Contactul vizual nu este un indicator definitiv al autismului, arată un nou studiu
©
Autor: Airinei Camelia

Contactul vizual redus a fost descris încă din 1943 de Leo Kanner ca un comportament caracteristic copiilor cu autism, sugerând o lipsă de interes pentru interacțiunile sociale. De atunci, această observație a devenit un element central în evaluarea clinică a autismului, prin instrumente precum Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) sau Early Social Communication Scales (ESCS).
Totuși, aceste teste sunt realizate în medii standardizate de laborator, ceea ce ridică întrebări privind relevanța lor pentru comportamentele naturale ale copiilor. Studii recente, inclusiv unul publicat în Current Biology (2022), au sugerat deja că, în timpul jocului natural, chiar și copiii tipic dezvoltați rareori stabilesc contact vizual direct.
Despre studiu
Metodologie
Pentru a adresa limitele metodelor convenționale, cercetătorii de la Universitatea Normală din Estul Chinei au dezvoltat un laborator inovator de observare comportamentală multimodală, bazat pe inteligență artificială, care permite analiza non-invazivă a privirii, vocalizărilor și mișcărilor copiilor în timpul interacțiunilor naturale.Au fost analizați copii din trei grupuri:
- Copii cu dezvoltare tipică
- Copii cu autism
- Copii cu întârzieri de dezvoltare
Studiul a beneficiat de aprobarea comitetului de etică și a fost finanțat de Fundația Chineză pentru Știința Postdoctorală și Programul Național de Cercetare și Dezvoltare.
Principalele rezultate
- Copiii, indiferent de grup, și-au concentrat 60%-80% din atenție asupra jucăriilor și doar 6%-14% asupra fețelor adulților.
- Nu au existat diferențe semnificative între copiii cu autism și cei tipic dezvoltați în ceea ce privește atenția acordată fețelor în timpul jocului.
- Gesticulațiile și mișcările mâinilor părinților au fost identificate ca elemente cheie de comunicare non-verbală, mai importante decât contactul vizual.
Aceste rezultate contrazic ideea că evitarea contactului vizual este specifică autismului și susțin ipoteza că alte canale de comunicare, cum ar fi gesturile, pot fi esențiale în dezvoltarea interacțiunilor sociale.
Rezultate
Analiza comportamentului vizual
Atât copiii cu autism, cât și cei tipic dezvoltați au manifestat un comportament similar în ceea ce privește atenția vizuală, concentrându-se preponderent asupra jucăriilor. Observațiile susțin concluziile anterioare din Current Biology care arătau că în timpul jocului natural, copiii privesc mai mult mâinile părinților decât fețele lor.Implicații pentru diagnostic și intervenție
- Reevaluarea paradigmelor de diagnostic: Studiul sugerează că evitarea contactului vizual nu trebuie interpretată izolat ca indicator al autismului.
- Adaptarea intervențiilor: Programele care se concentrează exclusiv pe creșterea contactului vizual ar putea să nu fie adecvate pentru toți copiii cu autism. În schimb, stimularea altor forme de comunicare, cum ar fi gesturile părinților, poate aduce beneficii mai mari.
- Personalizarea strategiilor terapeutice: Intervențiile viitoare ar trebui să țină cont de diversitatea modurilor prin care copiii se angajează social, în special în contexte naturale de joc.
Concluzii
Aceste descoperiri subliniază necesitatea de a reconsidera presupunerile tradiționale despre simptomele de bază ale autismului. În era inteligenței artificiale și a analizei comportamentale avansate, înțelegerea noastră despre autism trebuie să evolueze, reflectând comportamentele naturale ale copiilor, nu doar cele observate în medii clinice standardizate.Potrivit autorilor, sprijinirea copiilor cu autism necesită actualizarea paradigmelor de diagnostic și adaptarea intervențiilor pentru a valorifica întreg spectrul de indicii sociale utilizate de aceștia, dincolo de contactul vizual.
Data actualizare: 28-04-2025 | creare: 28-04-2025 | Vizite: 329
Bibliografie
Qu, L., & Liu, Q. (2025). Is a Child Who Doesn’t Look at People Always Autistic?—A Closer Look at Joint Attention. ECNU Review of Education. doi.org/10.1177/20965311251319050.Image by freepik on Freepik
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- 1 din 4 adulţi cu ADHD are o tulburare anxioasă generalizată
- Comportamentele repetitive și interesele speciale sunt mai relevante pentru diagnosticul autismului decât lipsa abilităților sociale
- Traumele suferite în copilărie pot afecta recunoașterea emoțiilor la maturitate
- Imaginea corporală și calitatea relației: percepția satisfacției față de aspectul partenerului influențează relațiile de cuplu
Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Copilul meu are multe semne de autism dar este foarte afectuos
- Raspuns urgent, va rog! Copil de 4 luni suspect de autism
- Caz de autism?
- E posibil sa fie autism?
- Semn de autism
- Va rog să îmi răspundă un medic daca se poate! băiețel de 2 anișori nu vorbește mai deloc
- Autism infantil
- Autism?
- Copil 3 ani cu tulburari de spectru autist?
- Autism băiețel de 1 an si 7 luni? sunt foarte preocupata de comportamentul lui