Noi perspective asupra mecanismelor genetice și moleculare care predispun oamenii la boala Alzheimer

Un nou studiu al cercetătorilor de la Școala de Medicină Icahn oferă informații prețioase referitoare la mecanismele genetice și moleculare de la nivelul microgliilor, celulele imunitare din creier, și la modul în care acestea contribuie la dezvoltarea și progresia bolii Alzheimer.
Conform oamenilor de știință, în cadrul lucrării s-au identificat 21 de gene ce predispun oamenii la acestă afecțiuni și o genă denumită SPI1, care acționează drept un regulator cheie al riscului de apariție a tulburărilor cognitive.

Panos Roussos, profesor de psihiatrie și științe genetice din cadrul spitalului american și autor principal al studiului, afirmă că anterior nu au mai existat studii de o asemenea amplitudine în care să se analizeze microgliile din țesuturi viabile umane în vederea determinării factorilor de risc ai bolii Alzheimer. Acesta explică faptul că, prin intermediul unei mai bune înțelegeri a mecanismelor implicate în funcțiile microgliilor se pot obține posibilități de control al funcțiilor acestora prin care pot apărea noi opțiuni terapeutice pentru persoanele predispuse la astfel de afecțiuni.

Specialiștii subliniază rolurile importante ale microgliilor în cadrul răspunsului imun de la nivel cerebral și faptul că acestea sunt esențiale pentru dezvoltarea și întreținerea neuronală, studiile anterioare determinând un rol cheie al acestora în apariția factorilor de risc pentru boala Alzheimer, limitările acestora fiind reprezentate de lipsa unei explicații exacte a modului în care acestea sunt dezvoltate. În plus, o altă limitare a lucrărilor anterioare este dată de faptul că microgliile analizate în acestea au fost obținute prin intermediul modelelor animale sau a liniilor celulare, nefiind astfel capabile să reflecte adevărata complexitate a dinamicii funcționale a microgliilor umane din țesuturile vii.

În vederea realizării lucrării, oamenii de știință au utilizat 150 de probe umane din care au reușit să izoleze microglii de calitate bună, prin intermediul acestora descoperindu-se noi informații despre gena SPI1, cunoscută drept principalul factor de transcripție microglial ce reglementează o serie de factori de transcripție și gene strâns legate de apariția bolii Alzheimer. În plus, pe această cale se pot obține detalii despre implicarea acestor gene în apariția unui număr mare de afecțiuni cerebrale, precum boala Parkinson, scleroza multiplă sau scleroza laterală amiotrofică.

Data actualizare: 09-08-2022 | creare: 09-08-2022 | Vizite: 248
Researchers gain insights into the genetic and molecular machinery that predisposes individuals to Alzheimer's disease, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2022/08/220805154359.htm

• Anxietatea, gelozia și indispoziția la femei au fost asociate cu creșterea riscului de Alzheimer
  • Sforăitul și apneea de somn, asociate cu un declin cognitiv prematur
  • Ar putea un simplu test de salivă să depisteze boala Alzheimer?