Cele mai frecvente urgențe medicale individuale în școli și gestionarea acestora
Autor: Airinei Camelia

Un procent semnificativ de 10%–25% dintre accidentările copiilor apar în mediul școlar. Totodată, creșterea numărului de elevi cu boli cronice sau nevoi speciale face ca instituțiile de învățământ să fie nevoite să adopte politici clare de pregătire și intervenție. Articolul publicat în jurnalul Pediatrics sintetizează recomandările și bunele practici referitoare la pregătirea, dotarea și instruirea personalului școlar pentru a face față urgențelor medicale individuale.
Context și provocări
Școlile americane găzduiesc aproape 74 milioane de copii, dintre care aproape 20% au nevoi medicale speciale. Cu toate acestea, nivelul de pregătire variază semnificativ de la o școală la alta și chiar între elevi din aceeași instituție. Studiile au arătat diferențe clare în existența planurilor de urgență în funcție de diagnostice, etnie sau venituri. De exemplu, copiii cu astm și alergii alimentare au șanse mai mari să aibă un plan individualizat de intervenție decât cei cu un singur diagnostic.
Rolul școlii în pregătirea pentru urgențe
Fiecare școală ar trebui să elaboreze politici clare în colaborare cu profesioniștii din sănătate și serviciile de urgență. Printre elementele esențiale se numără:
- Colectarea informațiilor medicale despre elevi, inclusiv date de contact, afecțiuni cronice și tratamente.
- Stabilirea unor protocoale pentru diferențierea urgențelor minore de cele care necesită apelarea serviciilor de urgență.
- Crearea unui sistem de comunicare internă eficient și instruirea personalului în utilizarea acestuia.
- Dotarea cu echipamente și medicamente esențiale, inclusiv truse de prim ajutor și defibrilatoare automate externe (DAE).
- Organizarea de simulări periodice împreună cu serviciile de urgență locale pentru exersarea procedurilor.
Personalul implicat
Ideal, asistenta medicală școlară este persoana de referință pentru coordonarea intervenției. În lipsa acesteia, atribuțiile sunt preluate de membri ai echipei de sănătate și siguranță (asistent social, consilier, ofițer de resurse școlare). Este esențial ca rolurile fiecărui angajat să fie clare și asumate.
Pregătirea pentru elevii cu nevoi medicale speciale
Copiii cu afecțiuni cronice necesită o atenție suplimentară:
- Crearea unui plan individualizat de sănătate (PIS) care include medicația, restricțiile, nevoile specifice.
- Stabilirea unui plan de urgență (PU) pentru situații critice, disponibil în copie inclusiv pentru transportul la spital.
- Documentele 504 Plan și PEI (program de educație individualizat) sunt obligatorii atunci când sunt necesare adaptări ale mediului educațional.
- Formularul de informații de urgență (EIF), actualizat anual, facilitează continuitatea îngrijirii între școală și medici.
Pregătirea pentru situații specifice
Alergii și anafilaxie
Aproximativ 1 din 13 copii suferă de alergii alimentare, iar un sfert dintre reacțiile anafilactice apar la școală. Este esențial ca instituțiile:
- Să dispună de epinefrină auto-injectabilă pentru utilizare de urgență.
- Să instruiască tot personalul în recunoașterea simptomelor anafilaxiei.
- Să dețină politici clare privind administrarea epinefrinei și notificarea părinților.
Astmul
Astmul afectează 10% dintre copiii școlari și este principala cauză de absențe. Pregătirea școlii include:
- Dispozitive de inhalare și oxigen disponibile.
- Planuri de intervenție în crizele respiratorii.
- Instruirea profesorilor și antrenorilor în identificarea semnelor de agravare.
Stopul cardiac subit
Deși rar, stopul cardiac poate surveni la elevi sau spectatori. Intervenția rapidă cu RCP și defibrilare crește rata de supraviețuire la 50-70%. Recomandările includ:
- Implementarea unui plan de răspuns cardiac.
- Instruirea personalului în resuscitare.
- Instalarea și întreținerea defibrilatoarelor automate externe.
Diabetul zaharat
Elevii cu diabet au nevoie de planuri individualizate de management ce reglementează administrarea insulinei și gestionarea hipoglicemiei. Aceste planuri sunt integrate în documentele legale (504 Plan/PEI).
Sănătatea mintală și consumul de substanțe
Școlile trebuie să fie pregătite pentru crize psihice sau supradoze de opioide. Protocolul include activarea serviciilor de urgență, administrarea de naloxonă și monitorizarea pacientului până la sosirea ambulanței.
Traumatisme craniene și crize convulsive
Conform legislației, orice sportiv cu comoție cerebrală necesită evaluare medicală și permisiune scrisă pentru reluarea activității. În cazul convulsiilor, personalul instruit administrează medicamente de salvare și monitorizează elevul.
Recomandări pentru profesioniștii din sănătate
Clinicienii de medicină primară au un rol esențial în:
- Comunicarea constantă cu asistenta școlară și familia.
- Actualizarea planurilor de urgență (PIS, PU, EIF).
- Participarea la elaborarea planurilor educaționale personalizate.
- Emiterea prescripțiilor pentru medicația de urgență necesară în școală.
- Evaluarea elevului după o urgență și sprijinirea reintegrării sale în colectiv.
Concluzii
Pregătirea școlilor pentru urgențele medicale individuale depinde de colaborarea strânsă între administrația instituției, personalul medical școlar, clinicienii de familie și serviciile de urgență. Comunicarea rapidă și actualizarea permanentă a planurilor individualizate sunt esențiale pentru protejarea sănătății elevilor, în special a celor cu boli cronice. Implicarea activă a medicului de familie și a școlii în construirea unui mediu sigur reprezintă cheia unei intervenții eficiente.
Image by rawpixel.com on Freepik
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Cum poate ajuta parentalitatea la menținerea unui creier tânăr
- Primul instrument electronic pentru evaluarea psihosocială post-traumatică la copii: un pas spre recuperarea completă a pacienților pediatrici
- Legătura dintre oligozaharidele din lapte și dezvoltarea neurologică la sugari
- Riscul de boală celiacă, influențat de medicamentele administrate în copilărie
- Implant silicon sani
- Pentru cei cu anxietate si atacuri de panica FOARTE IMPORTANT
- GRUP SUPORT PENTRU TOC 2014
- Histerectomie totala cu anexectomie bilaterala
- Grup de suport pentru TOC-CAP 15
- Roaccutane - pro sau contra
- Care este starea dupa operatie de tiroida?
- Helicobacter pylori
- Medicamente antidepresive?
- Capsula de slabit - mit, realitate sau experiente pe oameni