Nutriția de precizie și genetica obezității

Nutriția de precizie și genetica obezității
Înțelegerea contribuției genelor în apariția obezității și a interacțiunilor dintre gene și mediul înconjurător care favorizează apariția ei va conduce la dezvoltarea unor tratamente precise împotriva acestei condiții medicale.

Obezitatea constituie în prezent o problemă de sănătate publică în plină și neîntreruptă ascensiune și este direct asociată cu creșterea ratelor de diabet zaharat, accident vascular cerebral, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare, apnee în somn, unele cancere și multe alte afecțiuni.

Majoritatea cazurilor de obezitate sunt atribuite stilului alimentar dezechilibrat, inactivității fizice și sedentarismului, foarte prevalente în ultimele decenii, la care au contribuit diferiți factori socioeconomici și demografici. La unii indivizi poate fi vorba de o predispoziție genetică pentru obezitate care este exacerbată de mediul obezogen. Înțelegerea interacțiunilor dintre gene și mediu ar putea duce la descoperirea unor tratamente mult mai eficiente împotriva excesului ponderal prin intermediul nutriției de precizie.

Componentele stilului de viață nesănătos și factorii care țin de dietă ce pot accelera riscul de obezitate la persoanele susceptibile genetic, analizați în acest studiu, au fost:
  • aportul crescut de băuturi îndulcite cu zahăr
  • aportul crescut de alimente prăjite
  • consumul crescut de acizi grași saturați
  • sedentarismul (de exemplu, vizionarea prelungită la TV)
  • comportamentele nesănătoase asociate somnului
  • inactivitatea fizică.

Cel mai recent studiu care a evaluat cele mai noi descoperiri cu privire la genetica obezității și interacțiunile gene-mediu ce ar putea fi implicate în apariția acestei condiții, a fost publicat în International Journal of Molecular Sciences de către Heianza și Qi.

Chiar și indivizii care au adoptat o dietă sănătoasă nu sunt feriți de obezitate din cauza riscului genetic. Dietele ce presupun un consum crescut de zaharuri sunt puternic asociate cu particularitățile genetice în rândul populației din Suedia și Costa Rica. Riscul de infarct miocardic este mai crescut în cazul populației din Costa Rica din prisma variantelor genetice localizate la nivelul cromozomului 9 și al dietei bogate în zaharuri. Alimentele prăjite au fost de asemenea asociate cu riscul genetic de obezitate, în mod particular în rândul indivizilor cu genotipul FTO. La fel și consumul de alimente concentrate în grăsimi la persoanele cu o variantă particulară a genei APOA2 influențează riscul de apariție a obezității.

De asemenea, s-a observat faptul că activitatea fizică poate reduce riscul de obezitate în rândul indivizilor cu genotipul FTO, în timp ce sedentarismul și inactivitatea fizică majorează riscul. Această relație este mult mai puternică în cazul indivizilor cu o igienă deficitară a somnului. Unele variante ale genotipului FTO au fost asociate cu riscul de obezitate la vârsta copilăriei, iar o dietă cu un aport crescut de proteine sau un aport adecvat de vitamina D pot să scadă acest risc.

Heianza și Qi aduc în discuție rezultatele unor studii ce au remarcat beneficii ale unor diete specifice – cu aport scăzut de carbohidrați (low-carbohydrate) sau redus de grăsimi (low-fat) – asupra scăderii în greutate, în funcție de particularitățile genetice.

Dietele cu aport redus de lipide au fost mai eficiente în rândul persoanelor cu variantele rs1522813 și rs2943641 ale genei IRS1, în timp ce, în cazul PPM1K rs1440681 dietele cu aport scăzut de carbohidrați au dovedit o efiență superioară cu privire la reducerea greutății. Efecte similare au fost observate și în privința diabetului, a sindromului metabolic și a altor parametri precum insulinorezistența, dislipidemia, glicemia, compoziția corporală, apetitul etc.

Caracteristicile individuale ale microbiomului au fost de asemenea legate de riscul de obezitate. Astfel, dietele ținute o perioadă lungă de timp conduc la modificări ale microbiomului ce pot afecta ulterior răspunsul ponderal al organismului la dietă și componentele stilului de viață. Există dovezi care susțin că anumite variante genetice la oameni determină compoziția microbiomului nostru.

Deși descoperirile cu privire la interacțiunile dintre gene și mediul obezogensunt promițătoare, acestea nu sunt pe deplin înțelese, iar aplicabilitatea lor trebuie validată prin intermediul mai multor studii experimentale, pentru a genera recomandări dietetice precise, individualizate cu scopul de a trata obezitate și a optimiza starea de sănătate.

Citiți mai multe despre dieta genetică în articol.

Sursa: Medical News Bulletin