Mecanismele prin care sportul regulat ajută creierul pe termen lung

©

Autor:

Mecanismele prin care sportul regulat ajută creierul pe termen lung

Sportul regulat este benefic pentru sănătate și te ajută să slăbești. Multă lume, însă, nu știe că activitatea fizică moderată poate avea beneficii chiar și asupra creierului. Mai jos sunt cele mai importante beneficii pentru creier ale sportului.

Sportul susține memoria

În special, hipocampul răspunde bine exercițiilor aerobice, iar cum această regiune din creier este responsabilă cu învățarea și memoria, este ușor de înțeles de ce activitatea fizică este benefică pentru memorie. (1, 2, 3, 4)

Sportul crește puterea de concentrare

Potrivit unui studiu 20 minute de activitate fizică sunt suficiente pentru a crește puterea de concentrare în cazul unui grup de studenți. Studiile de mai mari dimensiuni au descoperit că activitatea fizică regulată te ajută să ignori lucruri care în mod obișnuit îți distrag atenția și să procesezi mai ușor informații complexe. (5, 6)

Sportul susține sănătatea mintală

După un drum la sală sau după o tură în parc resimți o senzație de fericire declanșată de sistemul endocanabinoid din creier. În plus, există dovezi cu privire la o stare de relaxare profundă asociată exercițiilor yoga și meditației. Un studiu a descoperit că persoanele care au practicat yoga și meditație zilnic timp de opt săptămâni au resimțit o reducere a stresului psihic. Un alt studiu a arătat că exercițiile fizice regulate reduc din simptomele depresiei și ale anxietății iar cercetătorii cred că efectele sportului asupra creierului sunt asemănătoare medicației antidepresive. (7, 8, 9, 10, 11, 12, 13)

Sportul stimulează creativitatea

Scriitorii, pictorii și marii inovatori ai industriei au apreciat întotdeauna efectul binefăcător al mersului asupra creativității. Potrivit unui studiu din 2014 mersul pe aparatele speciale de la sală sau în parc susține gândirea creativă. Chiar și alergatul, înotul, yoga sau exercițiile la sală susțin creativitatea. (14, 15, 16, 17, 18)

Sportul încetinește declinul cognitiv

Studiile au arătat că este nevoie de 30-45 minute de mers, alergat, dans sau alt sport la alegere de trei ori pe săptămână pentru a reduce încetini apariția timpurie unor afecțiuni precum demența sau Alzheimer. (19, 20, 21, 22, 23)

Sportul îmbunătățește circulația sângelui la nivelul creierului

Exercițiile fizice cresc ritmul inimii, iar acest lucru crește cantitatea de oxigen și glucoză care ajung la creier și stimulează sinapsele. Drept urmare, persoanele cu un stil de viață activ au un număr mai mari de receptori de acetilcolină decât persoanele sedentare. (24, 25)

Sportul susține neurogeneza (producția de celule neuronale)

Până în 1999 se credea că sistemul nervos este complet la naștere și nu mai este capabil să se schimbe sau să dezvolte noi celule. Un studiu revoluționar a adus în prim-plan neurogeneza. Deși nu se știe exact cum ajută mișcarea la formarea unor noi neuroni, se crede că activitatea fizică stimulează producția unei proteine cunoscute sub numele de Noggin,  care mai apoi inițiază procesul de formare de noi celule neuronale. (26, 27, 28, 29, 30)

Prin ce mecanisme este de ajutor sportul pentru creier?

În timp ce faci sport, ajunge o cantitate mai mare de oxigen în zonele din creier responsabile cu gândirea rațională și performanța intelectuală, fizică și socială. De asemenea, activitatea fizică reduce nivelul hormonilor stresului și crește nivelul serotoninei și norepinefrinei din creier, doi neurotransmițători care accelerează felul în care procesăm informațiile. Mai mult, mișcarea reglează neurotrofina iar acest lucru ajută la diferențierea și dezvoltarea creierului, a ramificațiilor dendritelor și îmbunătățește sinapsele. (31, 32, 33, 34, 35, 36, 37)

Alte studii spun că mișcarea crește producția factorului de creștere, care la rândul său stimulează producția unor noi legături neuronale. Pe lângă efectul de bună dispoziție de după o tură în parc, cercetătorii au descoperit că sportul ajută și la o mai bună dezvoltare a neuronilor din hipocamp, o zonă din creier responsabilă cu învățarea și memoria. (38, 39)

Într-o lume modernă tot mai stresată și tot mai pe fugă, activitatea fizică moderată poate fi răspunsul pentru a ne bucura cât mai mult timp de un creier sănătos. (40)


Data actualizare: 30-10-2019 | creare: 30-10-2019 | Vizite: 128
Bibliografie
1. Regular exercise changes the brain to improve memory, thinking skills. https://www.health.harvard.edu/blog/regular-exercise-changes-brain-improve-memory-thinking-skills-201404097110
2. Rapid stimulation of human dentate gyrus function with acute mild exercise . https://www.pnas.org/content/115/41/10487
3. Effects of an acute bout of exercise on memory in 6th grade children. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25050827
4. The Effects of Acute Physical Exercise on Memory, Peripheral BDNF, and Cortisol in Young Adults. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4942640/
5. Effects of one versus two bouts of moderate intensity physical activity on selective attention during a school morning in Dutch primary schoolchildren: A randomized controlled trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26724833
6. Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25266425
7. Exercise activates the endocannabinoid system. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14625449
8. Stress reduction correlates with structural changes in the amygdala. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19776221
9. Exercise for depression. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24026850
10. Exercise for Stress and Anxiety . https://adaa.org/living-with-anxiety/managing-anxiety/exercise-stress-and-anxiety
11. Effects of Exercise and Physical Activity on Anxiety. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632802/
12. The Effects of Meditation, Yoga, and Mindfulness on Depression, Anxiety, and Stress in Tertiary Education Students: A Meta-Analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6491852/
13. Effect of yoga on mental health: Comparative study between young and senior subjects in Japan. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3099103/
14. Give your ideas some legs: the positive effect of walking on creative thinking. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24749966
15. The impact of physical exercise on convergent and divergent thinking. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2013.00824/full
16. Exercise enhances creativity independently of mood. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1332529/
17. Swimming with ideas: what happens to creativity in the wake of a disaster and the waves of pro-social recovery behaviour that follow. https://journals.vgtu.lt/index.php/CS/article/view/334
18. Prior Meditation Practice Modulates Performance and Strategy Use in Convergent- and Divergent-Thinking Problems. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12671-014-0352-9
19. Resistance training and functional plasticity of the aging brain: a 12-month randomized controlled trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21741129
20. Six months of dance intervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3581819/
21. Effects of Physical Exercise on Alzheimer's Disease Biomarkers: A Systematic Review of Intervention Studies. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29154278
22. Exercise Training in Amnestic Mild Cognitive Impairment: A One-Year Randomized Controlled Trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31403944
23. Physical exercise for prevention of dementia (EPD) study: background, design and methods. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6542067/
24. The effect of physical exercise on cerebral blood flow in Alzheimer's disease. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6129739/
25. Resting Cerebral Blood Flow After Exercise Training in Mild Cognitive Impairment. https://content.iospress.com/articles/journal-of-alzheimers-disease/jad180728
26. Running boosts number of brain cells, according to new Salk study . https://www.salk.edu/news-release/running-boosts-number-of-brain-cells-according-to-new-salk-study/
27. Running increases cell proliferation and neurogenesis in the adult mouse dentate gyrus. https://www.nature.com/articles/nn0399_266?cacheBust=1508931449805
28. Exercise-Mediated Neurogenesis in the Hippocampus via BDNF. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5808288/
29. Exercise and hippocampal neurogenesis: a dogma re-examined and lessons learned. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6108220/
30. Combined adult neurogenesis and BDNF mimic exercise effects on cognition in an Alzheimer’s mouse model. https://science.sciencemag.org/content/361/6406/eaan8821
31. Cognitive function during exercise under severe hypoxia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5577198/
32. Acute Supramaximal Exercise Increases the Brain Oxygenation in Relation to Cognitive Workload. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837702/
33. Exercise Benefits Brain Function: The Monoamine Connection. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4061837/
34. Effects of exercise on stress-induced changes of norepinephrine and serotonin in rat hippocampus. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24032709
35. Exercise promotes the expression of brain derived neurotrophic factor (BDNF) through the action of the ketone body β-hydroxybutyrate. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4915811/
36. Synergistic effects of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) and exercise intensity on memory in the adolescent brain: a commentary. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5883591/
37. The Effect of Aerobic Exercise on Brain-Derived Neurotrophic Factor in People with Neurological Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis. https://www.hindawi.com/journals/np/2017/4716197/
38. Insulin-like growth factor I interfaces with brain-derived neurotrophic factor-mediated synaptic plasticity to modulate aspects of exercise-induced cognitive function. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306452206003228
39. The antidepressant effect of running is associated with increased hippocampal cell proliferation. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15769301
40. Effects of Physical Exercise on Cognitive Functioning and Wellbeing: Biological and Psychological Benefits. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5934999/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Capacitatea de a calcula în gând este asociată unei bune sănătăți emoționale
  • Luteina susține sănătatea mentală și inteligența persoanelor în vârstă
  • Consumul de băuturi răcoritoare îndulcite afectează sănătatea creierului
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.