Un senzor molecular care caută leziunile ADN și supervizează repararea lor

Un senzor molecular care caută leziunile ADN și supervizează repararea lor
Potrivit unui studiu publicat în Nature Biological Structural and Molecular, o proteină numită UV-DDB – are rolul de a căuta daunele generale ale ADN-ului și de a supraveghea repararea lor.
Echipa a analizat 3 miliarde de perechi de baze și a utilizat imagistica în timp real, cu o singură moleculă, pentru a urmări enzimele de reparație, aflate de-a lungul lanțului ADN, cu ajutorul unei tehnici 3D. Astfel, cercetătorii au descoperit că, atunci când UV-DDB descoperă daune, ajută sisteme enzimatice specifice de reparație ale ADN-ului să pătrundă, să repare bazele defecte și să se detașeze rapid.

Pentru a arăta că UV-DDB îndeplinește aceleași funcții în celulele vii, cercetătorii au provocat leziuni oxidative la nivelul capacelor cromozomale de protecție, denumite telomere. La fel ca în experimentul anterior, UV-DDB a supervizat repararea leziunilor ADN-ului.

„Este clar că această proteină este implicată într-o problemă fundamentală”, a declarat autorul studiului, Bennett Van Houten de la University of Pittsburgh.

Aceste rezultate ajută la explicarea motivului pentru care copiii născuți fără proteina UV-DDB funcțională - o boală rară cunoscută sub numele de xeroderma pigmentosum – au o probabilitate crescută de a dezvolta cancer de piele în urma expunerii la soare.

Sursa: Science Daily