Fumatul provoacă mutații ADN ce împiedică organismul să se apere împotriva cancerului

Cercetătorii de la Ontario Institute for Cancer Research (OICR) au descoperit un mecanism prin care fumatul de tutun cauzează cancer și îngreunează tratamentul, subminând mecanismele de apărare anti-cancer ale organismului. Studiul lor, publicat în Science Advances, a identificat legătura dintre fumatul de tutun și modificările dăunătoare ale ADN-ului, cunoscute sub numele de mutații „stopgain”, care determină corpul să oprească producția anumitor proteine înainte de a fi complet formate.
Aceste mutații „stopgain” sunt deosebit de frecvente în genele supresoare tumorale, care produc proteine ce previn în mod normal creșterea celulelor anormale. Studiul a arătat că fumatul este asociat cu schimbări în ADN care perturbă formarea supresoarelor tumorale, permițând celulelor anormale să crească necontrolat și facilitând dezvoltarea cancerului.

Analiza a peste 12.000 de probe tumorale din 18 tipuri diferite de cancer a evidențiat o legătură puternică între mutațiile „stopgain” în cancerul pulmonar și amprenta specifică pe care fumatul o lasă în ADN. De asemenea, studiul a constatat că o cantitate mai mare de fumat conduce la mai multe astfel de mutații nocive, complicând astfel cancerul și făcându-l mai dificil de tratat.

Studiul a identificat și alți factori și procese responsabile pentru crearea unui număr mare de mutații „stopgain”, cunoscute și sub numele de mutații „nonsens”. Unele dintre acestea, cum ar fi un grup de enzime numite APOBEC, sunt puternic legate de mutațiile „stopgain” în cancerul de sân și alte tipuri de cancer și apar în mod natural în corp. Alți factori, cum ar fi dieta nesănătoasă și consumul de alcool, sunt de asemenea susceptibili să aibă efecte dăunătoare asupra ADN-ului, dar sunt necesare mai multe informații pentru a înțelege pe deplin cum funcționează acest lucru.

Rezultatele studiului subliniază importanța înțelegerii modului în care stilul de viață influențează riscul de cancer și întăresc ideea că renunțarea la fumat este întotdeauna alegerea corectă pentru sănătate.

foto: Ontario Institute for Cancer Research (OICR)