E ok să dormi cu muzică sau televizorul deschis?

E ok să dormi cu muzică sau televizorul deschis?

Datele oficiale spun că aproximativ 60% dintre oameni se uită la televizor înainte de culcare și circa 61% dorm cu televizorul deschis. Pentru unele persoane a devenit o obișnuință, iar pentru alții reprezintă o modalitate de relaxare (încă nedovedită științific) care îi ajută să adoarmă. (1)

Cât de dăunător este să dormi cu televizorul deschis?

Potrivit oamenilor de știință, problemele decurg de la lumina albastră a ecranului televizorului (presupunând că majoritatea celor care dorm cu televizorul deschis o fac fără a avea o altă sursă de lumină în încăpere). Această lumină albastră, prezentă și la ecranele laptopurilor, a tabletelor sau a telefoanelor inteligente, inhibă producția de melatonină (un hormon care asigură funcționarea normală a ritmului circadian și care ne dă „semnalul” atunci când este timpul să dormim). În același timp, faptul că te uiți (sau nu te uiți, mai degrabă) în camera întunecată duce la dilatarea pupilelor (din cauza expunerii la lumina televizorului). (1, 2, 3, 4)

Mai mult, Dr. Mark Muehlback, un expert în tulburări de somn, spune că ecranul televizorului ne dereglează ciclurile de somn, ne stimulează creierul și ne face să ne trezim în somn (de exemplu, atunci când se aud sunete puternice sau există variații de lumină – trecerea de la un film cu un ritm relativ lent la un program de știri sau un concert). (1, 2)

Pe de altă parte, există și studii contradictorii. De exemplu, un studiu publicat în Behavioral Sleep Medicine a concluzionat că orice tip de dispozitiv (fie că e vorba de telefon sau televizor) afectează calitatea somnului, însă un alt studiu a descoperit că timpul petrecut online seara afectează somnul, însă nu și privitul la televizor. (5, 6)

Problema cu studiile legate de televizorul deschis pe durata somnului sunt legate de subiectul lor. De cele mai multe ori, este studiat efectul luminii albastre a ecranelor asupra somnului (și producției de melatonină și apoi a modului în care este afectat ritmul circadian) și nu efectului dormitului cu televizorul deschis. (3, 7)

Stuart Quan, un cercetător specializat pe somn de la Harvard și expert în tulburări de somn, spune că lucrurile nu pot fi împărțite în alb și negru, televizorul putând fi „nevinovat” uneori. (8)

Quan spune că în cazul unor persoane privitul la televizor începând cu minute bune înainte de culcare și continuat după adormire a devenit o rutină a somnului (așa cum alții citesc sau fac un duș înainte de culcare pentru a se relaxa) care atenuează din posibilele efecte negative ale expunerii la lumină. (8)

Există unele studii care spun că existența unui televizor în camera copiilor și privitul înainte de culcare (uneori și după) este asociat cu un număr mai mare de coșmaruri la copiii mici, însă niciunul nu a luat în considerare efectul televizorului asupra creierului uman atunci când persoana în cauză doarme. (8, 9)

Cercetătorul a mai spus că aproximativ 40-50% dintre persoanele care au tulburări de somn sunt mult mai agitați în timpul serii, înainte de culcare. Uitatul la televizorul este o activitate pasivă care ajută, în acest caz cel puțin, la calmarea gândurilor și înlesnește somnul. (8, 9)

Dintr-un alt punct de vedere, chiar dacă lumina albastră a televizorului ar avea un impact negativ asupra somnului, trebuie luate în considerare câteva aspecte. Spre deosebire de telefon sau tabletă, televizorul se află la o distanță mult mai mare de ochi. Vizionarea unui film de comedie la TV este mai puțin dăunător decât 3-4 ore de seriale la laptopul ținut la 30 cm de ochi. Mai mult, televizorul poate fi așezat în așa fel încât să nu fie situat paralel cu ochii, iar dacă totuși nu poți adormi fără el, îl poți programa să se închidă după 1-2 ore pentru a evita efectele negative. (1, 8)

Pe de altă parte, dormitul constat cu televizorul deschis ne face să asociem acest dispozitiv cu somnul. Cu alte cuvinte, pe măsură ce dormim tot mai mult cu televizorul deschis, ne este tot mai greu să adormim fără el (deschis). Experții ne sfătuiesc să evită programele TV cu 1-2 ore înainte de culcare și să optăm pentru câteva pagini dintr-o carte. (1, 4, 8)

Cât de dăunător este să dormi cu muzică (în căști)?

În ceea ce privește efectul muzicii asupra calității somnului nu există multă diversitate. Există studii care analizează efectul muzicii relaxante sau clasice asupra somnului, însă nu există studii referitoare la efectul altor tipuri de muzică (de exemplu, cu ritmuri diferite, rock, metal, etc.) asupra somnului (deși muzica la un volum ridicat poate provoca, în timp, probleme de auz). (10, 11, 12, 13, 14)

Studiile care totuși implică ascultarea muzicii relaxante sau clasice pentru aproximativ 45 minute înainte de culcare nu implică și ascultatul în timpul somnului. Pe de altă parte, studiile care spun că muzica relaxantă te ajută să dormi au avut rezultate pozitive în cazul persoanelor cu tulburări de somn. Ascultatul de muzică clasică înainte de somn nu a avut vreun efect asupra voluntarilor sănătoși. (15, 16, 17)

Încă nu există studii despre efectul ascultării de muzică în timpul nopții însă oamenii de știință cred că o altfel de muzică decât cea relaxantă ar putea afecta calitatea somnului (de exemplu, șoptitul are 40 dB iar muzica din club ajunge la 100 dB – cercetătorii spun că pe termen lung sunetele de peste 85 dB pot pune auzul în pericol). (14, 16, 17, 18)

Televizorul sau căștile cu muzică s-ar putea să nu fie cele mai bune opțiuni pentru un somn de calitate deși reprezintă o alternativă atunci când sunt comparate cu insomnia. Studiile sunt încă la început în acest domeniu însă cum tulburările de somn afectează tot mai mulți oameni, nu este un exercițiu de imaginație ca pe viitor să vedem care sunt efectele televizorului deschis și al muzicii asupra creierului uman și al organismului în general.


Data actualizare: 13-12-2018 | creare: 13-12-2018 | Vizite: 198
Bibliografie
1. Is Falling Asleep With the TV On Really That Bad? https://www.health.com/sleep/falling-asleep-tv-on
2. Q&A: Why Is Blue Light before Bedtime Bad for Sleep? https://www.scientificamerican.com/article/q-a-why-is-blue-light-before-bedtime-bad-for-sleep/
3. Blue light has a dark side. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side
4. How Bad Is Sleeping With The TV On? Experts Say It Should Be Avoided At All Costs. https://www.elitedaily.com/p/how-bad-is-sleeping-with-the-tv-on-experts-say-it-should-be-avoided-at-all-costs-8302396
5. Quality of sleep among university students: effects of nighttime computer and television use. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21049182
6. The Use of Media as a Sleep Aid in Adults. https://www.researchgate.net/publication/266945072_The_Use_of_Media_as_a_Sleep_Aid_in_Adults
7. Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness. https://www.pnas.org/content/pnas/112/4/1232.full.pdf
8. Is Sleeping With the TV on Actually Bad for You? https://motherboard.vice.com/en_us/article/jpg8a8/is-falling-asleep-with-the-tv-on-actually-bad-for-you
9. Autonomic arousal in childhood anxiety disorders: Associations with state anxiety and social anxiety disorder. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4366038/
10. Effect of loud noises on brain revealed in study. https://www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140731102524.htm
11. Sleep & Music. https://www.sleep.org/articles/sleep-music/
12. Effects of Listening to Music While Sleeping – Is It Bad? . https://www.sleepadvisor.org/listening-to-music-while-sleeping/
13. Music improves sleep quality in students. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18426457
14. The Effects of Continuous, High Intensity, White Noise on the Human Sleep Cycle . https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1469-8986.1972.tb00757.x
15. Lack of efficacy of music to improve sleep: A polysomnographic and quantitative EEG analysis. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167876006003011
16. Music‐assisted relaxation to improve sleep quality: meta‐analysis. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2648.2009.04982.x
17. Music listening has no positive or negative effects on sleep quality of normal sleepers: Results of a randomized controlled trial. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08098131.2013.783095#.UkhJOD8lKwQ
18. Noise-Induced Hearing Loss. https://www.nidcd.nih.gov/health/noise-induced-hearing-loss
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Înlocuiește o oră de stat așezat cu o oră de somn sau sport dacă vrei să trăiești mai mult!
  • Somnul și vitamina D în managementul durerii cronice
  • Decalarea programului de somn în weekend este nocivă pentru sănătate
  • Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.