Cele mai frecvente urgențe medicale individuale în școli și gestionarea acestora

©

Autor:

Cele mai frecvente urgențe medicale individuale în școli și gestionarea acestora

Un procent semnificativ de 10%–25% dintre accidentările copiilor apar în mediul școlar. Totodată, creșterea numărului de elevi cu boli cronice sau nevoi speciale face ca instituțiile de învățământ să fie nevoite să adopte politici clare de pregătire și intervenție. Articolul publicat în jurnalul Pediatrics sintetizează recomandările și bunele practici referitoare la pregătirea, dotarea și instruirea personalului școlar pentru a face față urgențelor medicale individuale.

Context și provocări

Școlile americane găzduiesc aproape 74 milioane de copii, dintre care aproape 20% au nevoi medicale speciale. Cu toate acestea, nivelul de pregătire variază semnificativ de la o școală la alta și chiar între elevi din aceeași instituție. Studiile au arătat diferențe clare în existența planurilor de urgență în funcție de diagnostice, etnie sau venituri. De exemplu, copiii cu astm și alergii alimentare au șanse mai mari să aibă un plan individualizat de intervenție decât cei cu un singur diagnostic.

Rolul școlii în pregătirea pentru urgențe

Fiecare școală ar trebui să elaboreze politici clare în colaborare cu profesioniștii din sănătate și serviciile de urgență. Printre elementele esențiale se numără:

  • Colectarea informațiilor medicale despre elevi, inclusiv date de contact, afecțiuni cronice și tratamente.
  • Stabilirea unor protocoale pentru diferențierea urgențelor minore de cele care necesită apelarea serviciilor de urgență.
  • Crearea unui sistem de comunicare internă eficient și instruirea personalului în utilizarea acestuia.
  • Dotarea cu echipamente și medicamente esențiale, inclusiv truse de prim ajutor și defibrilatoare automate externe (DAE).
  • Organizarea de simulări periodice împreună cu serviciile de urgență locale pentru exersarea procedurilor.

Personalul implicat

Ideal, asistenta medicală școlară este persoana de referință pentru coordonarea intervenției. În lipsa acesteia, atribuțiile sunt preluate de membri ai echipei de sănătate și siguranță (asistent social, consilier, ofițer de resurse școlare). Este esențial ca rolurile fiecărui angajat să fie clare și asumate.

Pregătirea pentru elevii cu nevoi medicale speciale

Copiii cu afecțiuni cronice necesită o atenție suplimentară:

  • Crearea unui plan individualizat de sănătate (PIS) care include medicația, restricțiile, nevoile specifice.
  • Stabilirea unui plan de urgență (PU) pentru situații critice, disponibil în copie inclusiv pentru transportul la spital.
  • Documentele 504 Plan și PEI (program de educație individualizat) sunt obligatorii atunci când sunt necesare adaptări ale mediului educațional.
  • Formularul de informații de urgență (EIF), actualizat anual, facilitează continuitatea îngrijirii între școală și medici.

Pregătirea pentru situații specifice

Alergii și anafilaxie

Aproximativ 1 din 13 copii suferă de alergii alimentare, iar un sfert dintre reacțiile anafilactice apar la școală. Este esențial ca instituțiile:

  • Să dispună de epinefrină auto-injectabilă pentru utilizare de urgență.
  • Să instruiască tot personalul în recunoașterea simptomelor anafilaxiei.
  • Să dețină politici clare privind administrarea epinefrinei și notificarea părinților.

Astmul

Astmul afectează 10% dintre copiii școlari și este principala cauză de absențe. Pregătirea școlii include:

  • Dispozitive de inhalare și oxigen disponibile.
  • Planuri de intervenție în crizele respiratorii.
  • Instruirea profesorilor și antrenorilor în identificarea semnelor de agravare.

Stopul cardiac subit

Deși rar, stopul cardiac poate surveni la elevi sau spectatori. Intervenția rapidă cu RCP și defibrilare crește rata de supraviețuire la 50-70%. Recomandările includ:

  • Implementarea unui plan de răspuns cardiac.
  • Instruirea personalului în resuscitare.
  • Instalarea și întreținerea defibrilatoarelor automate externe.

Diabetul zaharat

Elevii cu diabet au nevoie de planuri individualizate de management ce reglementează administrarea insulinei și gestionarea hipoglicemiei. Aceste planuri sunt integrate în documentele legale (504 Plan/PEI).

Sănătatea mintală și consumul de substanțe

Școlile trebuie să fie pregătite pentru crize psihice sau supradoze de opioide. Protocolul include activarea serviciilor de urgență, administrarea de naloxonă și monitorizarea pacientului până la sosirea ambulanței.

Traumatisme craniene și crize convulsive

Conform legislației, orice sportiv cu comoție cerebrală necesită evaluare medicală și permisiune scrisă pentru reluarea activității. În cazul convulsiilor, personalul instruit administrează medicamente de salvare și monitorizează elevul.

Recomandări pentru profesioniștii din sănătate

Clinicienii de medicină primară au un rol esențial în:

  • Comunicarea constantă cu asistenta școlară și familia.
  • Actualizarea planurilor de urgență (PIS, PU, EIF).
  • Participarea la elaborarea planurilor educaționale personalizate.
  • Emiterea prescripțiilor pentru medicația de urgență necesară în școală.
  • Evaluarea elevului după o urgență și sprijinirea reintegrării sale în colectiv.

Concluzii

Pregătirea școlilor pentru urgențele medicale individuale depinde de colaborarea strânsă între administrația instituției, personalul medical școlar, clinicienii de familie și serviciile de urgență. Comunicarea rapidă și actualizarea permanentă a planurilor individualizate sunt esențiale pentru protejarea sănătății elevilor, în special a celor cu boli cronice. Implicarea activă a medicului de familie și a școlii în construirea unui mediu sigur reprezintă cheia unei intervenții eficiente.


Data actualizare: 02-07-2025 | creare: 02-07-2025 | Vizite: 158
Bibliografie
Rani S. Gereige, Toni Gross, Ebaa Jastaniah, COUNCIL ON SCHOOL HEALTH AND COMMITTEE ON PEDIATRIC EMERGENCY MEDICINE; Individual Medical Emergencies Occurring at School. Pediatrics July 2022; 150 (1): e2022057987. 10.1542/peds.2022-057987

Image by rawpixel.com on Freepik
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Situații de criză la bebeluș
  • De ce apar erorile medicale la serviciul de Urgențe
  • Când chemi Salvarea (112) și când nu e cazul
  •