Cum să te pregătești de schi (pentru a fi în formă și a evita rănirile)

Autor:

Cum să te pregătești de schi (pentru a fi în formă și a evita rănirile)

Unul dintre cele mai cunoscute sporturi de iarnă este schiul. În România există mai multe stațiuni montane (Sinaia, Predeal, Poiana Braşov, etc.) în care acesta poate fi practicat, existând pârtii special amenajate și instalații de telescaune, telecabine și telegondole.

Pentru a practica în siguranță schiatul trebuie să ținem cont de pregătirile pe care le avem de făcut înainte de a ajunge pe pârtie, cât şi de câteva reguli de respectat pe domeniul schiabil. Echipamentul adecvat, antrenamentul și planul de urmat în cazul unei accidentări neprevăzute sunt principalele obiective de urmărit.

Echipamentul

Pentru a putea practica schiatul în siguranță sunt necesare următoarele:

  • schiuri;
  • clăpari;
  • cască de schi;
  • bețe de schi;
  • echipament de schi (pantaloni și geacă);
  • șosete groase;
  • mânuși de schi;
  • ochelari de schi;


Toate acestea sunt necesare pentru a vă feri de accidentări în cazul unor căzături sau de temperaturile extreme, caz în care pot apărea hipotermia și degerăturile.

Ochelarii de schi sunt utili pentru a proteja ochii de vântul puternic, zăpadă și lumina care se reflectă în zăpadă. Dacă nu purtați ochelari este posibil să vă fie greu să mențineți ochii deschiși, în special în cazul unor condiții meteorologice nefavorabile, cum ar fi viscolul. (1)

Schiurile au lungimi și forme diferite. Alegerea acestora se face în funcție de mai mulți factori:

  • nivelul schiorului (începător, intermediar, avansat);
  • tipul de activitate (slalom, freestyle, schi fond);


În general, schiurile mai scurte sunt folosite de începători și persoanele care se deplasează încet pe pârtie. Schiurile mai lungi sunt pentru cei care preferă viteza și au mai multă experiență. (2)

Unele obiecte din lista de mai sus pot fi închiriate de la centrele specializate din apropierea pârtiilor (de exemplu schiurile, clăparii, casca și bețele). Personalul centrului va cere detalii despre experiența pe care o aveți pe pârtie, înălţime şi greutate astfel încât să vă poată oferi echipamentul potrivit. Geaca, pantalonii, șosetele și mânușile se cumpără înainte, de la un magazin specializat pentru sporturile de iarnă. Cele mai importante calități ale acestora sunt impermeabilitatea şi capacitatea de a asigura confortul termic.

Este important ca echipamentul să fie potrivit înălțimii și greutății fiecărei persoane. De exemplu, lungimea optimă a schiurilor este diferită pentru o persoană cu înălțimea de 150 cm fată de o persoană cu înălțimea de 180 cm.

Antrenamentul

Înainte de o vacanță la schi este bine să începeți un antrenament specific, care să vizeze grupele musculare pe care le folosiți când sunteți pe pârtie. Astfel se pot evita accidentările prin suprasolicitarea mușchilor sau a tendoanelor. Antrenamentele trebuie să fie progresive, crescând treptat dificultatea. Pe lângă forță, un schior are nevoie și de mobilitate și anduranţa.

Pentru forță şi flexibilitate puteți încerca:

  • balansul pe un picior (încercați să vă mențineți echilibrul într-un picior, alternând);
  • sărituri laterale;
  • fandări cu rotații ale trunchiului;
  • genuflexiuni;
  • abdomene;
  • stretching;


Pentru îmbunătăţirea rezistenţei, unele dintre cele mai populare opțiuni sunt:

  • alergtul;
  • pedalatul pe bicicleta statică;
  • săritul corzii;
  • participarea la un curs de aerobic;
  • înotul;


Scopul acestor exerciții este de a lucra grupe de mușchi specifice, spre exemplu mușchii coapselor, folosiți în timpul schiatului, cât și îmbunătățirea performanțelor și a forței în general. (1)

Sfaturi pentru o zi pe pârtie

Pentru a rămâne în siguranță pe pârtie există câteva reguli pe care este bine să le urmați. Ideal este să găsiți un partener cu care să mergeți la schi. În acest fel, dacă unul dintre voi se accidentează, celălalt îl poate ajută sau poate suna la salvamont dacă este cazul. Dacă nu știți să schiați este recomandat să fiți îndrumat de către un instructor pentru a face primii pași.

Ca în orice sport, încălzirea este importantă pentru a evita accidentările. Încălziți-vă pe rând articulațiile și mușchii înainte de a vă pune schiurile în picioare.

Pentru încălzire:

  • rotații ale capului;
  • rotații ale brațelor;
  • planking;
  • extensii ale spatelui;
  • fandări;


Hidratarea și rezervele de mâncare ar trebui să fie mereu la îndemână. Dacă plănuiți să vă petreceți ziua la schi, asigurați-vă că aveți o rezervă de apă și alimente la îndemână. Deshidratarea poate duce la dureri de cap, amețeli și o stare generală proastă. Lipsa alimentației corespunzătoare și efortul fizic intens pot duce în cele din urmă la scăderea energiei. Pentru a putea susține activitatea pe durata întregii zile trebuie să mâncați și să beți apă suficientă. (4)

Odată ce ați ajuns pe pârtia de schi, încercați să rămâneți pe un teritoriu cunoscut, pe traseele marcate și populate. Nu vă îndepărtați de la pârtiile amenajate. Există numeroase trasee nesemnalizate, prin pădure sau pe lângă pârtia principală. Nu vă aventurați pe aceste căi deoarece de cele mai multe ori ele nu sunt amenajate și pot prezenta diverse pericole - gropi, copaci căzuți - care vă pot pune în dificultate.

Accidentări neprevăzute

În cazul în care v-ați accidentat, anunțați cea mai apropiată persoană care vă poate ajuta sau poate suna serviciile de urgență. Dacă sunteți singur, sunați la salvamont și așteptați ajutorul.

Iarna, când temperaturile sunt scăzute, este important să vă mențineți căldura corporală. Hipotermia și degerăturile reprezintă o amenințare dacă petreceți mult timp afară. Purtați mânușile, casca, geaca în timp ce așteptați ajutor astfel încât căldura să nu difuzeze în mediul exterior.

Cele mai frecvente accidentări în cazul schiorilor apar la nivelul articulației genunchiului. Entorsele, fracturile și luxațiile sunt de asemenea des întâlnite pe pârtia de schi. În cazul în care nu purtați echipament de protecție, există riscul unor accidente mai grave, potențial fatale. Dacă v-ați accidentat, se recomandă un consult medical astfel încât să fie evaluată leziunea. (3), (4)

Pentru a fi cât mai pregătiți pentru o accidentare neprevăzută puteți urma un curs de prim ajutor, util în viața de zi cu zi, indiferent de profesie, nu doar pe pârtia de schi.

Aşadar, o vacanţă la schi trebuie să fie bine planificată pentru a minimiza riscurile de a suferi accidentari grave. Cu toate acestea, nu există o garanţie a faptului că nu vor exista situaţii neprevăzute şi este bine să fim pregatiţi pentru aceste posibile inconveniente.


Data actualizare: 29-01-2019 | creare: 29-01-2019 | Vizite: 130
Bibliografie
(1) Bare minimum gear for snowsports: what you really need, link: https://www.lastmingear.com/protips/what_gear_do_you_really_need_for_snowsports
(2) Ski length guide, link: https://www.sport-conrad.com/blog/en/ski-length-guide/
(3) Winter skiing holidays: how to get ski fit and avoid an injury, link: https://theconversation.com/winter-skiing-holidays-how-to-get-ski-fit-and-avoid-an-injury-108219
(4) Skiing injury prevention, link: https://orthoinfo.aaos.org/en/staying-healthy/skiing-injury-prevention

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • 5 motive pentru care e bine să te plimbi, chiar și iarna
  • Pot face sport dacă sunt răcit? Se poate agrava răceala?
  • Riscurile schiatului - cele mai frecvente leziuni ale accidentelor la schi (și cum pot fi prevenite)
  • Forumul Sport, fitness:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      mai multe discuții din Sport, fitness
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.