Black Friday ROmedic

Ne deshidratează cafeaua sau nu?

Ne deshidratează cafeaua sau nu?
Pentru o lungă perioadă de timp s-a considerat că produsele care conțin cofeină sunt diuretice puternice, ceea ce a generat multiple sfaturi de a evita și elimina din consum băuturile cafeinizate  în cazul persoanelor cu risc ridicat de deshidratare sau pe durata perioadelor de caniculă. S-a considerat că aportul de cafea produce deshidratarea iar consumul acestei băuturi trebuie evitat sau redus semnificatv pentru a menține balanța fluidică.

Cafeaua poate contribui la aportul zilnic de fluide, iar consumul de cafea nu produce pierderea de fluide în exces din volumele ingerate, deși poate avea un ușor efect diuretic, crescând nevoia de a urina – nu însemană că aceasta crește riscul de deshidratare, un consum moderat de cafea neafectând nivelul de hidratare al organismului.

Prin definiție, un diuretic este un produs ce crește producția de urină. Orice lichid consumat în cantitate mai mare are rol diuretic. Urinarea nu duce inevitabil la deshidratare – pierderea excesivă a apei din corp. Corpul uman este compus în mare parte din apă – aproximativ 60% în cazul unui bărbat adult de talie medie, dar depinde de vârstă, gen, statusul sănătății. Pentru funcționarea corectă a organelor, statusul fluidic este atent controlat de o serie de hormoni, iar cantitatea de lichide consumate infuențează hidratarea țesuturilor corpului.

  • Ghidul curent al EFSA recomandă aportul de 2,5 l apă pe zi pentru bărbați și 2 l pentru femei, deși nu există studii concludente care să dovedească acest necesar al organismului.

Cofeina este un diuretic slab iar toleranța la acest efect al ei este obținută rapid (4-5 zile de aport regulat de cafea). Consumul habitual de cafea duce la dezvoltarea toleranței la posibilul efect diuretic al cafelei. 

Un studiu publicat în jurnalul PloS One (2014) a arătat că nu există diferențe semnificative între consumul de apă sau cafea în ceea ce privește efectul diuretic. Datele sugerează că aportul de cafea cu moderație de către persoanele care consumă în mod regulat cafea asigură efecte similare din punct de vedere calitativ privind hiratarea ca apa. La studiu au participat 50 persoane care au consumat 4 porții (200 ml) de cafea pe zi sau apă timp de 3 zile. Nu s-au observat între grupul de cafea și cel de apă diferențe în ceea ce privește masa corporală, volumul zilnic urinar, markerii hidratării urinare și ai hidratării hematologice, ținându-se cont și de alți factori care ar fi putut interveni, ce au fost monitorizați, ca activitatea fizică sau aportul fluidic.

În cazul persoanelor care consumă foarte rar cafea, aceasta poate cauza diureza, creșterea cantității de urină, deoarece este o xantină, ce produce vasodilatarea și crește circulația, inclusiv la nivel renal, stimulând efectele diuretice și activitatea renală. Nu duce însă la deshidratare, deoarece, ca orice alt lichid, produce hidratarea. Doar în cazul unui consum exagerat de cafea în rândul persoanelor care nu sunt consumatoare de cafea în mod regulat, poate cauza o ușoară deshidratare.

De reținut!

  • Când consumăm băuturi cu cofeină, organismul reține unele fluide.
  • Consumul moderat de cafea poate cauza diureză ușoară la fel ca în cazul apei.
  • Apa consumată în cantitate mare crește producția de urină.
  • O persoană care consumă regulat cafea are o toleranță mai mare la efectul său diuretic.
  • Nu sunt dovezi care să arate că aportul de cafea produce un dezechilibru electrolitic ce afectează sănătatea sau performanțele fizice.

Se pare, de fapt, că aportul moderat de cafea poate contribui la necesarul zilnic fluidic fără a compromite hidratarea, conform Consiliului European pentru Informare Alimentară (EUFIC).

Data actualizare: 12-05-2017 | creare: 12-05-2017 | Vizite: 509
Bibliografie
(1) Coffee in moderation does not cause dehydration in habitual consumers, link: http://www.eufic.org/en/healthy-living/article/coffee-in-moderation-does-not-cause-dehydration-in-habitual-consumers
(2) Scientific Opinion on Dietary Reference values for water, EFSA Journal, link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2010.1459/abstract
(3) No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3886980/
(4) Caffeine and dehydration, link: http://www.healthguidance.org/entry/15718/1/Caffeine-and-Dehydration.html
(5) Caffeine and your body, link: https://www.fda.gov/downloads/ucm200805.pdf
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Consumul de cafea și ceai ajută la prevenirea diabetului de tip II
  • Consumul de cafea este determinat genetic, sugerează un studiu
  • Cafeaua decofeinizată ar putea ajuta la sănătatea ficatului
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK