Alăptarea și cofeina

©

Autor:

Alăptarea și cofeina
Consumul de cafea sau alte băuturi și produse ce conțin cofeină pe perioada alăptării este considerat în general sigur pentru bebeluș, dacă este moderat.

Precauția se impune deoarece o parte dintre bebeluși, în special cei până la șase luni, pot fi sensibili la cofeină.

Care e cantitatea de cofeină consumată de mamă considerată sigură pentru bebeluș?

Cafeina din alimentele și băuturile ingerate de mamă intră în sistemul său circulator, iar o cantitate mică (mai puțin de 1%) ajunge în laptele matern.

În cazul consumului de către mamă a maximum trei cafele (300 mg cofeină) pe durata unei zile, dar cu distanță între ele, s-a observat o cantitate neglijabilă sau chiar absentă de cofeină în urina bebelușilor.

Când mama care alăptează consumă mai mult de 2-3 căni de cafea pe zi, bebelușul poate deveni irascibil, agitat și poate avea probleme de somn.

Cu toate acestea, fiecare organism este diferit, iar cantitatea excesivă de cofeină diferă de la o femeie la alta, în funcție de numeroși factori (de exemplu, capacitatea organismului de a procesa cofeina). (1), (2), (3)

Academia Americană a Pediatrilor recomandă ca mama ce alăptează să se limiteze la 1-3 căni de cafea pe zi (aproximativ 100-300 mg de cofeină pe zi), pentru că la această cantitate nu au fost observate efecte secundare la copil. (4)

Cea mai bună metodă de a vedea dacă aportul de cofeină este prea mare este să observați reacțiile bebelușului: dacă devine agitat după ce consumați cafea, este recomandat să scădeți cantitatea sau chiar să o eliminați cu totul.

Efectele cofeinei asupra bebelușului

S-a constatat că după aproximativ 15 minute de la consum, cofeina ajunge în laptele matern, nivelul acesteia ajungând la punctul maxim la 60 minute după ce mama a consumat cafea.

În primele săptămâni, organismul micuțului nu este pregătit pentru a digera și excreta cafeina, de aceea, dacă mama consumă în exces cafea sau alte băuturi bogate în cofeină, aceasta se poate acumula în organismul bebelușului.

Unii copii pot fi mai sensibili la cofeină: prematurii, bebelușii bolnavi sau cei ale căror mame au evitat total cafeaua pe durata sarcinii.

Efectele observate la bebelușii ale căror mame au consumat cofeină în exces sunt:
  • iritabilitatea;
  • agitație;
  • excreția lentă a cofeinei;
  • tulburări ale somnului. (4)

Recomandări

Pentru a evita posibilele efecte ale cofeinei asupra bebelușului:
  • consumați cafea decofeinizată și ceaiuri cu un conținut mai scăzut de cofeină;
  • mențineți-vă organismul hidratat, consumând suficientă apă, pentru a dilua efectul cofeinei;
  • țineți cont și de alte băuturi sau dulciuri cu un conținut bogat de cofeină (ciocolată, ceai negru, anumite băuturi carbogazoase) și evitați să le combinați pe parcursul unei zile, pentru a evita un aport prea mare de cofeină;
  • încercați să nu depășiți 200-300 mg cofeină pe zi;
  • dacă observați că bebelușul este prea agitat și are tulburări ale somnului, încercați să reduceți cantitatea de cafea sau să renunțați complet la ea, pentru a observa dacă apar îmbunătățiri;
  • evitați alăptarea atunci când cofeina ajunge la nivelul maxim în laptele matern (după 60 de minute de la consum); alăptați până în acest interval sau consumați cafeaua după alăptare. (5), (6), (7)

Data actualizare: 31-07-2015 | creare: 05-11-2009 | Vizite: 59368
Bibliografie
(1) Things to Avoid When Breastfeeding, link: https://healthychildren.org/English/ages-stages/baby/breastfeeding/Pages/Things-to-Avoid-When-Breastfeeding.aspx
(2) Breastfeeding and maternal caffeine consumption, link: https://www.breastfeeding.asn.au/bfinfo/breastfeeding-and-maternal-caffeine-consumption
(3) Can Consuming Caffeine While Breastfeeding Harm Your Baby?, link: http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/jcr.2011.1212
(4) The Transfer of Drugs and Other Chemicals Into Human Milk, link: http://pediatrics.aappublications.org/content/108/3/776
(5) Fact Sheet: Caffeine and Women's Health, link: http://www.foodinsight.org/Fact_Sheet_Caffeine_and_Women_s_Health
(6) Healthy lifestyle and breastfeeding, link: http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/lifestyle-breastfeeding.aspx#close
(7) Is it ok to drink coffee while breastfeeding?, link: https://www.breastfeeding.ie/Ask-our-expert/Questions/Is-it-ok-to-drink-coffee-while-breastfeeding.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Caracteristicile laptelui matern
  • Avantajele alăptării
  • Alimentația mamei în perioada alăptării
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.