Dependența de gadget-uri

Dependența de gadget-uri
Mereu avem la îndemână dispozitive electronice. În momentul de față, fiecare gadget care apare pe piață are mai multe alerte, mai multe aplicații de care nu avem nevoie, dar care ajung să ne ocupe timpul.

Puțini știm însă că folosirea repetată a acestor dispozitive poate crea dependență. Da, putem deveni dependenți de telefon, tabletă sau alt gadget pe care îl deținem. (1)

Cum se manifestă dependența de gadget-uri?

Această adictie nu se manifestă la fel ca dependența de droguri, de exemplu, dar este și ea periculoasă. Știm deja că folosirea internetului și a computerului poate provoca dependență, însă nu putem spune cu exactitate același lucru despre smartphone-uri.

O adevărată adicție presupune creșterea toleranței față de o substanță (cum sunt drogurile sau alcoolul), astfel că e nevoie de o doză mai mare pentru a fi satisfăcuți. Dacă organismul nu mai primește acea substanță, apar simptomele sevrajului, care vor avea numeroase consecințe negative asupra organismului. David Greenfield, PhD și psiholog la West Hartford, consideră că tehnologiile moderne pot provoca dependență prin faptul că sunt psihoactive, prin urmare, vor modifica starea și vor aduce bună-dispoziție celui care le folosește. (2)

Numărul dependenților de telefoane mobile crește alarmant, mai ales în rândul elevilor, studenților și a părinților tineri. Un astfel de „dependent” va folosi diverse aplicații mai mult de 60 de ori pe zi, de 6 ori mai mult decât un utilizator obișnuit. De asemenea, numărul dependenților de telefoane mobile a crescut cu 123% față de anul trecut. (7)

Conform unui studiu din 2011 publicat în jurnalul științific Personal and Ubiquitous Computing, oamenii nu sunt dependenți de telefonul lor, ci mai degrabă de gesturile care apar odată cu folosirea acestuia: verificarea rapidă și repetată a știrilor, update-urilor, email-urilor sau a conturilor de pe rețelele de socializare. (2)

Efectele folosirii excesive a gadget-urilor

Efectele negative ale folosirii gadget-urilor pot fi mici, în sensul că putem ignora un prieten la masă ca să postăm un status pe Facebook în care să menționăm cât de mult ne bucurăm de prânz cu prietenul respectiv. În același timp, aceste efecte pot deveni serioase. Putem ajunge să ignorăm pe oricine, oricând, doar pentru a verifica emailul sau notificările de pe rețelele de socializare. Unii cercetători văd aceste lucruri ca pe niște semne ale disfuncției sociale, alții ca pe o adictie. (2)

Conform unui studiu efectuat de Pew Research Center în anul 2012, 46% dintre americanii adulți au un smartphone (fata de 25% în 2011). Folosirea excesivă a smartphone-ului poate avea un impact major. Leslie Perlow, profesor la Harvard Business School, a descoperit că dintre acești subiecți:
  • 70% își verifică telefonul în maxim o oră după ce s-au trezit;
  • 56% își verifică telefonului cu cel puțin o oră înainte de culcare;
  • 48% îl verifică și în serile de weekend;
  • 51% îl verifică permanent în timpul vacanțelor;
  • 44% recunosc că ar deveni anxioși dacă și-ar pierde telefonul și nu l-ar putea înlocui cu altul într-o săptămână. (2)

Într-un poll realizat recent de un site american, a reieșit că în cazul unui incendiu, americanii și-ar salva mai degrabă telefonul mobil decât animalul de companie. În topul lucrurilor care ar fi salvate într-o astfel de situație se află gadget-urile și banii, în detrimental obiectelor cu valoare sentimentală, cum sunt fotografiile sau bijuteriile. (3)

Un studiu efectuat de cercetători din Coreea, pune accent pe consecințele psihologice negative pe care le poate avea folosirea excesivă a internetului. Printre acestea se numără: pierderea echilibrului în relațiile sociale reale, insomnia, probleme la locul de muncă sau la scoală, agresivitate crescută, ostilitate, stres, deficit de atenție, mecanisme de coping greșite și nu în ultimul rând, singurătate. Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 448 de studenți din Seoul (178 băieți și 270 de fete) și a urmărit efectele folosirii smartphone-ului și a internetului. De asemenea, subiecților li s-a evaluat starea de spirit, nivelul de anxietate și personalitatea. Băieții par să fie mai dependenți de tehnologie decât fetele, dar în privința smartphone-urilor, lucrurile stau invers. Ambele sexe aveau un nivel crescut de anxietate și de dependență față de telefon. Din cauza faptului că studiul nu a fost efectuat pe un număr mai mare de subiecți, rezultatele nu pot fi generalizate la o populație mai mare, dar ajută în viitoarele cercetări. (3)

Un alt efect secundar al folosirii smartphone-ului sau tabletei este reducerea cantității de melatonina. Melatonina este un hormon care se produce în timpul nopții. Acest hormon îi „spune” organismului că este noapte și că trebuie să doarmă. Dacă ne expunem mult la lumina cu lungime de undă scurtă, emisă de ecranele telefoanelor, producerea acestui hormon este redusă sau chiar suprimată. Un ritm biologic dat peste cap poate duce la diabet sau obezitate, iar insomniile pot duce la depresie și anxietate. (4)

Recomandări 

Trăim într-o eră în care suntem permanent „conectați”. Fie că folosim un laptop, un smartphone, o tabletă sau un alt gadget, pe lângă beneficiile primite, cum sunt comunicarea ușoară și accesul la informație, aceste dispozitive au și multe dezavantaje. (5)

Pentru a ne bucura mai mult de avantejele gadget-urilor, este recomandat să ținem cont din când în când de următoarele:
  • Este recomandat să scădem intensitatea luminozității ecranului și să folosim cât mai puțin aceste dispozitive înainte de culcare, pentru a nu ne priva de hormonul necesar somnului.
  • Țineți dispozitivele mai departe de ochi pentru a diminua efectele negative ale luminii produse de acestea.
  • Reveniți la obiceiurile vechi! Înainte de culcare, lăsați smartphone-ul sau tableta la o parte și citiți o carte sau o revistă.
  • Nu trebuie să verificați telefonul de câte ori produce un sunet. Cel mai bine este să dezactivați alertele pentru diverse notificări și astfel nu veți mai fi tentați.
  • Renunțați să vă jucați sau să citiți știri stresante înainte de culcare. Acestea vă vor crește nivelul de adrenalină și astfel veți adormi mai greu.
  • Luați câte o pauză! Ochii noștri nu sunt făcuți să privească ore în șir fără nicio pauză. Încercați să vă uitați și în alte părți decât la gadget-ul dumneavoastră, la distanțe de 5-6 metri și de asemenea mișcați ochii în acest timp (20 de secunde la fiecare 20 de minute). (2, 4, 5, 6)

Data actualizare: 06-07-2018 | creare: 05-11-2014 | Vizite: 2000
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Dependenţa de pornografie
  • Topul alimentelor care creează cea mai mare dependență
  • Dependența de cumpărături (oniomania)
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.