Grăsimea viscerală - explicații, riscuri, recomandări

©

Autor:

Grăsimea viscerală - explicații, riscuri, recomandări

Grăsimea viscerală reprezintă grăsimea stocată de organism în jurul câtorva organe din cavitatea abdominală, în special în jurul ficatului, pacreasului, stomacului și a intestinului [1, 3].

Aceasta constituie aproximativ 10% din grăsimea de la nivelul organismului, în timp ce restul de 90 % este reprezentat de grăsimea subcutanată, situată imediat sub piele, pe care o putem regăsi la nivelul membrelor superioare și inferioare și a abdomenului [2, 3].

Odată cu înaintarea în vârstă, femeile tind să aibă un procent mai mare de grăsime la nivelul organismului, comparativ cu bărbații. Deși greutatea se poate menține constantă, modificările se observă la nivelul taliei, deoarece grăsimea viscerală tinde să se „împingă” în peretele abdominal [2].

Grăsimea viscerală este denumită adesea și „grăsime activă”, deoarece, deși se găsește în proporție mică în corpul uman, ea poate crește riscul de apariție a unor probleme serioase de sănătate [1, 2].

Cauze care duc la apariția grăsimii viscerale

1. Consumul de alimente și băuturi cu conținut mare de zahăr

Diferite studii au arătat că există o legătură între consumul ridicat de zahăr și excesul de găsime de la nivelul cavității abdominale. Printre alimentele și băuturile cu conținut ridicat de zahăr se numără prăjiturile, bomboanele, dar și iaurtul, sucurile carbogazoase, cu diferite arome, ceaiul și cafeaua îndulcită. Se crede că motivul pentru care acestea duc la creșterea grăsimii din organism este reprezentat de conținutul ridicat de fructoză din zahărul adăugat [4, 6].

2. Alcoolul

Consumat în cantități moderate, alcoolul poate avea efecte benefice asupra organismului. Vinul roșu poate ajuta la scăderea riscului de apariție a infarctului miocardic și a accidentului vascular cerebral [6].

În cantități ridicate, însă, alcoolul este extrem de nociv pentru organismul uman. De-a lungul timpului, studiile au arătat existența unei legături între consumul de alcool și creșterea în greutate, în special în cazul bărbaților. De asemenea, cantitatea de alcool consumată în decurs de 24 de ore este importantă în acest proces [4, 6].

3. Lipsa activității fizice

Stilul de viață sedentar este principala cauză care duce la apariția a numeroase probleme de sănătate. S-a observat faptul că în ultimii ani, oamenii tind să facă din ce în ce mai puține activități fizice, lucru care a determinat creșterea ratei de obezitate [6].

4. Menopauza

La menopauză, apariția grăsimii la nivelul abdomenului este comună. Nivelul extrem de scăzut de estrogen, hormon care în timpul pubertății ajută la depunerea grăsimii pe șolduri pentru pregătirea unei eventuale sarcini, determină acumularea de grăsime la nivelul cavității abdominale, crescând astfel procentul de grăsime viscerală [4, 6].

Cum se măsoară cantitatea de grăsime viscerală din organism?

Cantitatea de grăsime viscerală din organism se poate măsura cu ajutorul a diferite metode, dintre care cele mai precise sunt RMN-ul și CT-ul. Acestea sunt, însă, proceduri costisitoare și mai greu accesibile. Astfel, se recurge de obicei la estimări bazate pe circumferința și dimensiunea taliei, raportate la înălțimea persoanei [1, 2]

Dat fiind faptul că grăsimea viscerală reprezintă 10% din cantitatea totală de grăsime din organism, cunoscând-o pe aceasta din urmă, putem estima cantitatea de grăsime viscerală pe care o avem. Aceasta reprezintă una dintre metodele de estimare, utilizată de specialiști [1].

Însă, deoarece acasă nu ne putem măsura cu acuratețe procentul de grăsime din organism, putem folosi o altă metodă care presupune măsurarea ratei talie-șold (waist-to-hip ratio- WHR).

Pentru a se determina rata talie-șold trebuie parcurși următorii pași [1]:

  • În timp ce stăm în poziție dreaptă, verticală, se măsoară cea mai mică zonă a taliei- se găsește, de regulă, chiar deasupra buricului. Aceasta va reprezenta circumferința taliei;
  • Ulterior se măsoară șoldurile, în zona lor cea mai mare. Aceasta reprezintă circumferința șoldurilor;
  • Se împarte circumferința taliei la cea a șoldurilor, rezultând astfel rata șold-talie.


Conform unui raport din 2008 al Organizației Mondiale a Sănătății, o rată mai mare de 0,85 în cazul femeilor și 0,9 la bărbați indică obezitate abdominală [1, 7]

Riscuri

Grăsimea viscerală este implicată într-o serie de afecțiuni cronice, printre care se numără:

  • Boli cardiovasculare, precum infarctul miocardic și accidentul vascular cerebral. Acestea survin în urma faptului că grăsimea viscerală se poate depune pe pereții vaselor de sânge, ducând la apariția aterosclerozei, cunoscută ca factor de risc pentru afecțiunile cardiovasculare [1, 3, 4];
  • Diabetul de tip 2-grăsimea viscerală poate determina creșterea rezistenței la insulină, chiar și în cazul persoanelor care nu au avut niciodată Diabet sau prediabet [1, 4];
  • Cancerul colorectal-s-a demonstrat faptul că persoanele cu o cantitate mare de grăsime viscerală sunt de trei ori mai predispuse să dezvolte adenoame colorectale (polipi colorectali), comparativ cu persoanele care au o cantitate mică de grăsime viscerală. Acești polipi au fost, de asemenea, asociați cu rezistența la insulină [2, 3];
  • Alzheimer-câteva studii au demonstrat că oamenii în jur de 40 de ani, cu un nivel ridicat de grăsime la nivelul cavității abdominale, prezintă un risc de trei ori mai mare de a dezvolta Alzheimer [2, 3];
  • Alte afecțiuni precum: astm, probleme hepatice, dureri de spate, cancer de sân [2, 3, 4].


Recomandări

Factori care contribuie la scăderea și menținerea unui procent optim de grăsime viscerală sunt [1]:

  • exercițiile fizice;
  • alimentație adecvată;
  • stil e viață echilibrat.

1. Exercițiile fizice

Pentru menținerea unui stil de viață sănătos se recomandă 30 de minute de activitate fizică pe zi. Aceasta ajută la scăderea circumferinței taliei și chiar dacă nu se observă o piedere semnificativă în greutate, se reduce cantitatea de grăsime viscerală [1, 2].

Este importantă includerea în activitatea fizică atât a exercițiilor cardio, precum alergatul și mersul pe bicicletă, care ajută la arderea mai rapidă a grăsimilor, cât și a celor de fitness, care în timp ajută la arderea mai rapidă a caloriilor, deoarece mușchii devin mai puternici și consumă mai multă energie [1, 5].

2. Alimentația

Se recomandă eliminarea alimentelor procesate, a celor bogate în zaharuri și grăsimi, precum și creșterea consumului de alimente proaspete, fructe și legume [1, 2, 4].

3. Menținerea unui stil de viață sănătos

Pentru aceasta este recomandată [1, 2]:

  • evitarea fumatului, obicei care stimulează producerea de grăsime la nivelul orgamnismului;
  • dormitul suficient, care prea mult sau prea puțin poate duce la acumularea de grăsime viscerală;
  • evitarea stresului-cortizolul, hormonul stresului, ajută la creșterea cantității de grăsime viscerală stocată în organism. Prin urmare, evitarea stresului duce la scăderea cantității de cortizol. În acest scop sunt recomandate meditația, tehnicile de respirație profundă, sau tehnicile de management al stresului.


Concluzii

Grăsimea viscerală reprezintă unul dintre factorii de risc pentru apariția problemelor grave de sănătate. Menținerea unui stil de viață sănătos, echilibrat, contribuie la scăderea cantității de grăsime viscerală și menținerea ei la un nivel optim.


Data actualizare: 08-06-2021 | creare: 08-06-2021 | Vizite: 282
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Cum putem reduce în mod eficient grăsimea viscerală?
  • Excesul de grăsime la nivelul abdomenului crește riscul de afecțiuni cardiovasculare, chiar dacă indicele de masă corporală nu indică obezitate
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.