Care sunt semnele dificultăților de învățare la copil?

©

Autor:

Care sunt semnele dificultăților de învățare la copil?
Dificultățile de învățare reprezintă un concept-umbrelă pentru o varietate de tulburări de natură cognitivă. Problemele de acest tip nu au însă nicio legătură cu inteligența sau motivația unei persoane.

Copiii care întâmpină probleme în asimilarea și procesarea de noi informații nu sunt mai puțin înzestrați din punct de vedere intelectual și nici mai indolenți decât ceilalți copii; pur și simplu, creierul lor funcționează ușor diferit, fapt ce le afectează capacitatea de învățare.

Cu alte cuvinte, persoanele cu dificultăți de învățare văd, aud și înțeleg lucrurile în mod distinct, formând împreună o categorie eterogenă, în care coexistă tulburări din arii dintre cele mai variate. (1)

De exemplu, un copil cu tulburări de învățare poate manifestă dificultăți semnificative de citire, în timp ce un altul nu prezintă probleme la nivel de lectură, dar nu reușește să se exprime în scris.

De-a lungul timpului, cercetători, specialiști și profesori au încercat să identifice principalele caracteristici asociate dificultăților de învățare, iar dintre acestea, cel mai frecvent întâlnite sunt:
  • hiperactivitatea;
  • impulsivitatea;
  • deficiențele psihomotorii;
  • tulburările de memorie și raționament;
  • labilitatea emoțională;
  • problemele de coordonare;
  • vocabularul deficitar;
  • lipsa de atenție;
  • problemele școlare;
  • alte simptome neurologice echivoce. (1), (2)

Dificultățile de învățare se fac vizibile încă din timpul școlii primare, când copiii cu astfel de tulburări depun eforturi vizibil mai mari decât restul colegilor pentru a atinge performanța și, totuși, evoluția lor este mai lentă și mai puțin remarcabilă. Deși aparent copiii cu tulburări de învățare prezintă abilități similare colegilor și reușesc să țină ritmul cu aceștia la anumite materii, există domenii în care silința lor rămâne fără rezultate concrete.

În general, dificultățile de învățare apar în arii precum lectura, matematica și exprimarea scrisă. Unii copii întâmpină probleme într-un singur domeniu, în timp ce alții înregistrează lacune în toate trei. Totuși, se estimează că până la 90% dintre persoanele cu probleme de învățare întâmpină dificultăți de citire. Cel mai frecvent, acestea se manifestă prin:
  • omiterea unui cuvânt sau a unui grup de cuvinte în timpul lecturii;
  • înlocuirea unui termen cu un altul, asemănător ca formă;
  • pronunțarea incorectă a unor cuvinte;
  • ezitare și nesiguranță în timpul citirii;
  • inversarea cuvintelor în frază;
  • tulburări nervoase cu mişcări spasmodice pe parcursul lecturii. (2)

În tabelul de mai jos, puteți urmări cele mai comune tipuri de dificultăți de învățare, alături de modul de  manifestare:

Dislexie Probleme de citire Tulburări de citire, de scriere, pronunție, ortografie, vorbire
Discalculie Probleme de calcul matematic Dificultăți în rezolvarea exercițiilor de matematică, percepere eronată a timpului, utilizarea incorectă a banilor
Disgrafie Probleme de scriere Tulburări de scriere, ortografie și de organizare a ideilor în exprimare
Dispraxie Dezvoltarea deficitară a abilităților motorii fine Deficiențe de coordonare oculo-motorie, echilibru și dexteritate
Disfazie Probleme de vorbire Dificultăți de înțelegere a limbii vorbite, tulburări de citire și de înțelegere a mesajului
Deficiențe de procesare auditivă Dificultăți în perceperea corectă a sunetelor Probleme de citire, înțelegere și vorbire
Deficiențe de procesare vizuală Dificultăți în interpretarea informației vizuale Tulburări de citire, dificultăți în rezolvarea exercițiilor de matematică, probleme în urmărirea hărților, graficelor, simbolurilor, imaginilor

Semne ale dificultăților de învățare la copil


Există anumite indicii care semnalează existența dificultăților de învățare la copil. Monitorizându-l atent, puteți descoperi precoce problemele cu care se confruntă micuțul dumneavoastră, luând măsurile necesare. Nu ezitați să vă adresați medicului de familie sau medicului specialist, dacă remarcați următoarele aspecte în evoluția copilului:

Tulburări de învățare la copilul preșcolar:

  • pronunție deficitară a cuvintelor;
  • utilizarea incorectă a termenilor pentru contextul dat;
  • lentoare în vorbire;
  • probleme în memorarea alfabetului, numerelor, culorilor, zilelor săptămânii;
  • dificultăți de orientare în spațiu/timp;
  • probleme în manipularea obiectelor de scris, de tăiat;
  • greutate în apăsarea butoanelor, închiderea / deschiderea fermoarelor, legarea șireturilor.

Tulburări de învățare la copilul de 5-9 ani:

  • probleme de înțelegere a raportului dintre literă și sunet;
  • dificultăți în despărțirea cuvintelor în silabe;
  • confuzie între cuvinte uzuale;
  • ortografie constant deficitară;
  • erori frecvente de citire;
  • probleme în înțelegerea și memorarea conceptelor de bază în matematică;
  • dificultăți de orientare în timp;
  • asimilare lentă de noi cunoștințe.

Tulburări de învățare la copilul de 10-14 ani:

  • probleme de înțelegere a unui text lecturat;
  • dificultăți în aplicarea conceptelor matematice;
  • exprimare deficitară și utilizare incorectă a cuvintelor;
  • evitarea situațiilor în care trebuie să citească în fața unui public;
  • scrierea greșită a aceluiași cuvânt într-un singur text;
  • organizare defectuoasă a sarcinilor zilnice;
  • probleme în urmărirea unei dezbateri școlare și inabilitatea de a participa la discuție;
  • abateri importante de la regulile de caligrafie.

Dificultățile cu care se confruntă copiii pe parcursul traseului lor educațional nu implică în mod automat probleme de învățare. Stările anxioase, episoadele depresive, evenimentele stresante, traumele emoționale pot afecta de asemenea performanța școlară a copilului dumneavoastră.

Nu în ultimul rând, deficiențele de învățare sunt corelate și cu tulburările hiperkinetice cu deficit de atenție (ADHD) sau cu autismul. Nu ezitați să solicitați sprijinul specialistului dacă evoluția copilul dumneavoastră vă îngrijorează. Indiferent de diagnosticul pe care l-ați primi, adresarea precoce la medic este recomandabilă – fie pentru liniștea dumneavoastră, fie pentru un plan terapeutic adecvat nevoii copilului. (1)

Data actualizare: 19-06-2019 | creare: 29-04-2015 | Vizite: 9587
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Lectura în dezvoltarea copilului școlar
  • Copilul nu vorbește - când trebuie să ne îngrijorăm?
  • Evaluarea copilului de 6 ani
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum