Obiceiuri zilnice ce îți cresc riscul de demență la bătrânețe

©

Autor:

Obiceiuri zilnice ce îți cresc riscul de demență la bătrânețe

Aproximativ 5% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 65 și 74 de ani suferă de demență. Procentul ajunge la 40% în cazul persoanelor trecute de 85 de ani. Procentul persoanelor cu demență crește direct proporțional cu speranța de viață. (1)

Obiceiurile zilnici joacă un rol primordial atât în apariția demenței la bătrânețe cât și cresc riscul de demență prematură. Mai jos sunt câteva dintre cele mai nocive obiceiuri care contribuie la creșterea riscului de demență.

O dietă bogată în grăsimi saturate

O dietă echilibrată bogată în vitamine, minerale și fibre contribuie nu doar la păstrarea unei greutăți normale, ci și la menținerea sănătății creierului. Studiile spun că o dietă bogată în grăsimi saturate (de exemplu, unt, carne de porc, ulei de palmier) crește riscul de demență. Înlocuiește grăsimile saturate cu grăsimi sănătoase (de exemplu, cele din uleiul de măsline). (2, 3, 4)

Prea multă sare

Sarea crește nu doar riscul de boli cardiovasculare, ci și de demență. Potrivit studiilor recente, consumul de sare duce la apariția problemelor neurologice. În cazul studiilor pe rozătoare „voluntarii” aveau dificultăți în recunoașterea obiectelor după ce au consumat sare în exces. (5, 6)

Fumatul

Țigările conțin peste 4.700 de substanțe chimice multe dintre ele toxice pentru organism. Studiile spun că fumatul contribuie la creșterea riscului demenței dar și al Alzheimer cu până la 79%. Vestea bună este că foștii fumători au un risc mult mai scăzut de demență prin comparație cu fumătorii. (7, 8)

Un stil de viață sedentar

Există mai multe studii care leagă lipsa activității fizice moderate de un nivel crescut al demenței. Doctorii spun că mișcarea scade riscul de boli asociate bătrâneții contribuind chiar la prelungirea vieții. Este bine de știut că Organizația Mondială a Sănătății ne sfătuiește să petrecem cel puțin 150 minute în fiecare săptămână făcând mișcare. (7, 9, 10, 11, 12)

Nu îți pui creierul la treabă

Așa cum activitatea fizică este importantă pentru menținerea creierului tânăr, la fel de importantă este activitatea mentală. Cercetătorii spun că păstrarea creierului activ prin jocuri de strategie și puzzleuri asigură stabilirea unor noi sinapse între neuroni și contribuie la prevenirea demenței. (7, 13)

Ești singuratic

Singurătatea poate contribui la apariția demenței. Acesta este concluzia la care au ajuns cercetătorii după ce au găsit o legătură între senzația de singurătate și beta-amiloidă, o proteină legată de boli mentale precum demența și Alzheimer. Chiar dacă ești introvertit, încearcă să mergi la evenimente precum festivaluri locale sau socializează cu vecinii. (14, 15, 16)

Nu dormi suficient sau dormi prea mult

Problemele de somn dau peste cap întregul organism iar de curând s-a descoperit că pot conduce la demență. Studiile spun că persoanele care dorm mai puțin de șase ore pe noapte au un risc de demență mai mare cu până la 36%. Același studiu a concluzionat că 15% dintre bolnavii de Alzheimer au ca principală cauză a bolii lipsa somnului. (17)

În plus, chiar și prea mult somn strică. Tot studiul anterior a arătat că persoanele care dorm mai mult de opt ore pe noapte au un risc mai crescut de demență cu până la 35% mai mare. Un alt studiu a arătat că persoanele care dorm mai puțin de cinci ore sau mai mult de 10 ore pe noapte au un risc mai ridicat de demență. (17, 18, 19, 20)

Nu ți-ai stabilit un obiectiv pentru care să lucrezi în fiecare zi

Studiile spun că existența unui obiectiv pentru care să te scoli dimineața din pat poate contribui nu doar la bătrâneți mai liniștite ci și la scăderea riscului de demență. Studiile spun că persoanele care „aveau ceva de făcut” aveau un risc de două ori mai mic de a avea demență sau Alzheimer. (21, 22, 23, 24)

Dacă vezi bătrânețea ca finalul drumului

Pentru unele persoane pensionarea reprezintă primul pas spre o lume mai bună. Oamenii de știință spun încă că acele persoane care nu mai au ambiții sau nu se mai gândesc ce vor face pe viitor (de exemplu, dacă vor călători) au un risc mai mare de demență. Odată ce lumea încep să accepte stereotipurile despre bătrânețe, încep să îmbătrânească nu doar fizic, ci și mental. Studiile spun că persoanele care o gândire optimistă asupra îmbătrânirii și o acceptă ca parte firească a vieții au un risc mai scăzut de Alzheimer și demență și trăiesc cu până la 7,5 ani mai mult. (25, 26, 27)

Bei prea mult alcool

Dacă un pahar din când în când poate face minuni pentru sănătatea inimii, consumul excesiv de alcool este legat de un risc crescut de demență. Studiile realizat de cercetătorii de la Oxford au demonstrat că 3,5 pahare de vin pe săptămână sunt suficiente pentru a crește riscul de demență. Mai mult, consumul zilnic de alcool contribuie la declinul capacităților mentale în mai puțin de patru ani. (7, 28, 29, 30, 31)

Consumi prea mult zahăr

Există o listă lungă de afecțiuni care apar ca urmare a consumului mare de zahăr. La ea a fost adăugată recent și demența. Cercetătorii au testat creierul unor persoane cu și fără demență sau Alzheimer. Rezultatele au arătat că persoanele bolnave aveau un conținut mare al unei enzime numite MIF (factor de inhibiție al migrării macrofage). Acesta este un semn al conținutul mare de zahăr din sânge. (32, 33, 34)

Nu îi ajuți pe cei din jur

Potrivit studiile persoanele în vârstă care se ajut între ele au un risc mai scăzut de dificultăți în deplasare dar și o acuitate mentală mai mare. Oamenii de știință spun că aceste rezultate sunt legate atât de gestul altruist în sine cât și de aspectul social al interacțiunii. (35, 36, 37)

Eliminarea unui obicei astăzi poate avea efecte benefice asupra sănătății tale de mâine. Ajută-ți vecinii, ieși la plimbare și lasă țigările. Lucruri aparent minore care, în timp, îți pot schimba viața în bine.

 


Data actualizare: 15-09-2019 | creare: 17-09-2018 | Vizite: 1273
Bibliografie
1. Dementia. https://www.merckmanuals.com/professional/neurologic-disorders/delirium-and-dementia/dementia
2. Saturated and trans fats and dementia: a systematic review. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0197458014003558
3. Dietary fat composition and dementia risk. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4107296/
4. Where do I find saturated fats in food. https://daa.asn.au/smart-eating-for-you/smart-eating-fast-facts/nourishing-nutrients/where-do-i-find-saturated-fats-in-food/
5. A high-salt diet produces dementia in mice. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180116131306.htm
6. Hyponatremia and increased risk of dementia: A population-based retrospective cohort study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5462431/
7. Risk factors for dementia. https://www.alzheimers.org.uk/sites/default/files/pdf/factsheet_risk_factors_for_dementia.pdf
8. Smoking Is Associated with an Increased Risk of Dementia: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies with Investigation of Potential Effect Modifiers . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4357455/
9. Sedentary behavior as a risk factor for cognitive decline? A focus on the influence of glycemic control in brain health . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5651418/
10. Older Adults with Dementia Are Sedentary for Most of the Day. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4816298/
11. Sedentary behavior raises dementia risk as much as genetic factors. https://www.medicalnewstoday.com/articles/315173.php
12. Physical Activity and Adults. http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_adults/en/
13. Mental exercise and dementia. https://www.dementia.org.au/files/helpsheets/Helpsheet-DementiaQandA06-MentalExercise_english.pdf
14. Social isolation, loneliness, and all-cause mortality in older men and women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3625264/
15. Feelings of loneliness, but not social isolation, predict dementia onset: results from the Amsterdam Study of the Elderly (AMSTEL). https://jnnp.bmj.com/content/early/2012/11/06/jnnp-2012-302755
16. Loneliness, Social Integration, and Incident Dementia Over 6 Years: Prospective Findings From the English Longitudinal Study of Ageing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28658937
17. Sleep duration, cognitive decline, and dementia risk in older women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4679723/
18. Impact of Sleep on the Risk of Cognitive Decline and Dementia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4323377/
19. Sleep and dementia risk. https://www.alzheimers.org.uk/about-dementia/risk-factors-and-prevention/sleep-and-dementia
20. Association Between Daily Sleep Duration and Risk of Dementia and Mortality in a Japanese Community. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jgs.15446
21. Effect of Purpose in Life on the Relation Between Alzheimer Disease Pathologic Changes on Cognitive Function in Advanced Age . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3389510/
22. Quality of life in patients with mild dementia. Validation of the Italian version of the quality of life Alzheimer’s disease (QoL-AD) Scale. http://www.jgerontology-geriatrics.com/wp-content/uploads/2017/10/01_Bianchetti-1.pdf
23. Finding meaning in everyday life with dementia: A case study. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1471301213479357?journalCode=dema
24. Self-reported Goal Pursuit and Purpose in Life Among People With Dementia. https://academic.oup.com/psychsocgerontology/article/66B/2/177/602662
25. Negative beliefs about aging predict Alzheimer's disease in study . https://www.sciencedaily.com/releases/2015/12/151207145906.htm
26. Positive attitudes about aging reduce risk of dementia in older adults. https://news.yale.edu/2018/02/07/positive-attitudes-about-aging-reduce-risk-dementia-older-adults
27. Positive age beliefs protect against dementia even among elders with high-risk gene. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5802444/
28. Even moderate drinking linked to a decline in brain health, finds study. https://www.psych.ox.ac.uk/news/even-moderate-drinking-linked-to-a-decline-in-brain-health-finds-study
29. Moderate alcohol consumption as risk factor for adverse brain outcomes and cognitive decline: longitudinal cohort study. https://www.bmj.com/content/357/bmj.j2353
30. Largest study of its kind finds alcohol use biggest risk factor for dementia. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180220183954.htm
31. Contribution of alcohol use disorders to the burden of dementia in France 2008–13: a nationwide retrospective cohort study. https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30022-7/fulltext
32. Sugar's 'tipping point' link to Alzheimer's disease revealed. https://www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170223124253.htm
33. Macrophage Migration Inhibitory Factor is subjected to glucose modification and oxidation in Alzheimer’s Disease. https://www.nature.com/articles/srep42874
34. Sugar- and artificially-sweetened beverages and the risks of incident stroke and dementia: A prospective cohort study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5405737/
35. Volunteering and health benefits in general adults: cumulative effects and forms. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5504679/
36. Volunteering can reduce dementia risk in seniors, study finds. https://www.ucalgary.ca/utoday/issue/2017-05-10/volunteering-can-reduce-dementia-risk-seniors-study-finds
37. Can volunteering in later life reduce the risk of dementia? A 5-year longitudinal study among volunteering and non-volunteering retired seniors. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0173885
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Cum influențează somnul, indicele de masă corporală și statusul marital riscul de demență?
  • Hipotensiunea ortostatică poate crește riscul de demență
  • Prevenția AVC scade și incidența demenței
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.