Sport - cum poți sa-ți faci rău - leziuni prin exces de zel

Sport - cum poți sa-ți faci rău - leziuni prin exces de zel

Sportul reprezintă o modalitate ideală de a ne menține într-o condiție fizică generală optimă și de a îmbunătății funcționarea organelor interne. Există multiple studii care confirmă beneficiile pe care sportul le oferă organismului uman. Tocmai din acest motiv, în mod frecvent sunt demarate campanii de informare naționale și internaționale cu privire la importanța sportului în viața fiecărui adult.
Atunci când este vorba de sport, este firesc ca fiecare om să vrea să își depășească propriile limite, pentru a putea evolua. Există, însă, situații în care oamenii își pot face rău prin practicarea unui anumit sport sau în urma realizării unor exerciții. Excesul de zel, definit ca o exagerare în îndeplinirea unui obiectiv, poate avea urmări nedorite, uneori dramatice. În cazul persoanelor cu probleme cardiace sau a celor care prezintă un risc crescut de a dezvolta o problemă cardiovasculară, efortul sporit și necalculat crește riscul de apariție a unui infarct miocardic. Anual sunt raportate sute de decese produse în urma suprasolicitării în timpul exercițiilor de forță ori de anduranță. (1) (2)

Excesul de zel poate să provoace inclusiv accidentări. De cele mai multe ori, accidentele apar în sălile de gimnastică, locul unde milioane de oameni preferă să facă sport. Conform statisticilor, mii de persoane de pe întreg globul ajung anual în camerele de gardă ale spitalelor din cauza unor leziuni produse în timpul practicării unor exerciții în sala de gimnastică. Mai bine de o treime dintre aceste persoane au realizat serii suplimentare de exerciții, fără o pauză în prealabil. Leziunile acute produse din cauza suprasolicitării musculare sunt de regulă legate de activitățile cu greutăți (52,6% dintre cazuri). (3) (4)

Suprasolicitarea unui țesut, prin antrenamentele repetitive și excesive poate avea urmări grave pe termen lung. Din cauza acțiunilor repetate și excesive se poate ajunge la leziuni cronice ce pot necesita intervenții chirurgicale, pentru a putea fi tratate. Tendinita și fracturile osoase sunt cele mai frecvente condiții medicale apărute din cauza antrenamentelor exagerate, efectuate la o intensitate mult prea crescută, cu un volum al exercițiilor prea mare ori cu o frecvență de asemenea mult prea mare. (5) (6) (7)

Traumatisme suferite în timpul activității fizice, din cauza excesului de zel. Cum se manifestă?

În funcție de țesutul afectat, semnele și simptomele pot fi diferite, însă în majoritatea cazurilor durerea este prezentă. Dislocarea sau luxația umărului, cât și fracturile osoase provoacă umflarea regiunii afectate, dar și pierderea mobilității. În cazul unei leziuni la nivelul țesutului muscular durerea este ascuțită și poate avea o intensitate crescută. Inflamarea sau iritarea unui tendon (tendinita) produce o durere bruscă și severă, care poate să fie mult mai intensă atunci când sunt prezente depuneri de calciu. (5) (7) (8)

Ce trebuie să facem în cazul apariției durerilor?

Atunci când există o durere bruscă sau când regiunea afectată se umflă este necesar să se oprească exercițiile, pentru a nu provoca daune suplimentare. În majoritatea situațiilor nu este necesară prezența la medic, repausul fiind suficient pentru ameliorarea simptomelor. Cu toate acestea, dacă durerea este severă și există o vătămare gravă, precum o dislocare, fractură, entorsă sau ruptură, se recomandă solicitarea de asistență medicală, în cel mai scurt timp posibil. Vizita la medic este necesară și în situația în care simptomele nu se îmbunătățesc în câteva zile ori dacă durerea nu cedează la analgezice. În foarte multe situații, durerile de o intensitate mică sau medie sunt greu de resimțit în timpul unei activități fizice intense, astfel că trebuie acordată o atenție specială propriului corp. (9) (10)

Cum sunt reduse riscurile de a suferi o accidentare?

Înainte de a ne gândi la accidentele provocate din cauza suprasolicitării, ar trebui să înțelegem cât de importantă este încălzirea înainte de efectuarea unor exerciții fizice. În lipsa unor exerciții de încălzire, mușchii și articulațiile se for afla în tensiune atunci când vor fi începute exercițiile, existând riscul de accidentare. De asemenea, încălzirea are rolul de a crește treptat ritmul cardiac, fiind astfel reduse considerabil șansele de apariție ale unei aritmii ori a unui infarct. (10)

Accidentările produse din cauza excesului sunt ușor de prevenit, prin simpla evitare a situațiilor de suprasolicitare ale țesuturilor. Nu trebuie să ne împingem corpul să realizeze anumite exerciții, decât dacă nivelul nostru de fitness ne permite acest lucru. Acest lucru este stabilit de către antrenor, singurul în măsură să ofere sfaturi cu privire la exercițiile pe care fiecare persoană trebuie să le realizeze, în mod individual. (9)

Femeile trecute de 55 de ani, cât și bărbații trecuți de 45 de ani, dar care suferă de anumite condiții medicale cronice, ar trebui să se consulte cu medicul curant înainte de a începe un program de exerciții fizice. (10)


Data actualizare: 30-01-2019 | creare: 30-01-2019 | Vizite: 272
Bibliografie
(1) Here’s Why People Die Each Year in Gyms (and How to Prevent It From Happening to You), link: https://www.health.com/heart-disease/cardiac-arrest-gym-aed-bob-harper
(2) Overcoming Self-Imposed Limitations: Mind Training Strategies From Gym Jones, link: https://breakingmuscle.com/fitness/overcoming-self-imposed-limitations-mind-training-strategies-from-gym-jones
(3) Gym Accident Statistics, link: https://www.legalmatch.com/law-library/article/gym-accident-statistics.html
(4) The causes of injuries sustained at fitness facilities presenting to Victorian emergency departments - identifying the main culprits, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5005555
(5) Sport Injury Classification, link: https://www.physio-pedia.com/Sport_Injury_Classification
(6) Causes of sports injuries, link: https://www.health24.com/Medical/Sports-injuries/Overview/causes-of-sports-injuries-20160329
(7) A Classification of Sporting Injuries, link: http://www.sportsmedicinesydney.com.au/pdf/causes-sports-injury.pdf
(8) Tendinitis, link: https://www.webmd.com/fitness-exercise/arthritis-tendinitis
(9) Sports injuries, link: https://www.nhs.uk/conditions/sports-injuries
(10) Workout Injuries: Prevention and Treatment, link: https://www.webmd.com/fitness-exercise/guide/workout-injuries-prevention-and-treatment
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • De ce e necesar un consult medical înainte de a începe un antrenament?
  • Forumul Sport, fitness:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      mai multe discuții din Sport, fitness
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.