Riscurile energizantelor

©

Autor:

Riscurile energizantelor

Popularitatea băuturilor energizante a înregistrat o creștere semnificativă în ultimele decenii datorită pretinselor lor beneficii în ceea ce privește îmbunătățirea performanței fizice și mentale. Alături de multivitamine, băuturile energizante reprezintă cel mai consumat supliment alimentar în rândul tinerilor și adulților tineri.

Deși cofeina reprezintă principalul ingredient (80-500 mg/băutură), numeroși alți compuși activi pot fi identificați în compoziția acestor băuturi (guarana, taurină, ginseng, vitamine B, gluconolactonă, carnitină, precum și o cantitate mare de zahăr).

Însă, ceea ce majoritatea consumatorilor nu conștientizează sunt potențialele riscuri asupra stării de sănătate determinate de conținutul foarte mare de cofeină. În cantități mari, băuturile energizante au fost asociate cu apariția unor evenimente cardiovasculare majore, astfel încât siguranța consumului pe termen lung este discutabilă. (1, 2, 3, 4)

Riscurile energizantelor pe termen scurt

În primele 10 minute de la consum:

Cofeina pătrunde în sânge, declanșând o creștere a:

  • Ritmului cardiac,
  • Tensiunii arteriale.


În următoarele 15-45 de minute:

Nivelul de cofeină din sânge crește, astfel încât persoana se va simți mai energică și va experimenta o îmbunătățire a stării de concentrare. Aceste efecte pot fi explicate prin:

  • blocarea temporară a căilor adenozinei (substanță implicată în apariția stării de oboseală) de cofeină,
  • eliberarea mai rapidă a compușilor responsabili de apariția stării de bine a organismului (de exemplu: dopamina).


În intervalul 30-50 de minute de la consumul băuturii:

  • toată cofeina este absorbită,
  • ficatul răspunde prin stimularea absorbției unei cantități mai mari de zahăr în sânge.


În decurs de o oră:

  • efectele cofeinei încep să scadă,
  • nivelul de glucoză din sânge începe să scadă,
  • nivelul de energie se diminuează treptat,
  • se instalează oboseala.


Va dura aproximativ 5-6 ore până când nivelul de cofeină din organism se reduce la jumătate (timpul de înjumătățire al cofeinei).

După un interval de 12 ore de la consumul băuturii energizante, organismul elimină cofeina în totalitate, cu mici variații individuale.

Copiii și adolescenții prezintă un timp de înjumătățire al cofeinei mai lung, fapt ce explică tulburările de comportament și apariția anxietății în cazul acestora, în urma consumului de energizante.

Persoanele ce consumă băuturi energizante în mod regulat pot experimenta simptome precum:

  • cefalee,
  • iritabilitate,
  • constipație, la 12-24 de ore de la consumul băuturii, când toată cofeina a fost eliminată din organism.


Alte riscuri ale energizantelor pe termen scurt sunt:

  • stări de greață și vărsături,
  • apariția convulsiilor,
  • deshidratare severă dacă sunt consumate în timpul exercițiilor fizice (prezintă efect diuretic),
  • perturbarea ritmului somn-veghe,
  • provoacă neliniște, anxietate, agitație, în unele cazuri, chiar și deces. (5, 6)


Riscurile energizantelor pe termen lung

1. Afecțiuni cardiace majore

Pe termen lung, consumul cronic de băuturi energizante este asociat cu apariția unor evenimente cardiovasculare, cum ar fi:


Totodată, persoanele cu afecțiuni cardiace preexistente au un risc ridicat de a intra în stop cardiac după doar câteva energizante consumate.

Un raport publicat în 2021 a evidențiat cazul unui tânăr de 21 de ani care suferea de insuficiență cardiacă. Singurul factor declanșator identificat a fost consumarea de către pacient a 4 băuturi energizante pe zi timp de patru ani. Tânărul nu prezenta alte afecțiuni medicale. (3, 7)

De asemenea, riscul apariției unor tulburări cardiace majore este mai ridicat dacă energizantele sunt combinate cu alcool. Ferreira și colaboratorii săi au arătat că băuturile energizante atenuează percepția intoxicației cu etanol a organismului. (2, 8)

2. Anxietate

Persoanele ce consumă băuturi energizante în mod frecvent sunt mai predispuse la apariția stărilor anxioase, iar dozele mari de cofeină pot stimula chiar și atacurile de panică. (7, 12)

3. Insomnie

Deși băuturile energizante sunt adesea consumate pentru a alunga stările de oboseală, pe termen lung, acestea pot provoca tulburări severe ale ritmului somn-veghe. (7)

4. Diabet zaharat

Băuturile energizante prezintă un conținut foarte ridicat de zahăr, iar pe termen lung acest lucru poate determina epuizarea celulelor pancreatice producătoare de insulină, favorizând astfel instalarea diabetului zaharat. (7, 8)

5. Afectarea dentiției

Energizantele sunt băuturi acide care pot deteriora smalțul dentar, favorizând apariția cariilor. Un studiu realizat in vitro a constatat că expunerea smalțului dentar la băuturi energizante timp de 15 minute, de 4 ori pe zi, a dus la pierderea semnificativă și ireversibilă a acestuia. Mai mult, studiul a remarcat că băuturile energizante sunt de două ori mai dăunătoare pentru smalțul dentar comparativ cu băuturile răcoritoare. (9, 12)

6. Supradoză de niacină

Niacina (vitamina B3) este prezentă în majoritatea băuturilor energizante într-o concentrație care, în mod normal, nu este dăunătoare. Cu toate acestea, un caz aparte este constituit de persoanele ce consumă băuturi energizante concomitent cu suplimente alimentare ce conțin niacină. Simptomele unei supradoze de niacină includ:

  • înroșirea pielii,
  • amețeli,
  • accelerarea ritmului cardiac,
  • vărsături,
  • diaree. (7)

7. Hipertensiune arterială

Produsele ce conțin cofeină, inclusiv băuturile energizante, cresc tensiunea arterială a unei persoane. În cazul oamenilor cu tensiune arterială normală, acest lucru nu este îngrijorător, însă, atunci când valoarea tensiunii arteriale se situează deja peste valorile normale, consumul de energizante poate crește riscul de apariție a accidentului vascular cerebral sau a altor afecțiuni asociate hipertensiunii arteriale. De asemenea, s-a constatat că energizantele au un efect negativ mai pronunțat asupra tensiunii arteriale comparativ cu băuturile ce conțin doar cofeină drept ingredient activ. Acest lucru se datorează probabil combinației de compuși activi din compoziția băuturilor energizante. (7, 13)

8. Stimularea eliberării hormonului de stres

În cadrul unui studiu realizat de Clinica Mayo a fost observată o creștere a eliberării hormonului de stres la persoanele ce au consumat energizante față de grupul control (efect placebo). (10)

9. Agresivitate, oboseală, tulburări ale sănătății mintale

Un studiu desfășurat în cadrul armatei din Statele Unite ale Americii a evidențiat că soldații ce consumau peste 2 băuturi energizante/zi aveau mai multe șanse de a prezenta tulburări ale sănătății mintale, agresivitate și oboseală comparativ cu soldații care nu au consumat deloc. (11)


În final, consumul moderat de băuturi energizante scade în mod semnificativ riscul de apariție a efectelor adverse pe termen lung, care de cele mai multe ori sunt destul de severe.


Data actualizare: 17-08-2021 | creare: 17-08-2021 | Vizite: 210
Bibliografie
1. Băuturi energizante, link: https://www.nccih.nih.gov/health/energy-drinks
2. Riscurile consumului de energizante, link: https://www.uspm.com/the-dangers-of-energy-drinks/
3. Consumul pe termen lung al băuturilor energizante induce alterări biochimice și ultrastructurale la nivelul miocardului, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6280269/
4. Efectele consumului cronic de băuturi energizante asupra metabolismului cardiac, link: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03840863
5. Efectele pe termen scurt ale băuturii energizante asupra sănătății în rândul adulților tineri din orașul Erbil, link: https://www.researchgate.net/publication/330447873_Short-term_effects_of_energy_drink_on_the_body's_health_among_young_adults_in_Erbil_city
6. Modul în care băuturile energizante afectează organismul în decurs de 24 de ore, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/298202
7. Top 15+ efecte negative ale consumului de energizante, link: https://www.caffeineinformer.com/top-10-energy-drink-dangers
8. Diabetul și cofeina, link: https://www.webmd.com/diabetes/diabetes-and-caffeine
9. Efectele băuturilor energizante asupra intoxicației cu etanol, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16573577/
10. O comparație a băuturilor consumate de sportivi și energizante - Proprietăți fizico-chimice și dizolvarea smalțului, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22623458/
11. Un studiu randomizat al răspunsurilor cardiovasculare la consumul de băuturi energizante la adulții sănătoși, link: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2469194
12. Consumul de energizante în cadrul armatei SUA, asociații cu probleme de sănătate mintală, agresivitate și oboseală, link: https://academic.oup.com/milmed/article/183/11-12/e364/5085551
13. Care sunt efectele secundare ale consumului de Red Bull?, link: https://www.healthline.com/nutrition/red-bull-side-effects
14. Un studiu randomizat al răspunsurilor cardiovasculare la consumul de băuturi energizante la adulții sănătoși, link: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2469194
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.