Utilizarea ecranelor electronice și problemele socioemoționale la copii (meta-analiză longitudinală)

©

Autor:

Utilizarea ecranelor electronice și problemele socioemoționale la copii (meta-analiză longitudinală)
O meta-analiză sistematică publicată în Psychological Bulletin a analizat relația bidirecțională dintre utilizarea ecranelor electronice și problemele socioemoționale la copii, pe baza a 173 de studii longitudinale cu peste 200.000 de participanți. Analiza oferă una dintre cele mai solide dovezi privind influențele reciproce între expunerea la ecrane și dezvoltarea psihoemoțională a copiilor.
Literatura științifică a semnalat în mod repetat îngrijorări legate de timpul excesiv petrecut în fața ecranelor, în special în rândul copiilor. Studii anterioare au sugerat legături între utilizarea prelungită a dispozitivelor electronice și tulburări emoționale, anxietate, probleme de atenție sau dificultăți de relaționare. Cu toate acestea, până acum au lipsit analize care să investigheze relațiile bidirecționale între aceste variabile, în condiții metodologice riguroase și cu control asupra stabilității comportamentelor în timp.

Despre studiu

Această meta-analiză a inclus:
  • 173 de studii longitudinale (K = 173), cu peste 200.000 de copii, urmăriți pe perioade variate (de la <2 ani la >4 ani).
  • Studiile au investigat utilizarea ecranelor electronice (televizor, computer, jocuri video, telefoane, tablete) și problemele socioemoționale (tulburări internalizante, externalizante și dificultăți de relaționare).
  • Au fost analizate ambele direcții ale relației: cum influențează ecranele sănătatea psihoemoțională și cum determină tulburările psihoemoționale creșterea utilizării ecranelor.

Instrumentele de analiză statistică au inclus modele structurale ierarhice (SEM), moderări pe grupe de vârstă, gen, rasă și regiune culturală, precum și analize de sensibilitate pentru biasuri de selecție sau abandon.

Rezultate

1. Relația dintre utilizarea ecranelor și apariția problemelor socioemoționale

Gamingul a fost asociat cu cel mai mare risc ulterior de probleme emoționale: b = 0.32 \[0.23, 0.42], n = 80.809. Utilizarea generală a ecranelor (TV, internet, rețele sociale) a avut efecte semnificativ mai mici:
  • General: b = 0.09 \[0.00, 0.17],
  • TV recreațional: b = 0.03 \[−0.02, 0.09].

Expunerea la ecrane peste recomandările de timp a fost asociată cu efecte semnificative: b = 0.08 \[0.03, 0.13]. Efectele au fost mai pronunțate în studii cu lag de peste 4 ani (b = 0.16 \[0.09, 0.23]), sugerând că impactul ecranelor se acumulează în timp.

2. Tipuri de probleme psihoemoționale identificate

  • Probleme internalizante (anxietate, stima de sine scăzută): b = 0.05 \[0.00, 0.09].
  • Probleme externalizante (agresivitate, neatenție): b = 0.04 \[−0.01, 0.10].
  • Dificultăți în relațiile cu colegii: b = 0.04 \[0.00, 0.08].

3. Diferențe în funcție de vârstă și gen

Efectele au fost similare la copiii de 0–5 ani și 6–10 ani, dar mai marcate la copiii mai mari pentru conținutul general. Fetele au fost mai afectate de utilizarea ecranelor pentru probleme externalizante, în timp ce băieții mai mari au fost mai predispuși la probleme socioemoționale și la utilizarea ecranelor ca mecanism de coping.

4. Socioemoționalul ca predictor pentru utilizarea ecranelor

Copiii cu probleme psihoemoționale au fost mai predispuși să utilizeze ecranele, în special pentru jocuri video: b = 0.44 \[0.29, 0.60]. Efectele au fost mai mari în rândul copiilor mai mari și în special la băieți. Expunerea la conținut general (inclusiv rețele sociale, reclame, conținut nepotrivit) a fost un predictor mai puternic decât conținutul violent.

5. Moderatori culturali și sociali

Efectele au fost comparabile între țările occidentale și non-occidentale. Rasa a fost un moderator semnificativ: efectele au fost cele mai mari la copiii non-albi (b = 0.55 \[0.49, 0.62]), moderate în grupurile multirasiale și neglijabile în eșantioanele predominant albe.

6. Factori protectivi identificați

Activitatea fizică, interacțiunea parentală pozitivă, și stilul parental autoritativ (dar suportiv) au avut un rol protector împotriva efectelor negative ale utilizării excesive a ecranelor. Participarea părinților la utilizarea ecranelor (ex. co-vizionare) reduce riscurile.

Concluzii

Studiul oferă dovezi solide pentru o relație bidirecțională între utilizarea ecranelor și dificultățile socioemoționale la copii. Deși efectele sunt mici spre moderate, ele devin semnificative la nivel populațional și se intensifică în timp.

Gamingul, mai mult decât alte tipuri de utilizare a ecranelor, este asociat cu riscuri mai mari. De asemenea, copiii cu tulburări psihoemoționale tind să utilizeze mai mult jocurile ca mecanism de reglare emoțională.

Implementarea unor ghiduri diferențiate privind timpul petrecut în fața ecranelor, care să țină cont nu doar de durată, ci și de tipul de conținut și contextul utilizării, devine esențială. În plus, intervențiile adaptate pe gen și vârstă, precum și monitorizarea susținută a comportamentului digital în școală și familie, pot contribui la reducerea riscurilor.

Recomandări pentru părinți și decidenți

  • Să prioritizeze jocurile educaționale și interacțiunea supravegheată cu ecranele.
  • Să limiteze timpul de joc nestructurat, mai ales în rândul copiilor cu vulnerabilități emoționale.
  • Să încurajeze activitățile offline, inclusiv sportul, somnul de calitate și interacțiunea socială.
  • Să implementeze politici educaționale care susțin reziliența emoțională și autoreglarea comportamentală.

Data actualizare: 10-06-2025 | creare: 10-06-2025 | Vizite: 63
Bibliografie
Vasconcellos, R. P., et al. (2025) Electronic screen use and children's socio-emotional problems: A systematic review and meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin. https://doi.org/10.1037/bul0000468 https://www.apa.org/pubs/journals/releases/bul-bul0000468.pdf

Image by freepik on Freepik
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Utilizarea telefonului în timpul urmăririi la televizor ar putea afecta sănătatea mintală a copiilor
  • Limitarea timpului petrecut de copil în fața ecranelor - sfaturi utile
  • Riscul copiilor de a dezvolta probleme emoționale, influențat de nivelurile de hormoni tiroidieni ale mamei în timpul sarcinii
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum