De ce stomacul meu ramane plin atat de mult timp?

©

Autor:

De ce stomacul meu ramane plin atat de mult timp?

Balonarea abdominală apare atunci când tractul gastrointestinal este umplut cu aer sau gaz. Cele mai multe persoane descriu balonarea ca senzația de stomac care rămâne plin sau umflat pentru mult timp, iar simptomele sunt însoțite, în unele cazuri, de senzația de durere.

Alte simptome includ:

  • gaz excesiv (flatulență);
  • râgâit;
  • dureri abdominale.


Balonarea abdominală poate interfera cu capacitatea de a lucra și de a participa la activități sociale. Potrivit University of North Carolina, persoanele care experimentează balonare abdominală merg mai des la medic și iau mai multe medicamente decât alte persoane. (1)

De ce te simți umflat?

Gaz și aer

Gazul este cea mai frecventă cauză a balonării, mai ales după masă. Gazul se acumulează în tractul digestiv atunci când alimentele nedigerate sunt procesate sau când înghiți aer. Toată lumea înghite aer când mănâncă sau bea. Dar unii oameni pot înghiți mai mult decât alții, mai ales dacă:

  • mănâncă sau beau prea repede;
  • folosesc gumă de mestecat;
  • fumează;
  • poartă proteze dentare.


Râgâitul și flatulența sunt două moduri prin care aerul înghițit poate fi eliberat din organism.

Cauze medicale

Alte cauze ale balonării pot fi cauzate de condițiile medicale. Acestea includ:

  • sindromul intestinului iritabil;
  • boala inflamatorie a intestinului, cum ar fi colita ulcerativă sau boala Crohn;
  • alte tulburări funcționale gastro-intestinale;
  • arsură;
  • intoleranță la mâncare;
  • creștere în greutate;
  • fluxul hormonal (în special pentru femei);
  • giardiază (infecție intestinală parazitară);
  • tulburări de alimentație cum ar fi anorexia nervoasă sau bulimia nervoasă;
  • factorii de sănătate mintală, cum ar fi stresul, anxietatea, depresia și multe altele;

unele medicamente.

Cauze serioase

Balonarea abdominală poate fi, de asemenea, un simptom al mai multor afecțiuni grave, printre care:

  • acumularea fluidului patologic în cavitatea abdominală (ascită) ca rezultat al cancerului (de exemplu, cancer ovarian), boală hepatică, insuficiență renală sau insuficiență cardiacă congestivă;
  • boala celiacă sau intoleranța la gluten;
  • insuficiență pancreatică, care este afectată de digestie, deoarece pancreasul nu poate produce suficiente enzime digestive;
  • perforația tractului gastrointestinal cu scăparea gazului, bacteriile normale ale tractului gastrointestinal și alte tipuri de conținut în cavitatea abdominală. (2)


Care sunt alimentele care influențează senzația de stomac prea plin?

Prea multe carbohidrați

Prea mulți carbohidrați te pot face să reții prea multă apă.

Sare

Sarea determină retenția de apă și poate provoca probleme serioase de sănătate. Cea mai mare cantitate de sare provine din alimente preambalate și fast-food.

Băuturi carbogazoase

Sucurile și alte băuturi, cum ar fi berea sau șampania conțin gaz și cauzează senzația de stomac prea plin. De asemenea, sucurile conțin mult zahăr care determină retenția de apă.

Lactate

Alimentele cum ar fi laptele și înghețata pot cauza gaze, dureri de burtă și balonare dacă corpul nu poate digera cu ușurință lactoza. Nu este de obicei grav, dar este o idee bună să eviți produsele lactate.

Alimente grase

Pe lângă faptul că alimentele grase îngreunează digestia, acestea sunt, de asemenea, bogate în calorii și te poate face să câștigi greutate.

FODMAP

Acești carbohidrați pot cauza acumularea de gaze, dureri de burtă și balonare. Se găsesc în unele fructe (pere, mango, piersici), legume (sparanghel, usturoi), cereale integrale (paste de grâu și pâine de secară) și lactate. (3)

Tratamente pentru prevenirea sau ameliorarea balonării

Schimbarea stilului de viață

În multe cazuri, simptomele balonării abdominale pot fi diminuate sau chiar împiedicate prin adoptarea câtorva modificări simple ale stilului de viață, cum ar fi scăderea în greutate, dacă ești supraponderal.

Pentru a reduce înghițirea de prea mult aer:

  • Evită guma de mestecat. Guma de mestecat poate duce la înghițirea aerului suplimentar, care la rândul său poate duce la balonare.
  • Limitează consumul de băuturi carbogazoase.
  • Evită alimentele care provoacă gaze, cum ar fi varza, fasolea uscată și lintea.
  • Mănâncă încet.
  • Utilizează produse lactate fără lactoză (dacă sunteți intolerant la lactoză).
  • Probioticele pot ajuta, de asemenea, la repopularea bacteriilor intestinale sănătoase. Cercetarea este limitată cu privire la eficacitatea probioticelor. O analiză a constatat că probioticele au un efect moderat, cu un acord de 70% asupra efectului benefic asupra reducerii balonării.

Masaje

Masajele abdominale pot, de asemenea, ajuta la reducerea balonării abdominale. Un studiu a analizat 80 de persoane cu ascită și le-a atribuit masaje abdominale de 15 minute de două ori pe zi timp de trei zile. Rezultatele au arătat că masajele au îmbunătățit depresia, anxietatea și simptomele de balonare abdominală.

Medicamente

Discută cu medicul dacă modificările stilului de viață și intervențiile dietetice nu ușurează balonarea abdominală. Dacă medicul constată un motiv medical pentru balonare, poate recomanda tratamente medicale. Tratamentele pot consta în prescripția de antibiotice, antispastice sau antidepresive. (4)

Când trebuie să consulți un medic?

  • durere abdominală severă sau prelungită;
  • sânge în scaune, sau scaune întunecate;
  • febră mare;
  • diaree;
  • agravarea arsurilor la stomac;
  • vărsături;
  • pierderea inexplicabilă în greutate.

Data actualizare: 16-01-2019 | creare: 16-01-2019 | Vizite: 841
Bibliografie
1. Bloating and functional gastro-intestinal disorders: Where are we and where are we going? Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4202369/
2. Pathophysiology, Evaluation, and Treatment of Bloating. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3264926/
3. Gas and Bloating. Url: https://www.aboutibs.org/ibs-diet/foods-that-cause-gas-and-bloating.html
4. Belching, intestinal gas and bloating: Tips for reducing them. Url: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/in-depth/gas-and-gas-pains/art-20044739
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Balonare imediat după masă - cauze și tratament
  • Topul alimentelor care provoacă balonare
  • De ce îți simți stomacul plin mult timp după masă
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.