Constipația la gravide - tratamente eficiente și recomandări

Constipația la gravide - tratamente eficiente și recomandări

Constipația la gravide constă în dureri abdominale, senzație de disconfort, mișcări peristaltice neregulate și defecare îngreunată. Constipația afectează circa 50% dintre gravide. De cele mai multe ori, constipația nu reprezintă o problemă pentru bebeluș. (1, 2)

Care sunt cauzele constipației la gravide?

Constipația la gravide are mai multe cauze. Pentru început, o creșterea a producției de progesteron duce la relaxarea musculară, inclusiv a intestinelor. Iar o mișcare intestinală înceată înseamnă o digestie încetinită fapt care poate duce la constipație. Mai mult, alte posibile cauze includ lipsa activității fizice, grijile de zi cu zi precum și o dietă cu un conținut redus de fibre. Uneori chiar și suplimentele alimentare cu fier pot duce la constipație. (2, 3)

În partea a doua a sarcinii, constipația poate apărea ca urmare a presiunii puse de uter asupra intestinelor. (3)

Ce complicații poate avea constipația în sarcină?

În cele mai multe cazuri, constipația pe durata sarcinii durează puțin și se rezolvă de la sine, odată cu adoptarea unei diete echilibrate. În cazuri foarte rare constipația poate alterna cu diareea și poate apărea mucus sau sânge în fecale. Dacă se întâmplă acest lucru este bine să mergi urgent la doctor. Pe termen lung, constipația poate duce la apariția hemoroizilor (vene umflate de-a lungul rectului). De cele mai multe ori, hemoroizii care apar ca urmare a constipației în sarcină dispar de la sine după nașterea copilului. (3)

Cum poate fi tratată constipația apărută pe durata sarcinii?

În cazul constipației la gravide, prevenția și tratamentul conțin multe lucruri în comun. Dacă ești constipată sau dacă vrei să previi apariția acestui fenomen neplăcut urmează sfaturile de mai jos: (2, 3, 4)

  • Consumă alimente bogate în fibre (25-30 g de fibre pe zi) – mai ales fructe și legume, cereale integrale, prune uscate
  • Bea multe lichide – o gravidă trebuie să bea aproximativ 3 l de lichide pe zi. Bea apă, ceai și supe. Dacă transpiri mult s-ar putea chiar să fie nevoie să bei mai multe lichide
  • Fă mișcare cu moderație – dacă nu ai probleme grave de sarcină și dacă doctorul și-a dat OK-ul poți merge zilnic la plimbări scurte (20-30 minute) sau poți înota. Pentru a evita constipația este bine să faci mișcare cel puțin 30 minute pe zi timp de 3-4 zile pe săptămână
  • Redu sau elimină suplimentele cu fier (vorbește cu doctorul înainte)
  • Evită mesele bogate – consumul unei cantități mari de alimente poate da peste cap sistemul digestiv. Încearcă să consumi șase mese mici pe zi în loc de trei.
  • Mergi la toaletă atunci când ai nevoie – evitarea drumului la baie poate slăbi mușchii care controlează intestinele și pot duce la apariția constipației
  • Consumă alimente cu probiotice (iaurt, chefir, murături) – acestea stimulează peristaltismul intestinal și susțin digestia normală
  • Ia medicamente anti-constipație doar la recomandarea doctorului


Constipația în sarcină nu reprezintă un pericol pentru copil iar adoptând o serie de măsuri ușor de implementat digestia ta va reveni la normal.


Data actualizare: 23-05-2019 | creare: 23-05-2019 | Vizite: 163
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Constipatia
  • Constipația în timpul sarcinii
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.