces la nivelul tractul gastrointestinal. Adesea, cauza principală a balonării este alimentația, însă modul în care sunt consumate și digerate alimentele este, de asemenea, important. Senzația de disconfort abdominal poate să apară în urma înghițirii de aer în cantități mari, acest lucru fiind posibil atunci când mesele sunt luate în grabă, când sunt consumate băuturi în timpul mesei, sau când gura nu este închisă în timpul mestecatului.

Modificările hormonale, anumite afecțiuni cronice sau stresul sunt alte posibile cauze ale balonării, însă alimentația continuă să joace cel mai important rol în declanșarea acestui simptom. Persoanele care se confruntă cu episoade de balonare în mod constant ar trebui să evite sau să consume cu moderație alimentele care sunt greu de digerat, care produc cantități crescute de gaze, sau care nu sunt bine tolerate de către organism. (1) (2) (4)

Topul alimentelor care provoacă balonare:

Legumele crucifere

Din cauza conținutului crescut de rafinoză (un zahar complex și greu de digerat), legumele din familia leguminoasă cruciferă pot să provoace balonare la anumiți oameni. Fierberea înainte de consum reprezintă o soluție pentru reducerea cantității de zaharuri. Din această familie de legume fac parte, printre altele, broccoli, conopida, varza, varza de Bruxelles sau hreanul. (3) (5)

Merele

Consumul de mere în mod regulat a fost asociat cu un risc semnificativ mai mic de a dezvolta afecțiuni cardiovasculare sau respiratorii, un măr pe zi fiind una dintre sintagmele utilizate adesea în campaniile internaționale de promovare a sănătății. Există, însă, persoane care se pot confrunta cu senzații de balonare în urma consumului de mere, din cauza faptului că aceste fructe conțin fructoză, dar și fiindcă conținutul de fibre al merelor este unul ridicat. (3) (6)

Lactatele

Balonarea din cauza laptelui sau a altor produse lactate este destul de frecventă, cauza fiind intoleranța la lactoză, o afecțiune frecventă cu care se confruntă aproximativ 65% din populația adultă de pe glob. Persoanele care au intoleranță la lactoză și care aleg să consume lactate trebuie să știe că există posibilitatea de declanșare a unor simptome deranjante, balonarea fiind unul dintre acestea. Atunci când intoleranța nu este una severă, pot fi consumate fără probleme lactate fermentate (iaurt, anumite sortimente de brânză, unt), deoarece în urma procesului de fermentare o bună parte din lactoză este descompusă. (3) (8)

Grâul

Cultivat pe aproape întreg globul, grâul poate fi consumat sub diverse forme, însă de cele mai multe ori este inclus în alimentație sub formă de paste făinoase, pâine, produse de patiserie sau biscuiți. Această cereală conține o cantitate considerabilă de gluten, o proteină greu de tolerat de organismul anumitor persoane. Oamenii cu intoleranță la gluten pot să se confrunte cu dureri abdominale, diaree, greață, balonare sau senzație de rău după consumul de grâu sau produse care conțin făină din grâu. (3) (7)

Orzul și secara

La fel ca în cazul grâului, orzul și secara sunt cereale frecvent utilizate pentru fabricarea pâinii sau a altor produse de panificație. Comparativ cu grâul și cu secara, orzul produce balonare din cauza conținutului ridicat de fibre, mai degrabă decât din cauza faptului că ar conține gluten. Cu toate acestea, consumul de orz, grâu sau secară sau de produse alimentare care conțin oricare dintre aceste cereale este contraindicat celor care prezintă intoleranță la gluten. Orzul rafinat, ovăzul, orezul brun sau hrișca pot înlocui cerealele cu gluten din alimentația zilnică. (3) (7)

Berea

Deoarece este produsă prin fermentarea cerealelor, berea conține gluten, fiind posibilă apariția balonării în urma consumului de bere de către persoanele cu sensibilitate la gluten. De asemenea, berea este o băutură carbogazoasă, astfel că cantitatea de gaze ajunsă în stomac poate provoca flatulență excesivă și balonare. (3)

Fasolea

Bogată în proteine, fibre, minerale, vitamine și carbohidrați, fasolea conține și zaharuri greu de descompus de enzimele din stomac sau din intestinul subțire și care trebuie să fie fermentate de bacteriile intestinale din colon. În urma acestui proces este eliberată o cantitate mai mare de gaze, care poate să producă disconfort la persoanele cu sindrom de intestin iritabil. Schimbarea apei de înmuiere poate ajuta la reducerea cantității de zaharide și polioli, fiind astfel evitată balonarea în urma consumului de fasole. (3) (5)

Lintea

La fel ca și în cazul fasolei, această legumă conține zaharuri care pot să contribuie la producerea de gaze, deoarece nu pot fi absorbite la nivelul stomacului sau al intestinului subțire. În plus, lintea are un conținut crescut de fibre, riscurile de apariție a balonării fiind mult mai mari la persoanele sensibile și cu o digestie lentă. Procedeul prin care poate fi redusă cantitatea de zaharuri este aceeași ca și în cazul fasolei. Mazărea și soia sunt alte alimente care pot să provoace gaze din cauza zaharurilor greu digerabile pe care le conțin. (3) (5) (6)

Ceapa

Consumată atât crudă cât și gătită, ceapa este una dintre cele mai folosite legume, beneficiile și proprietățile sale fiind recunoscute încă din Antichitate. Deși este bogată în substanțe nutritive, ceapa este și o sursă importantă de fructan, o fibră solubilă care poate să provoace balonare. Riscul de apariție a disconfortului abdominal sau a balonării este considerabil mai mare atunci când ceapa este consumată crudă, gătirea cepei reducând posibilele efecte digestive nefaste. (3)

Alcoolii zaharici

Alimentele și gumele de mestecat fără zahăr, dar care conțin substituenți ai zahărului (xilitol, sorbitol sau manitol), pot să provoace probleme digestive, deoarece ajung fără a fi digerate la nivelul intestinului gros. În schimb, substituenți precum eritritolul sau ștevia pot reprezenta o alternativă sănătoase la zahăr. (3)

Sucurile carbogazoase

Balonarea din cauza sucurilor este o problemă relativ frecventă, cauza apariției balonării fiind cantitatea mare de dioxid de carbon conținută de aceste băuturi. Balonarea este provocată de presiunea exercitată asupra stomacului, în urma acumulării la nivelul tractului gastrointestinal a dioxidului de carbon. (4)


Data actualizare: 23-04-2019 | creare: 23-04-2019 | Vizite: 625
Bibliografie
(1) Învingeți balonarea, link: https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/remedies-for-bloating-and-wind
(2) 5 motive surprinzătoare pentru care s-ar putea să fii balonat, link: https://www.health24.com/Medical/IBS/IBS-and-diet/5-surprising-reasons-why-you-might-be-bloated-20180725
(3) 13 alimente care provoacă balonare (și ce să mănânce în locul lor) link: https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-that-cause-bloating
(4) Cum să preveniți balonarea după o masă, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322200.php
(5) De ce te simți balonat, link: https://www.webmd.com/digestive-disorders/features/bloated-bloating
(6) Cele mai bune și cele mai rele alimente pentru balonare, link: https://www.health.com/health/gallery/0,,20802995,00.html
(7) Ce este intoleranța la gluten? link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/312898.php
(8) Intoleranță la lactoză, link: https://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • E normal să mă balonez atât de tare indiferent ce și cât mănânc?
  • De ce stomacul meu ramane plin atat de mult timp?
  • Balonare imediat după masă - cauze și tratament
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.