Cum poți ajuta un prieten cu depresie

©

Autor:

Cum poți ajuta un prieten cu depresie

Atunci când o rudă sau un prieten apropiat suferă de depresie, susținerea ta poate juca un rol vital în procesul de recuperare. Îl poți ajuta să facă față simptomelor, să treacă peste gândurile negre și să se bucure din nou de lucrurile bune din viața lui/ei.

Cum recunoști depresia la un prieten apropiat?

Familia și prietenii sunt primii care pot oferi ajutor persoanei depresive motiv pentru care este important să recunoști semnele și simptomele asociate acestei boli.

Ar trebui să te preocupi dacă prietenul tău: (1, 2, 3)

  • Nu mai este pasionat de muncă, hobbyuri, sex și alte activități. S-a retras din cercul de prieteni și nu mai participă la evenimentele sociale de la locul de muncă sau din familie
  • Este mult mai pesimist ca în trecut, neobișnuit de trist, iritabil, critic pe orice temă, își pierde repede răbdarea
  • Se plânge constant de dureri de cap sau spate și probleme de stomac. Pare a nu mai avea energie
  • Doarme mai puțin sau mai mult decât de obicei
  • Uită lucruri și este dezorganizat (dacă înainte era ordonat)
  • Mănâncă mai mult sau mai puțin decât de obicei
  • Bea regulat alcool sau ia pastile de dormit


Cum începi o discuție despre depresie?

De multe ori este dificil să vorbești cu un apropiat despre depresie. Poate că te temi că prietenul tău va fi ofensat, se va enerva sau îți va ignora preocuparea. Dacă nu știi de unde să începi sfaturile de mai jos te pot ajuta să lansezi o discuție: (1, 3, 4, 5, 6)

  • Nu trebuie să îți repari prietenii sau familia. Spune-i, față în față, că ești acolo pentru el/ea dacă și când vrea să vorbească
  • Fii dispus să asculți fără să judeci. Depresia nu înseamnă tristețe sau lene ci este o boală serioasă care îți poate da viața peste cap
  • Cum poți începe: „Recent am observat câteva schimbări la felul în care te porți... ” sau „Cum mai ești? Am observat că ai o stare de spirit proastă în ultimul timp” și ce întrebări poți pune: „Când ai început să te simți așa?”, „S-a întâmplat ceva care să te facă să te simți așa?”, „Ce pot face ca să te simți mai bine?”
  • Evită fraze precum „Ești doar puțin mai trist”, „Ți se pare”, „Concentrează-te asupra părții pline a paharului”, „De ce ești așa pesimist?”, „Nu ar fi trebuit să-ți treacă până acum?”
  • Ajută-i să identifice lucrurile stresante din viața lor – există studii care spun că există o legătură între stresul resimțit (la locul de muncă sau în viața personală) și depresie (7)
  • Amintește-i de momente din viața sa în care a trecut cu brio peste obstacole care păreau imposibile
  • Fă ce poți pentru a-i aduce zâmbetul pe buze – râsul este doar un antidot temporar pentru depresie însă îi oferă persoanei în cauză un motiv în plus pentru a merge înainte (8, 9)
  • Oferă-i speranță – spune-i că nu se va simți mereu așa, convinge-l să creadă că se va face bine și deja ați trecut un hop în procesul de recuperare
  • Încurajează-l să vorbească cu un doctor/psiholog – poate că prietenului tău îi este jenă să apeleze la ajutor. Promite-i că mergi cu el la control și că îi vei fi alături


Depresie nu este vindecabilă așa că mereu va exista riscul ca un nou „val” să revină asupra prietenului tău. Datorita ta este să fii prezent pentru el/ea, să asculți și să faci tot ce îți stă în putință pentru a ajuta. Pentru multă lume, depresia a devenit o afecțiune cu care se poate trăi dar care necesită o combinație de medicamente, terapie și obiceiuri sănătoase (un cerc de prieteni apropiați, somn, dietă echilibrată, mișcare).


Data actualizare: 18-06-2019 | creare: 18-06-2019 | Vizite: 342
Bibliografie
1. Helping Someone with Depression. https://www.helpguide.org/articles/depression/helping-someone-with-depression.htm/
2. How to spot depression in others. https://www.caba.org.uk/help-and-guides/information/how-spot-depression-others
3. How to help someone with depression. https://www.nhs.uk/conditions/stress-anxiety-depression/signs-someone-is-depressed/
4. Talking to someone you are worried about. https://www.beyondblue.org.au/get-support/have-the-conversation/talking-to-someone-you-are-worried-about
5. Here’s how you can connect to friends who are depressed. https://ideas.ted.com/heres-how-you-can-connect-to-friends-who-are-depressed/
6. 6 Things You Can Say to Support Someone Who's Depressed. https://www.psychologytoday.com/us/blog/culture-shrink/201507/6-things-you-can-say-support-someone-whos-depressed
7. The Links Between Stress and Depression: Psychoneuroendocrinological, Genetic, and Environmental Interactions. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26548654
8. Laughter and depression: hypothesis of pathogenic and therapeutic correlation. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20380236
9. Therapeutic Benefits of Laughter in Mental Health: A Theoretical Review. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27439375
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Combinația între depresie și tulburări cognitive minore la vârstnici accelerează îmbătrânirea creierului
  • Stimularea magnetică îmbunătățește starea de spirit în cazul bolnavilor de depresie
  • Gazul ilariant, tratament pentru depresiile severe
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.