Copilul nu vorbește - când trebuie să ne îngrijorăm?

Copilul nu vorbește - când trebuie să ne îngrijorăm?

©

Autor:

Copilul nu vorbește - când trebuie să ne îngrijorăm?
Copilul tău a împlinit doi ani È™i încă nu vorbeÈ™te. ReuÈ™eÈ™te să rostească doar câteva cuvinte, dar, în comparaÈ›ie cu restul copiilor de vârsta lui, pare în întârziere. Involuntar, îl compari cu frățiorul lui, care, la aceeaÈ™i vârstă, reuÈ™ea să vorbească în propoziÈ›ii.

DeÈ™i începe să te îngrijoreze evoluÈ›ia sa înceată, amâni să mergi la un specialist, crezând că, odată cu dezvoltarea sa fizică, îÈ™i va dezvolta È™i limbajul. Acesta este un scenariu foarte comun în rândul părinÈ›ilor.

Din păcate, dacă pentru unii copii dificultățile de exprimare verbală dispar odată cu mersul la grădiniță, pentru alÈ›ii acestea persistă È™i se resimt mult timp, regăsindu-se mai târziu în scriere È™i citire. CunoaÈ™terea etapelor normale ale dezvoltării vorbirii È™i limbajului te poate ajuta să înÈ›elegi dacă trebuie să te îngrijorezi cu privire la evoluÈ›ia copilului tău È™i când este cazul să apelezi la un specialist. (1)

Ce presupune întârzierea vorbirii?

Dificultățile întâmpinate de copii în vorbire includ problemele de înÈ›elegere, de exprimare verbală È™i de pronunÈ›ie. Dacă în cazul pacienÈ›ilor diagnosticaÈ›i cu sindromul Down sau autism acestea sunt justificate, în ceea ce-i priveÈ™te pe copiii sănătoÈ™i, ele nu sunt normale. Studiile realizate pe această temă clasifică dificultățile din vorbire în trei mari categorii:
  • dificulăți de vorbire È™i de exprimare, dar înÈ›elegere normală în raport cu vârsta;
  • dificultăți de vorbire, exprimare È™i înÈ›elegere;
  • dificultăți de pronunÈ›ie;

De asemenea, tot aici se încadrează È™i vorbirea gângavă È™i deviaÈ›iile de ton È™i ritm - copilul rosteÈ™te prea încet/tare sau prea rar/repede cuvintele.

În ultimii zece ani, acest subiect a căpătat din ce în ce mai multă importanță la nivel internaÈ›ional, aÈ™a încât noile cercetări clasifică întârzierea vorbirii în È™apte noi categorii.

1. Tulburări în vorbire

Capacitatea copilului de a comunica nu se regăseÈ™te în concordanță cu vârsta sa. Vocabularul său este mai sărac decât ar trebui, face recurent greÈ™eli gramaticale în ceea ce priveÈ™te acordurile dintre cuvinte È™i nu reuÈ™eÈ™te să relateze întâmplări sau poveÈ™ti.  

2. Copilul nu vorbeÈ™te decât în cuvinte dispersate

Copilul începe să rostească sunete È™i să imite pronunÈ›ia cuvintelor pe care le aude mult mai târziu față de restul copiilor de aceeaÈ™i vârstă, fără a fi diagnosticat cu alte dizabilități È™i întârzieri în dezvoltarea sa. Această categorie se referă doar la preÈ™colarii cu vârste de până la 4-5 ani. De obicei, copiii care întâmpină astfel de probleme reuÈ™esc să treacă peste ele odată cu începerea grădiniÈ›ei sau a È™colii. În scurt timp, în compania celorlalÈ›i copii, încep să-È™i dezvolte abilitățile de comunicare. Există totuÈ™i È™i cazuri în care întârzierea exagerată a vorbirii poate ascunde afecÈ›iuni precum autismul sau sindromul Down. Pornind de la acest raÈ›ionament, este recomandat ca părinÈ›ii să meargă împreună cu copilul la medicul specialist.

3. Tulburări specifice de vorbire 

Copilul are abilități mai scăzute de comunicare decât este normal la vârsta sa, însă pare a se dezvolta adecvat în ceea ce priveÈ™te înÈ›elegerea È™i îmbogățirea cunoÈ™tinÈ›elor pe cale non-verbală. Copiii cu tulburări de auz, autism sau cu alte probleme de dezvoltare nu intră în această categorie.

4. Dificultăți de exprimare în societate

Copilul întâmpină dificultăți de exprimare în societate, atât în registrul verbal, cât È™i în cel non-verbal. Contexte obiÈ™nuite, de zi cu zi, îi creează probleme, împiedicându-l să relaÈ›ioneze cu cei din jur.

5. Dificultăți în registrul fonetic

Unii copii manifestă probleme în a pronunÈ›a anumite sunete, în general consoanele. DeÈ™i acest lucru poate fi normal la preÈ™colari, ar trebui să pună un semn de întrebare atunci când se întâlneÈ™te la copii cu vârste de peste 7 ani. De asemenea, aceste tulburări pot fi însoÈ›ite È™i de incapacitatea copilului de a asocia un anumit cuvânt înÈ›elesului său real. De exemplu, copilul pronunță „masă” în loc de „casă” È™i devine confuz în privinÈ›a diferenÈ›ierii celor doi termeni în vorbire. În aceste situaÈ›ii, se impune consultul de specialitate. Aceste probleme pot ascunde anumite boli, printre care se numără È™i leziunile cerebrale.

6. Vorbirea gângavă

O altă problemă pe care o întâmpină copiii după ce încep să se exprime verbal este fluenÈ›a în comunicare. Vorbirea gângavă, recunoscută È™i sub denumirea de „bâlbâire”, îi pune adesea pe copii în situaÈ›ii stânjenitoare, fapt ce le afectează încrederea în sine È™i îi determină să evite situaÈ›iile în care trebuie să vorbească în public. Atunci când această disfuncÈ›ionalitate persistă până la vârsta maturității, se consideră că persoana în cauză are o problemă neurologică.   

7. DeviaÈ›ii de ton È™i ritm în vorbire

Copilul prezintă dificultăți în folosirea tonului pe care rosteÈ™te cuvintele È™i le pronunță într-un ritm mai scăzut decât este normal pentru vârsta sa. DeviaÈ›iile de acest tip persistă de obicei în timp È™i pot reprezenta o problemă È™i la maturitate, dacă nu se încearcă remedierea lor la vârste fragede. Lipsa terapiei corespunzătoare duce la accentuarea acestor disfuncÈ›ionalități È™i, important de specificat, aceste tulburări de vorbire pot avea urmări severe asupra integrării copilului în societate. (2)  

Etapele dezvoltării normale a vorbirii

Pentru a È™ti dacă evoluÈ›ia vorbirii copilului tău este normală, urmăreÈ™te etapele pe care acesta trebuie să le parcurgă în tabelul de mai jos:

Vârstă Nivelul vorbirii
Nou-născut Plânge;
2-3 luni Plânge în moduri diferite, în contexte diferite;
3-4 luni GângureÈ™te la întâmplare;
5-6 luni GângureÈ™te ritmic;
6-11 luni GângureÈ™te imitând vorbirea, expresii;
12 luni RosteÈ™te 1-2 cuvinte; recunoaÈ™te persoanele după nume; imită sunete familiare; înÈ›elege instrucÈ›iuni simple;
18 luni FoloseÈ™te 5-20 de cuvinte, incluzând numele;
1-2 ani Pronunță propoziÈ›ii scurte, formate din două-trei cuvinte; îÈ™i dezvoltă vocabularul de la o zi la alta; face cu mâna în semn de „la revedere”; imită sunetele pe care le aude la animale; foloseÈ™te termeni precum „mai mult”; înÈ›elege sensul cuvântului „nu”;
2-3 ani Identifică părÈ›i ale corpului; începe să folosească pronumele personal „eu” atunci când se referă la sine; foloseÈ™te substantivele în corelaÈ›ie cu verbele; cunoaÈ™te aproximativ 450 de cuvinte; vorbeÈ™te în propoziÈ›ii scurte, dar corecte ca sens; recunoaÈ™te 3-4 culori; face diferenÈ›a între „mare” È™i „mic”; manifestă curiozitate atunci când i se spun poveÈ™ti;
3-4 ani Poate relata o poveste singur; cunoaÈ™te aproximativ 1000 de cuvinte; îÈ™i cunoaÈ™te numele complet, numele străzii pe care locuieÈ™te È™i poate învăța pe de rost câteva versuri;
4-5 ani Se exprimă în propoziÈ›ii de 4-5 cuvinte; foloseÈ™te timpul trecut când relatează; cunoaÈ™te aproximativ 1500 de cuvinte; recunoaÈ™te culorile, formele, pune întrebări precum „de ce?” sau „cine?”;
5-6 ani VorbeÈ™te în propoziÈ›ii de 5-6 cuvinte; are un vocabular de cel puÈ›in 3000 de cuvinte; poate spune din ce material sunt făcute anumite obiecte; înÈ›elege sensul termenilor „la fel” È™i „diferit”, „deasupra” È™i „departe”; È™tie adresa la care locuieÈ™te; È™tie să facă diferenÈ›a între mâna stângă È™i mâna dreaptă.

În cazul în care copilul tău nu parcurge aceste etape la timpul lor È™i înregistrează întârzieri îngrjorătoare față de restul copiilor de vârsta sa, se recomandă, în primă fază, un consult ORL. În cazul în care copilul nu suferă de o tulburare de auz, se impune continuarea demersului medical. Alte cauze ale vorbirii întârziate sunt:  
  • naÈ™tere prematură;
  • dizabilități mintale;
  • paralizie cerebrală;
  • distrofie musculară;
  • traumatism cranio-cerebral;
  • autism;
  • apraxie;
  • mutism electiv. (3)

Sfaturi utile pentru părinți

Pentru a stimula dezvoltarea normală a vorbirii copilului, orice părinte ar trebui să țină cont de următoarele sfaturi:
  • vorbeÈ™te cu copilul tău încă de la naÈ™tere;
  • oferă-i un răspuns de fiecare dată când gângureÈ™te;
  • antrenează-l pe cel mic în jocuri simple;
  • ascultă-È›i copilul; priveÈ™te-l în ochi de fiecare dată când îÈ›i vorbeÈ™te È™i oferă-i timpul necesar pentru a-È›i răspunde;
  • descrie-i activitățile pe care le face, sunetele pe care le aude È™i tot ceea ce simte în cursul unei zile;
  • citeÈ™te-i poveÈ™ti È™i încurajează-l să facă schimb de informaÈ›ii cu lumea din jurul său; dacă îÈ™i pierde interesul pe parcursul lecturii, captează-i atenÈ›ia cu imagini colorate È™i vorbeÈ™te-i despre acestea;
  • nu-È›i forÈ›a copilul să rostească anumite cuvinte;
  • cântă-i cântecele adaptate vârstei sale È™i încurajează-l să asculte muzică;
  • dezvoltă exprimarea copilului tău, completându-i replicile; dacă el zice „Elmo!”, tu răspunde-i: „Tu îl vrei pe Elmo!”;
  • planifică ieÈ™iri în oraÈ™ cu familia È™i călătorii; noile experienÈ›e trăite împreună se pot transforma în interesante subiecte de discuÈ›ie;
  • arată-i copilului fotografii cu el È™i cu ceilalÈ›i membri ai familiei È™i vorbiÈ›i pe marginea lor;
  • pune-i cât mai multe întrebări, invită-l la dialog;
  • foloseÈ™te-te de limbajul corpului în timp ce vorbeÈ™ti cu copilul tău;
  • nu-i critica greÈ™elile din vorbire; pronunță corect după el, iar copilul îÈ™i va remedia exprimarea în timp;
  • joacă-te împreună cu copilul tău È™i vorbeÈ™te-i despre activitățile desfășurate È™i despre jucării; (3)

Cum te poate ajuta specialistul logoped

În cazul în care copilul întâmpină dificultăți de vorbire în ciuda tuturor eforturilor tale È™i prezintă întârzieri semnificative față de restul copiilor de vârsta sa, este momentul unei programări la  logoped. Dacă nu cunoÈ™ti niciun specialist în acest domeniu, ar fi bine să te consulÈ›i cu medicul de familie.

Logopedul va evalua capacitatea de relaÈ›ionare È™i abilitățile de comunicare pe care le are copilul raportându-se la istoricul său medical, la mediul în care a trăit È™i la dezvoltarea sa generală. Pentru a-È™i da seama la ce nivel se află È™i care sunt etapele pe care trebuie să le mai parcurgă în vederea unei dezvoltări normale a vorbirii, acesta va face o serie de teste de specialitate, care îi permit să stabilească:
  • ce înÈ›elege copilul;
  • ce poate spune copilul;
  • dacă îmbrățiÈ™ează alte forme de exprimare, precum indicatul cu degetul, miÈ™cările capului în semn de refuz sau accept ori alte gesturi;
  • claritatea sunetelor rostite;
  • modul în care copilul îÈ™i foloseÈ™te gura, limba È™i cerul gurii pentru a pronunÈ›a cuvintele.

Dacă în urma consultului logopedul consideră că este nevoie de terapie de specialitate pentru remedierea disfuncÈ›ionalității de vorbire a copilului, sprijinul parental este crucial. Mai mult, puteÈ›i repeta È™i acasă anumite exerciÈ›ii dintre cele pe care copilul le face în cadrul È™edinÈ›elor terapeutice. Implicarea unuia dintre părinÈ›i în procesul de remediere a problemelor de vorbire pe care le întâmpină copilul poate grăbi procesul de recuperare. (1) 

Data actualizare: 05-10-2019 | creare: 06-11-2014 | Vizite: 28835
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ce beneficii are repetarea cuvintelor pentru bebeluÈ™i?
  • Creierul bebeluÈ™ilor bilingvi prezintă o activitate crescută în zonele funcÈ›iilor executive
  • Muzica îmbunătățeÈ™te abilitățile lingvistice ale bebeluÈ™ului
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum