Studiu descoperă de ce anxietatea și depresia duc la o încredere în sine scăzută
©
Autor: Airinei Camelia

MetacogniÈ›ia - capacitatea de a reflecta asupra propriilor gânduri È™i performanÈ›e - influenÈ›ează decizii majore în contexte educaÈ›ionale, clinice È™i sociale. O trăsătură comună în tulburările afective este încrederea scăzută în propriile abilități, observată atât la nivel local (evaluări după fiecare sarcină), cât È™i la nivel global (evaluarea generală a performanÈ›ei). DeÈ™i terapia È™i tratamentele farmacologice pot îmbunătăți aceste percepÈ›ii, mecanismele precise prin care apare această subevaluare au rămas neclare.
Despre studiu
Cercetătorii au realizat două experimente independente (N = 230 È™i N = 278) folosind sarcini de percepÈ›ie È™i memorie gamificate. ParticipanÈ›ii au efectuat mai multe serii de teste, raportând încrederea locală la fiecare pas È™i estimând la final performanÈ›a globală (EAP global – estimarea autoperformanÈ›ei).Pentru a testa impactul feedbackului asupra încrederii globale, cercetătorii au manipulat frecvenÈ›a feedbackului pozitiv È™i negativ în blocurile de intervenÈ›ie. În unele blocuri, feedbackul era mai frecvent după răspunsuri corecte (pozitiv), iar în altele după greÈ™eli (negativ). PerformanÈ›a obiectivă a fost menÈ›inută constant (~71% corectitudine) printr-o procedură adaptivă.
Cercetătorii au formulat trei modele posibile de distorsiuni metacognitive asociate cu simptomele de anxietate și depresie:
- D1 – Distorsiune în învățarea din încrederea locală: încrederea ridicată nu influenÈ›ează proporÈ›ional încrederea globală;
- D2 – Distorsiune în învățarea din feedback: sensibilitate exagerată la feedback negativ față de cel pozitiv;
- D3 – Bias de răspuns negativ: tendință globală de subevaluare, indiferent de contextul de învățare.
Rezultate
Feedbackul influenÈ›ează încrederea globală, dar nu È™i performanÈ›a
Manipulările feedbackului au modificat semnificativ estimările globale ale performanÈ›ei, fără a influenÈ›a acurateÈ›ea răspunsurilor. Blocurile cu feedback pozitiv au crescut încrederea globală, în timp ce cele cu feedback negativ au scăzut-o (d > 1.7, p < 0.001). Aceste schimbări au fost observate în ambele sarcini (percepÈ›ie È™i memorie).Încrederea locală prezice puternic încrederea globală
În ambele experimente, încrederea locală a fost un predictor robust al încrederii globale (β = 0.46, p < 0.001), în timp ce performanÈ›a efectivă nu a prezis semnificativ aceste estimări.Simptomele de anxietate-depresie reduc sensibilitatea la încrederea locală
Persoanele cu scoruri mai mari pe scala de anxietate-depresie au prezentat o capacitate redusă de a încorpora episoadele de încredere locală ridicată în estimările globale (model D1 confirmat). Nu s-a observat o sensibilitate crescută la feedback negativ (model D2) sau un bias de răspuns pur (model D3). Modelul cel mai parsimonios, validat computaÈ›ional, a fost cel al distorsiunii în învățarea din încrederea locală.Efectele feedbackului persistă È™i influenÈ›ează sarcini ulterioare
Feedbackul primit într-o sarcină a influenÈ›at încrederea locală în sarcini ulterioare fără feedback, inclusiv în domenii cognitive diferite (ex. de la percepÈ›ie la memorie), mai ales în fazele iniÈ›iale ale testului.Impactul asupra autoevaluării afective
Participanții cu simptome anxios-depresive au avut o tendință crescută de a se asocia cu termeni negativi și mai puțin cu termeni pozitivi. După blocurile cu feedback negativ, autoevaluările afective au devenit și mai negative. Acest efect nu a fost simetric: feedbackul pozitiv nu a condus la creșterea autoevaluărilor pozitive, ceea ce sugerează o rezistență la modificarea pozitivă a auto-percepției.Concluzii
Acest studiu oferă o explicaÈ›ie mecanicistă pentru persistenÈ›a unei încrederi scăzute la indivizi cu simptome subclinice de anxietate È™i depresie. Deficitul nu constă în incapacitatea de a învăța din feedback, ci într-o procesare distorsionată a propriei încrederi, mai exact o insensibilitate la propriile episoade de încredere ridicată.Rezultatele sugerează că intervenÈ›iile bazate pe feedback calibrat ar putea corecta parÈ›ial aceste distorsiuni, dar eficienÈ›a acestora ar putea depinde de domeniul cognitiv È™i de persistenÈ›a efectului în timp. În plus, efectele pozitive asupra autoevaluării afective rămân limitate în comparaÈ›ie cu impactul negativ al feedbackului negativ, sugerând necesitatea unor intervenÈ›ii mai sofisticate.
Implicații
- ÎnÈ›elegerea formării încrederii globale poate contribui la dezvoltarea de intervenÈ›ii metacognitive personalizate în anxietate È™i depresie;
- Modelele computaÈ›ionale pot simula intervenÈ›ii potenÈ›iale È™i pot prezice impactul asupra încrederii pentru diferite tipare cognitive;
- Feedbackul pozitiv susținut și calibrat poate reduce subevaluarea, dar nu este suficient pentru modificarea profundă a autoevaluării afective.
Acest cadru oferă o bază pentru viitoare intervenÈ›ii psihologice orientate către reconstruirea încrederii în sine prin metode care combină metacogniÈ›ia, modelarea computaÈ›ională È™i intervenÈ›ii afective.
Data actualizare: 30-04-2025 | creare: 30-04-2025 | Vizite: 157
Bibliografie
Katyal, S., et al. (2025). Distorted learning from local metacognition supports transdiagnostic underconfidence. Nature Communications. doi.org/10.1038/s41467-025-57040-0.Image by pikisuperstar on Freepik
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Administrarea zilnică de probiotice ar putea reduce stările emoționale negative
- Tulburarea bipolară - acum se poate ști cine va răspunde la tratamentul cu litiu
- Noi cercetări au identificat semnele care ar putea prevesti instalarea tulburării bipolare
- Beneficiile meditației Mindfulness pentru adulții care se confruntă cu dependența de jocurile video
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Baiat 20 de ani, ma simt mereu depresiv, anxios, fara chef de viata, sentimente de ura fata de mine
- Sunt urata. Problema mea este lipsa de incredere in mine.
- Relatia cu o femeie fara incredere in ea si in mine