Cercetările dezvăluie răspunsul molecular al organismului la postul prelungit

Cercetările dezvăluie răspunsul molecular al organismului la postul prelungit
Un nou studiu a explorat adaptările sistemice ale organismului uman la restricții calorice extreme, cum ar fi postul prelungit, concentrându-se pe efectele unui post de 7 zile bazat exclusiv pe apă. Acesta a fost realizat cu participarea a 12 voluntari sănătoși (5 femei și 7 bărbați), care au experimentat o pierdere medie în greutate de 5,7 kg. Cercetarea a identificat nouă profile distincte de răspuns proteomic, evidențiind schimbări sistemice semnificative doar după 3 zile de restricție calorică totală. Aceste descoperiri se bazează pe caracterizarea detaliată a traiectoriilor temporale ale aproximativ 3.000 de proteine plasmatice, măsurate înainte, zilnic pe parcursul postului și după acesta.
Rezultatele studiului, publicate în Nature Metabolism, avansează înțelegerea noastră asupra modului în care corpul uman răspunde la perioade prelungite fără hrană, evidențiind beneficii potențiale pentru sănătate care depășesc simpla pierdere în greutate. Aceste beneficii și schimbările potențial sănătoase devin evidente doar după trei zile fără alimentație. Prin utilizarea unor tehnici noi care permit măsurarea a mii de proteine circulante în sânge, cercetătorii au putut studia în detaliu adaptările moleculare la post în oameni.

Studiul a observat că organismul schimbă sursa și tipul de energie, trecând de la calorii consumate la utilizarea propriilor rezerve de grăsime, în primele două sau trei zile de post. După trei zile de realimentare, pierderea în greutate s-a menținut, pierderea de masă slabă fiind aproape complet inversată, în timp ce masa de grăsime a rămas redusă.

Cercetarea a evidențiat, pentru prima dată, schimbări distincte în nivelurile proteinelor după aproximativ trei zile de post, indicând un răspuns al întregului corp la restricția calorică totală. Aproximativ o treime din proteinele măsurate au prezentat schimbări semnificative pe parcursul postului în toate organele majore, cu efecte consistente între voluntari. Aceste schimbări includ modificări ale proteinelor care alcătuiesc structura de suport pentru neuroni în creier, demonstrând că semnăturile distinctive ale postului depășesc simpla pierdere în greutate.

Prin integrarea informațiilor genetice din studii la scară largă, cercetătorii au putut prezice potențialele rezultate ale sănătății asociate cu postul prelungit, identificând efecte benefice și adverse posibile. Studiul oferă o bază pentru cercetările viitoare care ar putea duce la intervenții terapeutice, inclusiv pentru persoanele care ar putea beneficia de post, dar nu pot urma diete prelungite sau diete care imită postul, cum ar fi cele cetogenice.

Data actualizare: 05-03-2024 | creare: 05-03-2024 | Vizite: 415