Mierea de albine - tipuri, beneficii, recomandări

©

Autor:

Mierea de albine - tipuri, beneficii, recomandări

Utilizată în trecut pentru prevenirea bolilor infecțioase și pentru reducerea simptomelor alergiilor sezoniere, mierea de albină este unul dintre cele mai sănătoase produse alimentare, cu numeroase beneficii pentru sănătatea organismului.
În prezent, există câteva sute de tipuri de miere de albine, fiecare cu un gust, o textură și o culoare diferită. Numeroși factori pot influența aroma și culoarea mierii de albină, însă clasificarea între mai multe tipuri de miere se realizează în funcție de floarea din care este obținut nectarul. (1, 2, 3)

Tipuri de miere de albină

În general vorbind, mierea poate fi clasificată ca:

  • miere brută (sau neprelucrată): mierea este colectată din fagure și nu este prelucrată sau pasteurizată de către apicultor;
  • mierea procesată: mierea colectată din fagure este pasteurizată și îmbuteliată în fabrici.


În funcție de floarea din care este obținută, mierea poate fi:

  • miere de salcâm (unul dintre cele mai comune tipuri de miere, are o concentrație ridicată de fructoză și un conținut redus de zahăr - proprietățile sale antiinflamatorii și antitusive o recomandă în tratarea afecțiunilor respiratorii); (6)
  • miere de lucernă (similară la gust cu mierea de trifoi, însă mai puțin dulce, este adesea consumată direct din borcan sau utilizată în diverse preparate culinare - conține un număr mare de flavonoide, fiind un excelent antioxidant natural); (5)
  • mierea tualang (originară din Malaezia, a fost utilizată de-a lungul timpului ca antiseptic topic, fiind în prezent încorporată în compoziția remediilor alternative împotriva rănilor pielii); (2)
  • miere de hrișcă (mai puțin dulce decât alte tipuri de miere, este bogată în antioxidanți și vitamine, are un pH scăzut și poate fi folosită inclusiv pentru vindecarea rănilor sau pentru îngrijirea pielii); (7)
  • miere de eucalipt (în formă sa crudă, mierea de eucalipt conține mult mai multă vitamina C și vitamina B9 decât alte mieri mono-florale - cu toate acestea, cantitatea de vitamine și minerale esențiale este scăzută). (8)


Există alte sute de tipuri de miere, cu o compoziție care variază semnificativ în funcție de climă, floarea din care este cules nectarul sau condițiile din stup, însă beneficiile principale sunt unele similare. (1, 2)

Beneficii miere de albină

Beneficii oferite de mierea de albină pentru sănătate sunt dovedite de numeroase studii internaționale. Mierea poate reduce riscul de boli cardiovasculare, poate contribui la prevenirea infecțiilor virale sau bacteriene, poate ajuta la calmarea simptomelor răcelilor comune și poate fi folosită împotriva afecțiunilor gastrointestinale. (3, 4)

Reduce riscul de boli cardiovasculare

Mierea de albină este o excelentă sursă de antioxidanți, astfel că poate fi consumată pentru a reducere riscul de boli cardiovasculare. Antioxidanții prezenți in miere contribuie la scăderea tensiuni arteriale și a nivelului colesterolului rău, asociat cu bolile cardiovasculare. (3, 4)

Reduce riscul de infecții

Mierea conține peroxid de hidrogen, un antiseptic care poate reduce riscul de infecții. Un studiu efectuat de cercetătorii britanici arată că mierea de Manuka (specie de arbore cu flori originar din sud-estul Australiei și Noua Zeelandă) poate ucide bacteriile, efectul sau antibacterian fiind mai pronunțat decât la alte tipuri de miere. Mierea de Manuka conține nu doar peroxid de hidrogen, ci și metilglioxal (compus organic derivat din acid piruvic regăsit în numeroase produse pentru imunitate) sau leptosperină. (3, 9, 10)

Reduce simptomele afecțiunilor gastrointestinale

Mierea de albină poate ușura simptomele afecțiunilor digestive, în compoziția sa fiind regăsite suficiente microorganisme vii care pot stimula creșterea bacteriilor intestinale benefice. În plus, o revizuire a studiilor internaționale arată că mierea ar putea ajuta la evitarea refluxului acid. Cu toate acestea, la momentul actual nu există cercetări clinice care să susțină concluziile studiilor de laborator. (3, 4)

Contribuie la ameliorarea simptomelor răcelii

Mierea poate fi un înlocuitor pentru medicamentele antitusive, o serie de studii demonstrând efectul său benefic în combaterea tusei. Consumată împreună cu alte antitusive naturale, precum ceaiul, mierea îmbunătățește semnificativ simptomele răcelilor, inclusiv tusea. Un studiu publicat în anul 2012 în revista Academiei Americane de Pediatrie a constatat că mierea a fost mai eficientă decât un medicament placebo în reducerea tusei copiilor în timpul nopții. (3, 4, 11)

Ajută la îngrijirea tenului

Mierea de albine este utilizată în industria de frumusețe ca hidratant pentru piele și pentru vindecarea țesutului pielii. Mierea poate fi folosită ca remediu la domiciliu pentru curățarea feței, îmbunătățirea netezimii feței, vindecarea acneei sau pentru buzele crăpate. Mierea poate fi folosită, de asemenea, în locul balsamului de păr. (4, 12)

Recomandări:

  • consumați mierea de albină cu moderație (în ciuda beneficiilor sale pentru sănătate, mierea de albină este un aliment bogat în calorii, din cauza cantității crescute de zaharuri);
  • optați pentru mierea neprocesată (mierea naturală, cumpărată de la apicultor, este adesea mai săracă în zaharuri, deoarece nu conține sirop sau alți îndulcitori adăugați - de asemenea, mierea de albină cumpărată direct de la apicultor oferă mai multe beneficii pentru sănătate);
  • nu oferiți miere de albină copiilor cu vârsta de sub un an, deoarece există un risc crescut de botulism (afecțiune severă cauzată de toxina botulinică);
  • acordați atenție nivelului de zahăr din sânge, dacă suferiți de diabet (utilizarea unor cantități prea mari de miere ar putea crește nivelul zahărului din sânge, ceea ce poate afecta sănătății);
  • evitați mierea cu polen, dacă sunteți alergic la polen (consumul de miere fabricată din polen poate provoca reacții alergice severe);
  • consumați mierea cu moderație, în perioada de tratament cu medicamente sau suplimente alimentare care încetinesc coagularea sângelui (mierea poate încetini coagularea sângelui). (3, 4, 13, 14)

Data actualizare: 11-08-2021 | creare: 11-08-2021 | Vizite: 326
Bibliografie
(1) What is honey? https://www.livescience.com/amp/37611-what-is-honey-honeybees.html
(2) Sweet on Honey: What’s in It, If It’s Good for You, and All the Other Buzz on Nature’s Golden Nectar, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/honey-nutrition-facts-health-benefits-types-more/
(3) Everything you need to know about honey, https://www.medicalnewstoday.com/articles/264667
(4) 10 Surprising Health Benefits of Honey, https://www.healthline.com/nutrition/10-benefits-of-honey
(5) What Is Alfalfa Honey? Uses, Nutrition And Benefits, https://diethive.com/alfalfa-honey
(6) Acacia Honey: Nutrition, Benefits, and Downsides, https://www.healthline.com/nutrition/acacia-honey
(7) Everything You Need to Know About Buckwheat Honey, https://www.healthline.com/health/buckwheat-honey
(8) What Is Eucalyptus Honey? Uses, Nutrition And Benefits, https://diethive.com/eucalyptus-honey
(9) Is Manuka honey really a superfood? https://www.medicalnewstoday.com/articles/318298
(10) Antibacterial activity of Manuka honey and its components: An Overview, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6613335
(11) Effect of Honey on Nocturnal Cough and Sleep Quality: A Double-blind, Randomized, Placebo-Controlled Study, https://pediatrics.aappublications.org/content/130/3/465
(12) Medicinal and cosmetic uses of Bee’s Honey – A review, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3611628
(13) Botulism, https://www.cdc.gov/botulism/general.html
(14) Honey, https://medlineplus.gov/druginfo/natural/738.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.