Sindromul premenstrual

Autor: ROmedic

Sindromul premenstrual

Sindromul premenstrual reuneste toate acele simptome care preceda menstruatia: schimbari bruste de dispozitie, balonare (meteorism), apetit excesiv, oboseala, iritabilitate si depresie.

 

Se estimeaza ca trei din patru femei sufera de o forma a sindromului premenstrual. Aceste probleme afecteaza cu precadere femeile cu varste intre 20 si 40 ani. Simptomele de ordin fizic sau afectiv inainte de menstruatie au o intensitate variabila la fiecare ciclu menstrual.

 

Cu toate acestea, nu trebuie sa lasati sindromul premenstrual sa va controleze viata. In prezent se cunosc mai multe despre acest sindrom, datorita studiilor efectuate recent. Semnele si simptomele sindromului premenstrual pot fi reduse cu ajutorul unor tratamente si prin modificarea stilului de viata.

Semnele si simptomele sindromului premenstrual

Pentru numeroase femei, semnele sindromului premenstrual sunt o parte neplacuta si nedorita a ciclului menstrual. Cele mai frecvente simptome inainte de menstruatie, fizice si emotionale sunt:

  • luarea in greutate din cauza retentiei de apa
  • distensie abdominala
  • sani durerosi
  • tensiune sau anxietate
  • stari de depresie
  • schimbari bruste de dispozitie
  • modificari ale apetitului
  • tulburari ale somnului (insomnie)
  • dureri musculare sau abdominale
  • dureri de cap
  • oboseala

Desi lista semnelor si simptomelor potentiale este lunga, majoritatea femeilor care sufera de sindromul premenstrual se confrunta doar cu o parte a acestor probleme.
Pentru unele femei, durerea fizica si stresul emotional sunt atat  de puternice incat le afecteaza activitatile zilnice. Pentru majoritatea femeilor insa, simptomele dispar in primele zile ale menstruatiei.



Cauze

Cauzele exacte ale sindromului premenstrual nu sunt cunoscute, dar cativa factori pot contribui la aceasta afectiune. Modificarile hormonale par a fi o cauza importanta, deoarece semnele si simptomele sindromului premenstrual apar sub influenta fluctuatiilor hormonale si dispar in timpul sarcinii sau a menopauzei.


O alta cauza ar putea fi substantele chimice prezente in sistemul nervos central. Fluctuatiile serotoninei – un neurotransmitator- joaca un rol esential in schimbarile de dispozitie, in special in aparitia depresiei. Cantitatile insuficiente de serotonina pot contribui la alte simptome ale SPM, precum oboseala si tulburarile somnului.

Stresul poate agrava o parte din aceste simptome, dar nu constituie singur cauza lor.

Unele simptome ale SPM au fost asociate cu nivelul scazut al unor vitamine si minerale. Alti factori care contribuie la aparitia acestor simptome sunt alimentele sarate, ce pot cauza retentia de apa, sau bauturile care contin alcool sau cafeina, deoarece pot cauza modificari ale starii de spirit sau ale energiei.



Diagnostic

Nu exista teste sau examene specifice pentru a diagnostica sindromul premenstrual. Medicul poate pune un anumit simptom pe seama sindromului premenstrual daca acesta face parte din tiparul obisnuit dinaintea menstruatiei.


Pentru a stabili acest tipar, medicul va cere femeii sa tina un "jurnal", in care sa noteze toate semnele si simptomele inainte de menstruatie timp de cel putin doua cicluri menstruale. Femeia va nota ziua in care observa simptomele si ziua in care acestea dispar. De asemenea, trebuie notat intervalul in care se desfasoara menstruatia (prima si ultima zi).



Tratament

Medicul poate prescrie anumite medicamente pentru controlarea sindromului premenstrual, dar succesul acestora in reducerea simptomelor variaza de la o femeie la alta.

 

Medicamentele prescrise de obicei pentru tratamentul sindromului premenstrual sunt:

Medicamentele nesteroidiene antiinflamatorii – ibuprofen (Advil, etc.) sau naproxen sodic – luate inainte sau la inceputul menstruatiei, acestea pot reduce crampele menstruale si durerea mamara.

Contraceptive orale – acestea opresc ovulatia si stabilizeaza fluctuatiile hormonale, reducand astfel simptomele SPM.

Medicamentele antidepresive: inhibitorii selectivi ai recaptarii serotoninei – fluoxetina (Prozac, Sarafem), paroxetina (Paxil) si sertralina (Zoloft) – au fost utilizati cu succes in reducerea simptomelor SPM precum oboseala si tulburarile somnului. Aceste medicamente sunt luate in general zilnic sau in cele doua saptamani care preced menstruatia.



Masuri de prevenire sau reducere a simptomelor SPM

Simptomele sindromului premenstrual pot fi prevenite sau reduse prin modificarea stilului de viata si a dietei.

Modificarea dietei

  • ia mese frecvente, dar reduse cantitativ pentru a reduce senzatia de satietate si distensie abdominala
  • limiteaza consumul de sare pentru a reduce balonarea si retentia de apa
  • opteaza pentru alimentele bogate in carbohidrati complexi, precum fructele, legumele si cerealele integrale
  • consuma alimente bogate in calciu – daca aportul de calciu din dieta este deficitar, poti lua suplimente de calciu
  • ia zilnic multivitamine
  • evita cafeina si bauturile alcoolice

Exercitiile fizice

Sportul trebuie sa faca parte din activitatile zilnice: mergi pe jos, fa ciclism, inoata sau fa exercitii aerobice in majoritatea zilelor saptamanii. Exercitiile fizice efectuate cu regularitate pot contribui la mentinerea unei stari generale bune de sanatate si pot reduce simptomele precum oboseala si depresia.

Reducerea stresului

Notarea simptomelor

Timp de cateva luni, tine un jurnal in care sa notezi data in care apar si dispar simptomele inainte de menstruatie. Cu ajutorul acestui jurnal vei putea descoperi cauzele care determina aparitia lor si vei putea adopta strategii de reducere a simptomelor SPM.


Data actualizare: 18-11-2013 | creare: 16-01-2007 | Vizite: 42073

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Amenoreea - lipsa menstruației
  • Dismenoreea - durerea în timpul scurgerilor menstruale
  • Întârzierea ciclului menstrual
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK