Influenta alimentatiei asupra dezvoltarii acneei

Influenta alimentatiei asupra dezvoltarii acneei
Acneea este una din cele mai frecvente si deranjante probleme dermatologice cu care se confrunta deopotriva femeile si barbatii, in diverse etape ale vietii.

Una din intrebarile cele mai frecvente care starneste interesul din acest punct de vedere este: poate influenta alimentatia dezvoltarea cosurilor?

Influenta alimentatiei asupra cosurilor

De-a lungul anilor s-a crezut ca alimentatia nu are nici un efect asupra acneei. Unele cercetari din ultimul deceniu indica faptul ca s-ar putea sa ne fi inselat.

Un studiu efectuat in Australia a descoperit o legatura puternica intre dieta si dezvoltarea acneei. Echipa de cercetatori a studiat modificarile metabolice ale glucozei si insulinei in timpul unei diete si apoi modificarile rezultate asupra pielii.

Se crede astazi ca rolul carbohidratilor cu index glicemic mare, care determina nivele maxime de insulina si glucoza in sange, pot influenta dezvoltarea si severitatea acneei. Invers, o dieta bogata in proteine si carbohidrati cu index mic glicemic ar imbunatati puseele de acnee.

Studiul australienilor a implicat doua grupuri de tineri, femei si barbati, cu varste intre 15 si 25 de ani. Unui grup i s-a servit mincare cu indice glicemic mic, cum sunt cerealele integrale si pastele, legume si alimente bogate in proteine. Celui de-al doilea grup i s-au servit alimente mai putin sanatoase, insa populare in alimentatia tinerilor, constand din paine alba, cartofi, deserturi, bauturi cu zahar. Rezultatele, spun cercetatorii au fost uimitoare. Dupa 12 saptamini, primul grup a prezentat o reducere de 15% a acneei, sugerind o legatura intre dieta si dezvoltarea acneei.

Un alt studiu efectuat in 2002 pentru Archives of Dermatology, care a plecat de la premisa ca acneea este o efectiune cu precadere „vestica”, au observat alimentatia locuitorilor din Papua Noua Guinee, cat si din Paraguay, care se hraneau numai cu fructe, legume si ierburi proaspete, cat si cu carne „bio”, de la animale crescute chiar de ei. Observatiile au aratat ca acestia aveau tenul curat, lipsit de cosuri si alte probleme dermatologice.
Studiul a mai observat cum oameni din aceeași familie (deci cu referinte genetice comune), care traiau in colturi diferite ale lumii, aveau un aspect diferit al pielii.

Astfel, s-a ajuns la concluzia ca alimentele procesate, cu un indice glicemic mare, au o influenta asupra cresterii nivelului de sebuum si implicit, a formarii cosurilor.

Studiile au demolat si mitul conform caruia grasimile din alimentatie ar inflenta acneea. Pizza, ciocolata, cartofii prajiti, nu sunt daunatoare pentru piele din cauza grasimilor, ci din cauza carbohidratilor saturati care se regasesc in ele. O veste buna, astfel: ciocolata este sigura, insa e de preferat sa optati pentru cea neagra, cu peste 70% cacao, care are un nivel redus de glucide si in plus, are un efect benefic asupra presiunii sangelui.

Studiile mentionate sunt interesante si relevante pentru a intelege ca alimentatia sanatoasa in sine nu poate vindeca acneea, insa o dieta sanatoasa o poate ameliora si preveni.

Consumul de lapte determina acnee?

Asa-zisa legatura dintre lapte si aparitia cosurilor este destul de cunoscuta printre cei care sunt predispusi la acnee.  Dar este oare adevarata?

Unii medici dermatologi considera ca ceea ce mancam ne afecteaza pielea. Laptele este tinta unor controverse inversunate. Cercetatorii spun ca au descoperit o legatura intre aportul de lapte si incidenta acneei. Se pare ca bautorii de lapte dezvolta acnee mai severa decit ceilalti.
Un studiu din 2008 a aratat ca baietii care beau mai mult lapte erau predispusi la o acnee severa. Aceasta monitorizare sustine rezultatele altor studii, in care femei de varsta tanara au fost rugate sa tina jurnale alimentare si sa-si monitorizeze puseele de acnee. Din nou, rezultatele au aratat ca fetele ake caror dieta era bogata in lapte aveau acnee mai severa decit restul.

Dintre toate alimentele, laptele a fost cel mai adesea „incriminat” că ar conduce la acnee. Branza grasa si serbetul sunt de asemenea produse despre care se presupune ca au avut un efect negativ asupra pielii.

In mod interesant, laptele procesat induce mai frecvent episoade acneice decit cel integral, astfel incat nu cantitatea de grasimi din lapte reprezinta o problema. Nici cei care luau suplimente de vitamina D (care se gaseste din belsug in lapte) nu au avut mai multe pusee de acnee, deci nici aceasta nu este cauza.


De ce ar cauza laptele aparitia cosurilor

Unii cred ca sunt de vina hormonii din lapte. Laptele contine hormoni androgeni, care au fost deja asociati cu formarea acneei. Testosteronul este un hormon androgen si este strans legat de dezvoltarea acneei. Este considerat mai degraba un hormon masculin, dar si femeile produc testosteron, dar in cantitati mai mici. Acesta prin reactiile sale chimice complicate, formeaza dihidrotestosteron, care stimuleaza glandele sebacee si determina pielea uleioasa care este mai predispusa la blocajele porilor si in final la cosuri.
Laptele este in mod natural plin de hormoni, incluzind DHT. Este posibil ca acesta sa contina o cantitate indeajuns de mare de hormoni pentru a sustine un efect asupra corpului uman, incluzind pielea. Persoanele genetic predispuse la acnee pot avea o reactie mai puternica la acesti hormoni, dupa unii cercetatori.

Multi fermieri adauga animalelor hormoni pentru a stimula productia de lapte. Ca rezultat, laptele este bogat in IGF-1, un factor de crestere care este maxim in corpul uman in timpul adolescentei, cind acneea este cea mai severa. Se considera ca acesta alaturi de DHT declanseaza puseele de acnee.

Nu exista insa suficiente studii care sa dovedeasca faptul ca consumul de lapte determina sau agraveaza acneea. Sunt necesare mai multe studii aqmanuntite inainte ca teoria sa fie dovedita. Totusi, scaderea cantitatii de lapte consumata poate ajuta, mai ales la cei la care acneea nu raspunde la tratamentele conventionale.

Cum poate fi controlata legatura lapte-acnee

Desi legatura dintre lapte si intensificarea acneei nu este stiintific dovedita, se prea poate ca in unele cazuri, reducerea cantitatatii de lapte din alimentatie sa aibe efecte benefice asupra pielii dumneavoastra. Daca ati testat limitarea cantitatii de lactate si ati observat o imbunatatire, puteti continua o astfel de restrictie alimentara.
Aveti insa in vedere ca laptele si produsele lactate au o importanta majora in alimentatia fiecaruia dintre noi, prin aportul de calciu si vitamina D, nutrienti care fortifica sistemul osos, astfel ca nu e indicata eliminarea totala a acestora.

Cateva sfaturi practice

 

  • incercati sa consumati, macar din cand in cand, o cantintate mica de produse lactate si observati care este reactia organismului
  • produsele pe baza de lapte de capra pot fi mai usor tolerate si cu riscuri mai mici de eruptii acneice
  • daca eliminati cu totul lactatele din ecuatie, nu uitati sa consumati alte alimente bogate in calciu, precum broccoli sau sardinele.


Ce alimente pot avea efect benefic asupra acneei?

Asa cum nu se poate dovedi stiintific ca anumite alimente provoaca acneea, avand mai degraba o influenta in extinderea si persistenta acesteia, nu se poate spune ca alte produse pot sa fereasca pielea de aceasta problema.

O alimentatie sanatoasa insa, in care predomina fructele si legumele crescute ecologic, fara ingrasaminte chimice si alti stimulanti de crestere, cat si carnea si ouale preparate termic cat mai sanatos pot sa asigure o buna stare de sanatate ce se reflecta asupra pielii.

In plus, se pare ca anumite alimente si bauturi ar favoriza in mod special sanatatea pielii:

  • alegeti alimentele bogate in acizi grasi Omega 3, care se gasesc in peste, pentru o piele tanara si uniforma
  • sunt binevenite fructele si legumele foarte colorate
  • consumati produse bogate in vitaminele A, C si E: ardeiul gras, morcovii, ficatul, spanacul, kiwi, capsuni,portocale, ananas, condimente (cimbru, oregano, tarhon, busuioc, patrunjel), conopida, ceapa verde, rosii, fasole pastai ș.a.m.d.
  • ceaiul verde are efect antiinflamator si este recomandat in cantitati ridicate
  • nu refuzati cate un pahar de vin rosu, bogat in flavonoide (substante cu efect antioxidant)
    alimentele bogate in seleniu si zinc sunt si ele benefice: fructele de mare, ficatul si rinichiul, tonul, semintele de floarea soarelui, galbenus de ou, carnea de curcan, painea integrala, nucile ș.a.
  • includeti o cantitate mare de fibre in alimentatie


Puteți consulta indexul alimentar ROmedic pentru a gasi o lista completa cu produsele care contin nutrientii benefici mentionati mai sus.


Data actualizare: 15-10-2013 | creare: 04-05-2012 | Vizite: 18093
Bibliografie
1.Determina consumul de lapte acnee?, link: http://acne.about.com/od/acnetriggers/a/milkandacne.htm
2.Dietele cu putini carbohidrati pot imbunatati acneea, link: http://www.medscape.com/viewarticle/747823
3.Dieta saraca in carbohidrati este considerata un ajutor in acnee, link: http://www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/AADMeeting/13261
4. Can Foods Make You Break Out? The links between your diet and your skin may surprise you, link: http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/acne/features/worst-foods-for-your-skin
5.Can Food Cause Acne?, link: http://www.youbeauty.com/skin/food-acne#.
coautor: Asiminii Georgiana - Cum poate fi controlata legatura dintre lapte-acnee, Ce alimente pot avea efect benefic asupra acneei?, completare - Influenta alimentelor asupra dezvoltarii acneei, revizuire.
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Antioxidanții din struguri eficienți împotriva acneei
  • MIT: Ciocolata cauzează acnee
  • Cum scapi de punctele negre
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.