Nu renunța la sport iarna!

Autor:

Nu renunța la sport iarna!
Temperaturile scăzute și zilele mai scurte din anotimpul rece ne pot scădea motivația de a mai face sport, cu atât mai mult dacă eram obișnuiți să ne antrenăm în aer liber.

Mobilizarea și perseverența de a face sport iarna sunt în general mai greu de obținut și menținut decât în alte perioade ale anului. Dacă vara scopul principal al antrenamentelor este să fim în formă și să arătăm bine, când vine iarna acest obiectiv își pierde din intensitate. De aceea este important să ne stabilim noi obiective, care să ne motiveze mai mult.

Mai multe informații despre cum să ne motivăm să facem sport găsiți aici.

Beneficiile activității fizice iarna

Beneficiile practicării sportului afară sunt valabile și iarna, ba mai mult, dacă vara umiditatea și temperaturile ridicate te obosesc mai repede, aerul rece de iarnă aduce câteva avantaje în plus.

Expus la frig, organismul își reglează temperatura, ca să se încălzească și să umidifice aerul pe care îl respiri, procese care presupun arderea câtorva calorii în plus comparativ cu antrenamentul la temperaturi obișnuite, numărul acestora variind în funcție de masa corporală și de temperatură.

Trecerea la anotimpul rece poate duce la modificări ale dispoziției. Lipsa luminii naturale poate scădea nivelul de serotonină, ceea ce antrenează astfel de stări negative, iar lipsa de activitate fizică poate contribui la ele. Mișcarea în aer liber ne oferă posibilitatea expunerii la lumina naturală, mult mai limitată pe durata iernii decât în anotimpul cald. Pentru că organismul lucrează mai intens, și producția de endorfine este mai ridicată, ceea ce induce o stare de bine.

Nu în ultimul rând, activitatea fizică în sezonul rece ne ajută să ne menținem în formă în această perioadă în care avem tendința de a avea un aport caloric mai mare.

Recomandări pentru mișcarea în aer liber iarna

  • Protejează-te de frig, acordând atenție mai ales extremităților (mâinile, picioarele, nasul, urechile), pentru că fluxul sanguin se concentrează către zona centrală a organismului, făcând extremitățile corpului mai vulnerabile la vânt, umiditate, temperaturi scăzute.
  • Nu te îmbrăca foarte gros, pentru că te vei încălzi rapid, ci mai degrabă poartă haine în straturi, astfel încât să poți înlătura o parte din ele când începi să transpiri și să le pui înapoi când începe să ți se facă frig.
  • Evită să porți haine din bumbac, pentru că atunci când transpiri, bumbacul absoarbe transpirația și menține umezeala. Poartă, în schimb, în primul strat, materiale sintetice, peste care îmbracă haine din fleece sau lână, pentru efectul de izolare termică. Deasupra poartă o jachetă impermeabilă.
  • Pentru a-ți proteja căile respiratorii superioare de aerul rece, acoperă-ți gura cu o eșarfă sau fular.
  • Exercițiile alternative, în care te soliciți foarte tare, urmate de exerciții mai ușoare (de exemplu, alergare de viteză, umată de mers lejer) nu sunt indicate, pentru că te fac mai vulnerabil în fața frigului – transpiri și apoi ți se face frig.
  • Folosește produse de protecție solară pe zonele expuse la soare (în special fața). Efectele nocive ale razelor ultraviolete se fac simțite și iarna, iar zăpada amplifică razele solare cu până la 80%. Dacă practici sporturi de iarnă, expunerea la razele UV crește cu 4-5% cu fiecare 300 metri altitudine.
  • Nu uita să te hidratezi! Aportul de lichide este la fel de important ca atunci când te antrenezi vara, chiar dacă nu există neapărat senzația de sete. În schimb, deshidratarea este mai greu de observat în anotimpul rece.
  • Dacă ai posibilitatea, aleargă sau mergi cu fața către vânt, apoi încheie antrenamentul având vântul în spate. În acest fel eviți rafalele reci direct în față după ce ai transpirat.
Dacă suferiți de afecțiuni precum astmul, boli cardiace, sindromul Raynaud, este indicat să fiți precauți cu expunerea la temperaturi scăzute și să consultați medicul înainte de a începe să vă antrenați afară.

Data actualizare: 07-12-2016 | creare: 07-12-2016 | Vizite: 1817

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Cum practicăm sporturile de iarnă în condiții de siguranță?
  • Forumul Sport, fitness:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      mai multe discuții din Sport, fitness
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK