Sfaturi pentru un somn odihnitor și sănătos la copii

©

Autor:

Sfaturi pentru un somn odihnitor și sănătos la copii

Somnul este un element fundamental în dezvoltarea copiilor. Un somn odihnitor va ajuta copilul să fie activ toată ziua, atât fizic cât și psihic și va ajuta la menținerea unei bune stări de sănătate. Somnul trebuie să reprezinte o prioritate, așa că nu ezitați să acordați o mai mare importanță unei rutini și unor bune obiceiuri legate de odihnă.

Somnul la nou-născuți și copiii până la 4 luni

Nou-născuții dorm între 11,5 și 18 ore pe zi, dar au un somn neregulat cu perioade între 1 și 3 ore în care sunt trezi. Somnul este întrerupt doar de nevoia de a fi hrăniți și de a le fi schimbate scutecele. Perioada în care dorm poate varia de la câteva minute la câteva ore și în general sunt foarte activi în acest timp; dau din picioare și din mâini, zâmbesc etc. Nou-născuții își exprimă nevoia de somn în mai multe modalități și diferă de la bebeluș la bebeluș, dar de obicei plâng, își freacă ochii sau devin mai agitați. Cel mai bine este ca aceștia să fie puși în pat atunci când le este somn și nu când au adormit deja. Astfel învață să adoarmă singuri.

Sfaturi

  • observați un tipar al somnului și învățati să distingeți semnele individuale pe care le arată;
  • puneți bebelușul în pat atunci când este somnoros și nu când a adormit deja;
  • camera nu trebuie să fie foarte luminată, iar temperatura ar trebui să fie cât mai confortabilă;
  • puneți copilul pe spate și aveți grijă să nu aibă patura sau jucăriile în zona feței, pentru a evita pericolul sufocării sau rănirii în timpul somnului;
  • încurajați somnul în timpul nopții. (1) (2)


Somnul la copiii cu vârsta între 4 și 12 luni

Începând cu vârsta de 6 luni copiii nu mai au nevoie să fie hrăniți în timpul nopții și astfel mulți dintre aceștia reușesc să doarmă întreaga noapte (70-80% dintre ei vor face asta până în luna a noua de viață). În general dorm 9-12 ore pe noapte, iar în timpul zilei dorm perioade scurte de 30 min-2 ore, 1-4 ori pe zi. Fundația Națională a Somnului din SUA recomandă un total de 12-15 ore de somn pe zi la acest interval de vârstă, dar este considerat adecvată și o durată între 10-18 ore. (3)

Sfaturi

  • creați un interval orar pentru somnul de noapte și pentru cel de zi;
  • creați o rutină plăcută a mersului la culcare și un mediu favorabil somnului (să nu fie foarte multă lumină și temperatura să fie confortabilă);
  • încurajați copilul să adoarmă singur și cât mai independent. (1) (2)


Somnul la copiii cu vârsta între 1-2 ani

În acest interval de vârstă se consideră că cei mici au nevoie de 11-14 ore de somn pe zi, dar se consideră adecvate și 9-16 ore pe zi. (3)

Atunci când ajung în jurul vârstei de 18 luni, copiii vor avea nevoie de o singură repriză de somn în timpul zilei, cu o durată de 1-3 ore. Dar aveți grijă ca somnul de amiază să nu fie prea apropiat de cel de noapte, pentru a nu interfera cu acesta. Adesea copiii pot avea probleme cu somnul în această perioadă mai ales din cauza fricilor si coșmarurilor pe care le au în timpul nopții. Deseori, anxietatea de separare de părinți, dar și dezvoltarea imaginației pot crea probleme în somnul copilului. Observați cu atenție dacă micuțul pare a fi obosit în timpul zilei sau are alte probleme comportamentale, deoarece acestea ar putea fi cauzate de un somn insuficient.

Sfaturi

  • mențineți un program și un interval orar de somn zilnic;
  • păstrați aceleși mediu pentru somn în fiecare noapte, nu faceți mari schimbări;
  • încurajați folosirea unui obiect ce inspiră siguranță și confort pentru copil, precum o păturică sau o jucărie;
  • setați anumite limite și fiți consecvenți cu ele. (1) (2)


Somnul la preșcolari (3-5 ani)

Preșcolarii ar trebui să doarmă între 10 și 13 ore pe zi, dar se consideră suficiente și între 8 și 14 ore pe zi. (3) Asemenea perioadei când erau mai mici, între 1 și 2 ani, încă mai persistă dificultatea de a adormi și adesea se trezesc în timpul nopții. Deoarece imaginația se dezvoltă din ce în ce mai mult, preșcolarii întâmpină adesea frici și coșmaruri în timpul nopții. Observați în timpul zilei dacă persistă probleme de comportament. De asemenea, urmăriți dacă există probleme cronice ale somnului, dar și cazurile în care copilul se trezește în timpul nopții. Dacă situația nu se îmbunătățeste ar trebui consultat un medic în acest sens.

Sfaturi

  • mențineți un program de somn consecvent și regulat;
  • creați o rutină plăcută și pozitivă în fiecare noapte;
  • mediul de somn ar trebui să fie același în fiecare noapte, fără mari schimbări;
  • temperatura în cameră trebuie să fie una confortabilă;
  • în timpul somnului, copilul nu ar trebui să fie deranjat de zgomote, iar televizorul în cameră nu este o opțiune sănătoasă. (1) (2)


Somnul la școlari (6-13 ani)

Școlarii au nevoie de 9-11 ore de somn pe zi, dar sunt considerate suficiente și 7-12 ore pe zi. (3) În această perioadă, mulți dintre școlari devin mult mai preocupați de școală, dar și de activitățile extra-curiculare și sociale. În plus, devin mult mai interesați de televizor, calculator, media și internet, dar încep să consume și produse ce conțin cofeină. Toate acestea afectează somnul, fac adormitul mult mai dificil, favorizează apariția coșmarurilor în timpul somnului și cauzează întreruperi ale somnului. În special, uitatul la televizor înainte de culcare este asociat cu dificultate de a adormi, anxietate legată de somn, dar și o durată mai scurtă a somnului.

Sfaturi

  • învățați copilul despre obiceiurile sănătoase de somn și importanța unui somn odihnitor;
  • continuați să puneți accentul pe un interval orar pentru somn și o rutină adecvată;
  • setați limite în ceea ce privește somnul și fiți consecvenți cu acestea;
  • evitați amplasarea dispozitivelor electronice în camera unde doarme copilul;
  • consumul de cofeină trebuie limitat. (1) (2)


Alte recomandări pentru calitatea somnului

1. Evitați să oferiți copilului mese abundente înainte de somn (lăsați cel puțin 2 ore între masă și somn, pentru o bună digestie), dar nici nu ar trebui ca cel mic să adoarmă cu senzație de foame. O mică gustare înainte de somn este potrivită si poate ajuta la un somn mai ușor și odihnitor. De asemenea, evitați orice alimente și băuturi ce conțin cofeină cu cel puțin 6 ore înainte de somn. (4) (5)


2. După cină, evitați activitățile stimulante. În cazul în care copilul are un televizor sau calculator în cameră, ar trebui să luați în considerare mutarea lor. Studiile arată că televizorul are o influență negativă asupra somnului, iar copiii au tendința să doarmă mai puțin decât este necesar. Copilul trebuie să înțeleagă că dormitorul și patul reprezintă un loc pentru dormit și nu pentru alte activități (televizor, calculator, telefon, tabletă). Dacă totuși nu doriți să limitați accesul la acestea, ar trebui să supravegheați cu atenție ceea ce urmărește copilul la televizor/calculator etc. (4) (5)

3. Este benefic pentru copil să aibă o rutină pentru somn. Fie o baie, spălatul pe dinți și pe față, cititul unei cărți - toate acestea îi vor da de înțeles că timpul pentru somn se apropie. Încercați să creați o rutină plăcută și silențioasă, respectând totodată un anumit interval orar pentru culcare. Acesta nu ar trebui să varieze mai mult de o oră de la o zi la alta. Acest lucru este valabil și în timpul week-endului. Pentru că ritmul circadian este foarte sensibil și ușor de modificat mai ales la copii, dacă intervalul orar de somn va fi deranjat în timpului week-endului, copilului îi va fi mult mai greu să se trezească odihnit luni dimineața când merge la grădiniță sau la școală. Este benefic și pentru părinți să aibă aceeași rutină. (4) (5) (6)

4. Asigurați-vă că dormitorul este un mediu plăcut și confortabil pentru somn. Copilul trebuie să perceapă dormitorul ca fiind un loc sigur și ferit de pericole, de aceea evitați să folosiți dormitorul ca un loc de pedeapsă. De asemenea, uneori copiilor le este frică de întuneric. În acest caz puteți folosi o lumină de veghe. Tot pentru a spori confortul, verificați ca temperatura în cameră să nu fie prea ridicată, dar nici prea scăzută. Iar hainele și păturile trebuie să fie lejere și să nu obstrucționeze mișcarea în timpul somnului. (5) (6)

5. Promovați activitatea fizică în timpul zilei. Cu cât copiii sunt mai activi, cu atât adorm mai repede, au un somn mai adânc, odihnitor și mai îndelungat. Este benefică și activitatea fizică în aer liber și la soare dacă este posibil. Pe lângă beneficiile asupra somnului, activitatea fizică ajută și la menținerea unei greutăți sănătoase pentru copil. Totuși, aveți în vedere ca exercițiile prea intense să nu fie făcute în apropiere de ora de culcare. (5)

6. Creați o rutină și pentru somnul de la amiază. Dar aveți grijă ca acesta să nu afecteze somnul de noapte. În general, nu este indicat un somn de amiază mai târziu de ora 16. (5)

7. În cazul în care copilul vă strigă după ce l-ați pus la culcare și ați părăsit camera, așteptați câteva momente înainte să reveniți în cameră. În acest fel, copilul are timp să realizeze că ar trebui să doarmă si poate chiar va adormi între timp.

8. Oferiți-i câteva lucruri ce ar putea să-i creeze un confort psihic: un animal de pluș, o lanternă sau alte jucării ce îi oferă sentimentul de protecție și siguranță.

9. Evitați să introduceți cântatul și legănatul în rutina pentru somn. În acest caz, dacă se trezește în timpul somnului va avea nevoie de dumneavoastră pentru a adormi din nou. Mai degrabă înclinați spre un animal de pluș sau o paturică preferată. (6)

10. Oferiți-i mici recompense pentru situațiile în care a adormit la timp sau a adormit toată noaptea fără să vă cheme.


Somnul reprezintă una dintre nevoile fundamentale ale omului, fiind cu atât mai important în cazul copiilor, care trec prin printr-o serie de transformări fizice și mentale, pentru care un somn odihnitor și sănătos este absolut necesar.





Data actualizare: 22-11-2019 | creare: 02-03-2015 | Vizite: 3046
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Somnul la copilul de 1 - 3 ani
  • Odihna necorespunzătoare dubleză riscul de apariție a obezității la copii
  • Co-sleeping – dormim în același pat cu bebelușul?
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.