Un nou pas în dezvoltarea antibioticelor naturale capabile să ucidă bacteriile cu rezistență

Cercetătorii de la Universitățile din Liverpool și Utrecht sunt cu un pas mai aproape de dezvoltarea unui medicament eficient bazat pe teixobactină - o nouă clasă de antibiotice naturale capabile să ucidă bacteriile rezistente la alte tratamente.
Echipa de cercetători de la Centre of Excellence in Infectious Diseases Research din Liverpool a reușit pentru prima dată să realizeze o formă sintetică simplificată de teixobactină, eficientă în tratarea infecțiilor bacteriene la șoareci.

Descoperită pentru prima dată în 2015, teixobactina are un potențial terapeutic imens, fiind eficientă împotriva unor agenți patogeni precum MRSA, fără riscul dezvoltării rezistenței. Împreună cu cercetătorii din Utrecht, savanții din Liverpool au dezvăluit mecanismul de acțiune: teixobactina sintetică se leagă de pereții celulari ai bacteriei, patogenul fiind ucis prin captarea lipidului II din membrană în ciorchine masive.

Rezistența antimicrobiană este o amenințare globală asupra sănătății și, dacă nu se găsește o soluție, va fi responsabilă de decesul a 10 milioane de persoane până în anul 2050. Din acest motiv dezvoltarea de noi antibiotice reprezintă un domeniu esențial pentru de studiu pentru oamenii de știință.

Următorul pas în cercetare este dezvăluirea mecanismelor prin care diverse tipuri de teixobactine atacă diverse membrane bacteriene, pentru a dezvolta un catalog de molecule cu potențial de a deveni medicamente pentru uz uman.

foto: University of Liverpool News