Cum influențează alimentația sănătatea dentară

Cum influențează alimentația sănătatea dentară
Medicii stomatologi atrag atenția asupra relației dintre nutriție și sănătatea dentară, deoarece alimentele pe care le consumăm au efect nu doar asupra sănătății generale, ci și asupra sănătății dinților și gingiilor.

Principalul dușman al sănătății orale este placa bacteriană. Alimentele consumate vin în contact cu gingiile și bacteriile din gură, iar în lipsa periajului, se acumulează pe dinți placa bacteriană. Aceasta se hrănește cu amidonurile și zaharurile ce se regăsesc în multe alimente, iar în această combinație, produce un acid ce atacă smalțul dinților și duce la apariția cariilor.

Alimentele care se descompun în zaharuri simple în cavitatea bucală sunt numite carbohidrați fermentabili. Aceste alimente includ dulciurile și băuturile răcoritoare, dar și pâinea, biscuiții, bananele, chipsurile și cerealele dulci de la micul dejun. Efectele nedorite ale acestor alimente asupra dinților demonstrează relația strânsă dintre alimentație și sănătatea orală.

Gustările dintre mese și obiceiul de a consuma băuturi răcoritoare sunt cei mai frecvenți agenți de risc pentru deteriorarea dinților. O altă cauză o pot reprezenta tulburările de alimentație, precum bulimia și anorexia, ce implică un consum mare de alimente, urmată de provocarea vărsăturilor sau de perioade de post și consum de laxative și diuretice.
Sistemul digestiv conține acizi puternici, care descompun alimentele. Atunci când conținutul stomacului este expulzat, acești acizi intră în contact cu smalțul dinților, iar efectul pe termen lung este de erodare a dinților și inflamare a gurii, gâtului și glandelor salivare. Dinții devin străvezii și apare respirația urât mirositoare (halena).

De asemenea, perioadele de înfometare lipsesc organismul de vitamine și minerale esențiale pentru sănătatea dinților și a gingiilor, precum și a întregului organism.

Sfaturi pentru dinți sănătoși

  • beți multă apă
  • consumați alimente variate, din toate cele cinci grupe nutriționale majore
  • reduceți gustările dintre mese
  • reduceți gustările și băuturile cu o concentrație mare de zahăr
  • periați dinții de cel puțin două ori pe zi
  • folosiți zilnic ața dentară
  • faceți o vizită la stomatolog de cel puțin două ori pe an

Obiceiurile alimentare sănătoase se dobândesc încă din primii ani de viață, fiind responsabilitatea părinților să îi țină departe pe copii de dulciurile care îi fac atât de fericiți pe moment. Între mese, încercați să îi oferiți copilului fructe, legume sau brânzeturi, în loc de biscuiți sau prăjituri.

Dacă bazele unei alimentații echilibrate și responsabile sunt asimilate în copilărie, aceste obiceiuri vor continua și pe parcursul vieții adulte, asigurând o bună sănătate orală.

De asemenea, pe lângă natura alimentelor consumate, este relavant și momentul în care le consumați. Dulciurile se consumă doar odată cu masa principală, și nu între mese. În timpul mesei, secreția de salivă crește, și astfel majoritatea acizilor sunt neutralizați. De asemenea, evitați să consumați între mese băuturile acidulate sau dulci. Preferați apa sau chiar laptele.

Importantă, în această relație, este și structura alimentelor. De exemplu:
  • lichidele acționează pentru o perioadă scurtă de timp
  • alimentele tari sunt cele mai sigure, deoarece produc o creștere a secreției de salivă și ajută la autocurățarea dinților
  • alimentele moi și lipicioase sunt periculoase, deoarece se lipesc de dinți și rămân în spațiile dintre aceștia, oferind un mediu prielnic dezvoltării plăcii bacteriene

La fel ca și corpul nostru, dinții și gingiile au nevoie de vitamine și minerale esențiale pentru a rămâne puternici și sănătoși. Iată care sunt principalele surse:
  • calciu: produse lactate
  • fosfor: ouă, carne de vită și pui, pește oceanic, pâine
  • vitamina A: ficat, dovleac, morcov, cartofi, mango, spanac, brocoli
  • vitamina C: citrice, varză, cantalup, căpșuni, roșii
  • vitamina D: păstrăv, macrou, somon, ton, gălbenuș, lapte

Alimente benefice pentru sănătatea orală

  • alimente cu conținut redus de zahăr, care nu se lipesc și care nu rămân mult timp în gură
  • pâine neagră și cereale integrale
  • fructe (nu toate sunt benefice pentru dinți; de ex. bananele au o concentrație foarte mare de zahăr, iar acidul din citrice poate eroda smalțul)
  • legume
  • carne, pește sau proteine alternative
  • produse lactate
  • guma de mestecat fără zahăr
  • biscuiți din grâu integral
  • ceai negru și verde, ce conține antioxidanți ce previn formarea tartrului

Alimente dăunatoare pentru sănătatea orală

  • produse cu o concentrație mare de zahăr: prăjituri, înghețată, ciocolată
  • mierea
  • guma de mestecat cu zahăr
  • răcoritoare dulci
  • băuturi acidulate cu un pH scăzut
  • pâine albă
  • biscuiți
  • fructe uscate

Data actualizare: 20-01-2019 | creare: 03-06-2009 | Vizite: 6714
Bibliografie
1. Healthy nutrition tips for better oral health, link: http://users.forthnet.gr/ath/abyss/dep1313.htm
2. Relationship of Nutrition and Dental Health, link: http://users.forthnet.gr/ath/abyss/dep1312.htm
3. Food & Your Teeth, link: http://www.youroralhealth.ca/index.php?option=com_content&task=view&id=96&Itemid=136
4. Nutrition and Good Oral Health, link: http://dentistry.about.com/od/dentalhealth/a/nutrition.htm
5. Diet For Healthy Teeth And Gums, link: http://worldental.org/gums/diet-for-healthy-teeth-and-gums/
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.