Suplimentele nutritive pentru sportivi

Suplimentele nutritive pentru sportivi
Suplimentele nutritive pentru sportivi sunt o varietate de substanțe, din surse naturale sau de sinteză, ce au rolul de a îmbunătăți masa musculară, forța de contracție și rezistența la efort. Ele se pot achiziționa sub formă de pilule, batoane sau tablete comestibile, pudre și geluri. O parte din acestea sunt interzise în competițiile oficiale, administrarea lor fiind considerată dopaj. Totuși, nu numai sportivii de performanță apelează la ajutorul suplimentelor nutritive. Ele au o răspândire largă printre persoanele care fac body-building sau practică sporturi de anduranță, precum ciclismul sau alergatul, de plăcere.

Tipuri de suplimente pentru sportivi

Suplimentele nutritive utilizate pentru creșterea masei și a forței musculare fac parte dintr-o multitudine de categorii farmaceutice. Acestea pot fi hormoni, proteine sau aminoacizi, cofeină, vitamine și minerale, extracte de plante cu diverse substanțe active. O clasificare mai utilă poate fi cea care ia în discuție efectul pe care aceste suplimente ar trebui să îl aibă asupra organismului.

Creșterea nivelului de energie

Probabil cea mai frecventă promisiune a producătorilor de suplimente nutritive este creșterea nivelului de energie sau înfrângerea oboselii. Rezultatul dorit este cel al unui antrenament mai viguros, cu o durată mai mare. Cel mai frecvent, aceste suplimente conțin o cantitate mare de carbohidrați, care este și motivul efectului lor imediat. În plus, un alt ingredient cu semnificație biologică este cafeina, ca atare sau prin extracte de ceai verde, guarana sau gotu kola. Condiționate sub formă de batoane, dar mai ales băuturi energizante, acestea cresc rapid nivelul de energie dar și glicemia, fiind indicate sportivilor care se antrenează cel puțin o oră.

Scăderea în greutate

Preparatele folosite pentru scăderea în greutate au foarte frecvent aceeași compuși cu cele care cresc nivelul de energie. Deoarece sportivii doresc frecvent o creștere a masei musculare cu o reducere a țesutului adipos, suplimente care inhibă pofta de mâncare pot uneori fi de ajutor. Printre acestea se numără cofeina, extractele de portocală amară sau guarana, dar și substanțe interzise în multe țări, cum este ephedra (un derivat de efedrină).

Creșterea masei musculare

Creșterea masei musculare este de obicei încurajată prin consumul de proteine sau aminoacizi. În perioadele de efort organismul are nevoie de o suplimentare a proteinelor. Deși nu s-a ajuns la un consens în privința necesităților proteice ale sportivilor, se acceptă ideea că în jur de 1,8 mg/ kg ar fi suficiente pentru creșterea masei musculare. Aceste suplimente nutritive se găsesc sub formă de batoane proteice sau pudre concentrate, ce sunt amestecate în blender cu lapte, apă sau sucuri de fructe. Sursa proteinelor poate fi zerul, cazeina, soia, albușul de ou sau orez.

Aminoacizii sunt „materia primă” folosită pentru sinteza proteinelor; o parte dintre aceștia sunt sintetizați în organism, iar o parte trebuie asigurați prin dietă, fiind numiți aminoacizi esențiali. Există numeroase teorii care susțin efectele pozitive ale suplimentelor cu aminoacizi asupra performanței sportive, cum ar fi prevenirea oboselii și a febrei musculare, dar și stimularea hormonilor anabolici. Glutamina, compus frecvent al batoanelor proteice, este studiată pentru efectul teoretic de inducere a sintezei glicogenului muscular, asociat cu o creștere a masei musculare. Ornitina, lizina și arginina sunt aminoacizi utilizați în suplimentele sportive pentru a stimula eliberarea de somatotropină (hormonului de creștere). Până acum, o multitudine de studii au arătat ineficiența acestor aminoacizi în practica sportivă, dar aceste preparate sunt încă insuficient testate.

Creatina este un compus sintetizat în ficat și rinichi, dar care poate fi obținut și prin consumul de pește sau carne de vită. Majoritatea creatinei din organism este depozitată în mușchi, sub formă fosfatată. Creatinfosfatul este folosit ca și sursă de energie în timpul efortului, iar creatina restantă se elimină urinar. Un supliment de creatină crește randamentul unui antrenament, în special dacă este vorba de activități de intensitate mare și durată scurtă.

Steroizii anabolizanți sunt compuși ce reproduc structura testosteronului sau induc sinteza crescută a acestui hormon, prin compuși precursori. Consumul acestora produce o hiperplazie și hipertrofie a fibrelor musculare, cu efecte echivoce asupra forței efective. De aceea sunt folosiți mai frecvent în body-building.

Antioxidanți și antiinflamatori

Folosirea vitaminelor în suplimentarea nutritivă a sportivilor are ca explicație principală efectul antioxidant al acestora. În teorie, vitaminele C, E și betacarotenul (precursorul vitaminei A) reduc efectele negative pe care îl are un antrenament viguros asupra mușchilor și scad timpul de recuperare. Mineralele ce ar putea avea o contribuție la îmbunătățirea performanței sportive sunt calciul și fierul. În special printre femeile care practică intensiv un sport și țin totodată diete restrictive, se poate constata o hipocalcemie sau o hipersideremie (asociată sau nu cu anemia).

Contraindicații și efecte adverse

Indicațiile suplimentelor nutritive sunt insuficient formulate, fiind compuși nereglementați de autoritățile naționale de sănătate, în întreaga lume. În general, se recomandă ca potențialul consumator să evalueze necesitatea reală a unui supliment sportiv pentru a potența efectul antrenamentelor.

Băuturile energizante sunt, în afara formulelor special concepute, contraindicate diabeticilor, producând un peak în glicemie. Cofeina și derivații săi, consumate în exces, au efecte precum tahicardia, hipertensiunea, greața sau insomnia.

Suplimentele pentru creșterea masei musculare, precum proteinele și aminoacizii sunt contraindicate persoanelor cu afecțiuni renale preexistente sau o predispoziție pentru calculi. Se recomandă un aport hidric suficient, pentru a preveni deshidratarea. Totodată, persoanele alergice trebuie să consulte eticheta și să analizeze sursa proteinelor. Aminoacizii ar putea interfera cu producția proprie de proteine, dacă sunt consumați în doze exagerate.

Intens studiată, creatina pare a fi sigură pentru utilizarea pe termen mediu-lung, atât timp cât se respectă dozajul recomandat. Efectele adverse raportate includ creșterea în greutate (prin retenție hidrică), diaree, hipertensiune, disfuncții hepatice sau renale.

Vitaminele și mineralele sunt compuși indicați persoanelor care au o carență în acești compuși. O dietă echilibrată asigură, la o persoană sănătoasă, un aport suficient de vitamine și minerale, iar consumarea lor în exces nu a fost dovedit a fi benefică pentru sportivi. Excesul de vitamina A poate duce la alopecie, cheilită angulară, osteoporoză și afecțiuni dermatologice, pe când vitamina C în cantitate prea mare predispune la calculi și scăderea timpului de coagulare.

Hormonii steroizi anabolizanți au efecte secundare ce numără masculinizarea la femei și ginecomastia la bărbați, afectarea funcției hepatice și o creștere a colesterolului. În general, aceste suplimente se obțin pe baza unei rețete medicale, dar pot exista compuși precursori ai testosteronului ce pot fi cumpărați cu titulatura de „supliment sportiv”.

Recomandări și precauții

Deoarece, în întreaga lume, suplimentele nutritive nu sunt controlate suficient de către autoritățile naționale, se recomandă o precauție deosebită în alegerea acestora. Nu trebuie pierdut din vedere faptul că niciun supliment nutritiv nu înlocuiește un regim alimentar echilibrat. Supradozajul acestor substanțe este periculos și, de cele mai multe ori, ineficient.

Una dintre problemele care se pun atunci când vine vorba despre orice supliment nutritiv este eficacitatea acestora. Nu există suficiente studii care să probeze eficiența majoritatății compușilor recomandați pentru sportivi, iar producătorii pot declara orice substanță ca fiind „revoluționară”, fără necesitatea dovezilor clinice.

Siguranța suplimentelor nutritive este și ea controversată, după ce o multitudine de produse eficiente au fost detectate ca având compuși activi nedeclarați și periculoși. În general, este bine să achiziționați aceste substanțe de la firme de încredere și să fiți atenți la apariția oricăror simptome neplăcute.

Data actualizare: 25-02-2014 | creare: 29-05-2013 | Vizite: 6134
Bibliografie
1. Supplements – Iowa State University, link: http://www.extension.iastate.edu/families/content/supplements
2. Do you know what your sports supplement is? – Boston College, http://www.bc.edu/offices/dining/nutrition/topics/supplements.html
3. Dietary Supplements and Sports Performance: Amino Acids – Melvin Williams, National Center for Biotechnology Information, link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129148/
4. Creatinine - University of Maryland Medical Center, link: http://www.umm.edu/altmed/articles/creatine-000297.htm
5. ANABOLIC-ANDROGENIC STEROIDS: Mechanism of Action and Effects on Performance - Encyclopedia of Sports Medicine and Science, link: http://www.sportsci.org/encyc/anabster/anabster.html
6. Vitamin and Mineral Supplements and Exercise – American College of Sports Medicine, link: http://www.acsm.org/docs/current-comments/vitaminandmineralsupplementsandexercise.pdf
7. Dietary Supplements – What you need to know - Office of Dietary Supplements, National Institute of Health, link: http://ods.od.nih.gov/HealthInformation/DS_WhatYouNeedToKnow.aspx
Alte articole din aceeași secțiune:

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK