Un stil de viață sănătos poate diminua riscul genetic crescut de cancer

Un stil de viață sănătos poate diminua riscul genetic crescut de cancer
Adoptarea unui stil de viață sănătos, precum abstinența de la consumul de tutun și băuturi alcoolice, menținerea unui indice de masă corporală (IMC) scăzut și exercițiul fizic este corelată cu incidență scăzută a cancerului, chiar și în cazul persoanelor cu risc genetic crescut.
Descoperirea genelor care influențează riscul de apariție a cancerului a permis dezvoltarea scorurilor de risc poligenic, folosite pentru estimarea personalizată a riscului individual. Cu toate acestea, majoritatea scorurilor calculează riscul pentru un tip specific de cancer, astfel că un grup de cercetători a încercat să creeze scorul de risc poligenic pentru cancer (SRPC), care să măsoare riscul genetic de a dezvolta cancer în general.

Cercetătorii au calculat scoruri individuale pentru 16 tipuri de cancere la bărbați și 18 la femei și au folosit metode statistice pentru combinarea lor într-un singur scor de risc pentru cancer, generat separat pentru bărbați și pentru femei. Ulterior, pentru validarea SRPC, oamenii de știință au folosit date genetice provenite de la peste 400.000 de bărbați și femei, dar și informații legate de stilul de viață, precum consumul de tutun și alcool, IMC, exercițiul fizic și dieta. În funcție de acești factori, pacienții au fost clasificați ca având un stil de viață nefavorabil (niciunul sau un factor sănătos), intermediar (doi sau trei factori) sau favorabil (patru sau cinci factori).

Pacienții cu cele mai înalte SRPC au fost de două ori (pentru bărbați), respectiv de 1,6 ori (pentru femei) mai predispuși să dezvolte cancer. În mod remarcabil, 97% dintre participanții la studiu aveau risc genetic crescut de a dezvolta cel puțin un tip de cancer. Acest lucru sugerează că aproape oricine este susceptibil de a dezvolta cel puțin un tip de cancer și arată importanța adoptării unui stil de viață sănătos pentru oricine.

Pacienții cu un stil de viață nefavorabil și cel mai înalt risc genetic au fost de 2,99 ori (pentru bărbați) și de 2,38 ori (pentru femei) mai predispuși să dezvolte cancer față de cei cu un stil de viață favorabil și risc genetic scăzut. Dintre pacienții cu risc genetic crescut, incidența cancerului pe o perioadă de cinci ani a fost mai ridicată la cei cu un stil de viață nefavorabil, comparativ cu cei cu un stil de viață favorabil. Tendințe similare au fost observate pentru toate categoriile de risc genetic de cancer, sugerând faptul că pacienții pot avea beneficii în urma adoptării unui stil de viață sănătos indiferent de riscul genetic.

Limitele studiului includ faptul că doar genele asociate celui mai puternic risc genetic au fost utilizate în calcularea scorurilor individuale, iar genele cu efect mai slab asupra riscului nu au fost luate în considerare. În plus, a existat un dezechilibru în numărul genelor incluse pentru diferite tipuri de cancer, ceea ce poate distorsiona impactul lor individual.

Data actualizare: 02-08-2021 | creare: 02-08-2021 | Vizite: 307